Gasturbinhoj = JETeskoj!

Yes vad snyggt! :tummenupp
 
Det här känns bekant på något vis, i det här läget var jag för bra precis fem år sedan när jag började bygga motorn JU-01, skillnaden mot då är att jag slipper fräsa fram biten ur ett solitt aluminiumblock.:gnissla



När man gjuter platta och stora saker brukar det alltid slå sig i varierande grad, så även nu. Jag klurade lite på hur jag skulle lösa det utan att behöva fräsa ur massa material ur kanalerna, och kom fram till att det var de gjutna "stöden" på baksidan som orsakade spänningar i biten.



Sagt och gjort, ett par sågsnitt senare så rätade kompressorplattan ut sig med lite hjälp av hydraulpressen.



Planfräst och klart, nu var det dags att leta rätt på centrum och borra lite. En DRO (digital readout, eller digitalskala i folkmun) på fräsen är ovärderlig till sånt, jag fick en av morsan i julklapp för några år sedan och det var en av de mest använda presenter jag någonsin fått!:)



Bultcirkel borrad! Fyra M10:or ska hålla ihop motorn stadigt.



Försänkningar frästa för insexskallarna.



För att kunna fortsätta gjorde jag en jigg att montera kompressorplattan på, jag återanvände en gammal som jag använde till förra motorbygget och borrade och gängade nya hål.



Klockan hade hunnit bli efter midnatt så det var dags att ge sig.



Idag spände jag upp biten i en lånesvarv med lite större dubbhöjd för att göra urtaget för kompressorhjulet och svarva ner diffusorskenornas höjd till den rätta, jag gjorde dom medvetet några tiondelar för höga så jag skulle kunna rensvarva ytan efter gjutning.



Lite nötande senare så var det gjort!



Nu passar kompressorhjulet som piten i Greta, lite rekamån finns det också då toleranserna brukar bli lite tightare när motorn kommer upp i temp.



Helt ok gjutresultat.:tummenupp



Tjo!:tummenupp
 
Vad roligt att följa bygge nummer två nu när jag faktiskt har fått en aning om vad alla detaljer gör.

:tummenupp

Du har lärt oss vanliga dödliga massa bra saker.
 
Det här känns bekant på något vis, i det här läget var jag för bra precis fem år sedan när jag började bygga motorn JU-01, skillnaden mot då är att jag slipper fräsa fram biten ur ett solitt aluminiumblock.:gnissla

JU-02%2059.jpg
[/URL]

Tjo!:tummenupp

Inte färdig till one mile nästa år!? Ska du hinna rostlaga en impala under tiden också ellärrr??:D:D:7peta
 
Vad roligt att följa bygge nummer två nu när jag faktiskt har fått en aning om vad alla detaljer gör.

:tummenupp

Du har lärt oss vanliga dödliga massa bra saker.

Bra och bra vet jag väl inte, ni får i alla fall veta hur man på ett lärorikt sätt sätter sprätt på en knegarlöning.:D

Inte färdig till one mile nästa år!? Ska du hinna rostlaga en impala under tiden också ellärrr??:D:D:7peta

Det rullar på rätt så fint än så länge, men det är mycket jobb kvar att göra när den nya motorn går köra i bänk. Hela drivlinan ska anpassas för en större motor, luftintaget måste byggas om, nya motorfästen ska tillverkas osv osv.

Sen är jag rätt skeptisk till att samhällsfunktionerna som vi minns dom finns kvar nästa sommar med tanke på takten på asylinvandringen, så jag undviker att planera speciellt långt framåt. Kan bli till att bunkra diesel och burkkonserver för racebudgeten rätt som det är...
 
Jag lovar dyrt o heligt att ställa upp med en långchal när det är dags för avresa som bidrag för den absolut mest läsvärda tråden på sporthoj. Både vad det gäller teknik och att utföra detta med en ombyggd vevgramofon till fräs. Att sedan däremellan skratta sig tårögd av diverse olika humoristiskt vansinniga inlägg.

Mvh
 
För några kvällar sedan började jag såga ut styrofoambitar till att lost-foam gjuta lagerhuset, men när jag tog ett par steg tillbaka och såg hur eländigt det såg ut slängde jag dom åt helvete och bestämde mig för att göra det ordentligt istället.



Jag började alltså rita upp en sandgjutningsform för lagerhuset, med en twist dessutom som ni kanske anar på de utstickande delarna.



Bara att ladda tråd i skrivaren och köra igång! Ni ser hålen för styrpinnarna som kommer användas för att passa ihop bitarna när det ska göras sandform.



18 timmar senare låg de här två bitarna och väntade på mig i skrivaren.



I morse ritade jag upp kärnformarna.



Det är kanske läge för lite pedagogik nu så det klarnar lite vad fan jag håller på med, jag ska nämligen gjuta med sandkärna för att få ett hålrum inuti lagerhuset. Ett ämne som på svenska kallas för vattenglas (sodium silicate på anglosaxiska) blandas i sand och packas i kärnformarna, sen gasar man formen med kolsyra vilket reagerar med vattenglaset så det blir stenhårt. Kolla in Myfordboy´s film så fattar ni:

https://youtu.be/UPQmgeTFHEc

Jag skrev ut kärnformarna och det blev rätt bra, tyvärr fuskade jag lite med limstiftet på glasskivan så det släppte lite i kanterna men det gör inget.:)



Här ligger alla gjutformarna till lagerhuset, jag har beställt en liter vattenglas så när den dyker upp ska jag göra ett försök med gjutningen. Det ska bli jäkligt spännande då jag länge gruvat mig för att ge mig på sandkärnor då det ser rätt krångligt ut.



Tjo flöjt!:tummenupp
 
Lite kuriosa, förr i världen konserverade man ägg i vattenglas :-)

Som vanligt har man ju inte nån anledning att bli besviken i denna tråd. En av få riktigt bra anledningar att hänga på detta forum numera.
 
Lite kuriosa, förr i världen konserverade man ägg i vattenglas :-)

Som vanligt har man ju inte nån anledning att bli besviken i denna tråd. En av få riktigt bra anledningar att hänga på detta forum numera.

Åfan, det visste jag inte. Jag var lite fundersam på vad det kunde användas till i övrigt, men inte så mycket att jag iddes Googla det.:)
 
Tack tack! :)

För tillfället väntar jag på lite delar till bygget, en polare håller på kolla upp om jag kan få de rostfria delarna till turbinhuset laserskurna. Det vore finemang i så fall för då kan jag få hål och sånt utskuret på en gång, 10mm tjockt ss2333 skär jag helst inte ut med vinkelslipen...
 
Tack tack! :)

För tillfället väntar jag på lite delar till bygget, en polare håller på kolla upp om jag kan få de rostfria delarna till turbinhuset laserskurna. Det vore finemang i så fall för då kan jag få hål och sånt utskuret på en gång, 10mm tjockt ss2333 skär jag helst inte ut med vinkelslipen...

Tänk på att om det är hål du ska gänga så härdas ytan ordentligt när du skär med lasern så det går inte att gänga direkt.
Har jobbat med att just göra det, borra hål o gänga upp dom.
*pling* säger det när borret kommer flygandes i tre delar :smasha:smasha
 
Tänk på att om det är hål du ska gänga så härdas ytan ordentligt när du skär med lasern så det går inte att gänga direkt.
Har jobbat med att just göra det, borra hål o gänga upp dom.
*pling* säger det när borret kommer flygandes i tre delar :smasha:smasha

Fan så jag ogillar ythärdning i rostfritt, det är guds straff till oss klåpmekare.:gnissla

Jag ska ha det i åtanke, det är en hålcirkel på 18 hål för förångningsrören som jag har tänkt laserskära men du har rätt i att det kan bli problem. Nog lika bra att borra dom i fräsen för att undvika att döda borr...

Trådgnist då, härdar det också materialet?

Tror inte det, det görs ju i vattenbad så värmebildningen i materialet borde bli minimal.
 
Man kan ju iofs köpa ett par riktiga hårdmetallborr just för en sådan speciell operation, inga problem att borra i hårt gods med dom. Och sen går det ju finemang att gänga. Borde inte kosta många spänn. Tilia skärspray funkar vansinnigt bra i rostfritt, förresten.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top