Gasturbinhoj = JETeskoj!

Stort lycka till på dig inför körningen! :tummenupp
 
Stort lycka till på dig inför körningen! :tummenupp

Tack! Det känns faktiskt som att det kan gå vägen i år, de flesta barnsjukdomarna är bortbyggda vid det här laget så det ska bli en spännande helg.

Om något pajar är faktiskt även det något positivt, då har jag ju hittat en svag länk som hade kunnat orsaka ett praktfiasko på Bonneville. Win-Win situation alltså!:)
 
Tack! Det känns faktiskt som att det kan gå vägen i år, de flesta barnsjukdomarna är bortbyggda vid det här laget så det ska bli en spännande helg.

Om något pajar är faktiskt även det något positivt, då har jag ju hittat en svag länk som hade kunnat orsaka ett praktfiasko på Bonneville. Win-Win situation alltså!:)

:tummenupp

Går det åt skogen kommer jag upp och spelar sorgemarsch över vraket, så win-win-win :D
Nädå, klart det kommer gå bra! :banana Blir ju världsrekord minst! :yoparty
 
Skönt att höra att dom funkade, det var ju 11 år sedan dom användes till turbohojen.
Kan nog hitta flera om panik skulle uppstå!!

Hoppas det går som fan i år, det är du fan värd efter allt slit och jävelskap du har utstått.
Lycka till, och håll inte igen nu bara för att du vet att egt är lite högre än du trodde.
Mvh Ulf
 
Skönt att höra att dom funkade, det var ju 11 år sedan dom användes till turbohojen.
Kan nog hitta flera om panik skulle uppstå!!

Hoppas det går som fan i år, det är du fan värd efter allt slit och jävelskap du har utstått.
Lycka till, och håll inte igen nu bara för att du vet att egt är lite högre än du trodde.
Mvh Ulf

Fördelen är att jag tycker att byggandet är så sjukt intressant, visst är man lite vissen efter ett rejält haveri men det är bara att göra nåt annat ett par dagar så vill man snart börja riva och bygga bättre igen. :)

Så länge avgastempen (eller närmare bestämt tempen mellan gasproducer och kraftturbin) håller sig en bit under 800°C är det ingen fara på taket, och jag tror att så fort hojen börjar röra på sig så fartvinden hjälper till att fylla luftburken och kraftturbinen börjar snurra ordentligt så kommer tempen sjunka.

Det är aldrig bra för tempen att stå och torrvarva en turboshaft-motor med utgående axel låst.
 
Nu märks det på uppdateringsfrekvensen att det börjar närma sig Speed Weekend, ändå har inte den där riktiga skita-i-brallan paniken infunnit sig i år. Kan bero på att vi för en gångs skull inte byggt något nytt utan lagt krutet på att få liv i de fordon vi redan har...:)

Som ni såg i filmen så rök det friskt och brann lite i utblåset efter körningen, det var olja som läckte förbi axeltätningen från växellådan och in i avgasplenumet. En teori till varför det läcker är att oljeflödet genom de två 1mm oljespridarna som smörjer/kyler kullagren där flödar så mycket att det inte hinner rinna tillbaka till oljetanken.



För att kunna justera ner oljetrycket till växellådan satte jag på en nålventil på oljeslangen och en manometer, jag var skeptisk innan men det går kanonfint att justera in trycket jag vill ha. Perfa!:tummenupp

Sen rensade jag bort de analoga skitmätarna och kopplade in Fluke-sonden mot den digitala mätaren, monterade tillbaka oljetempsmätaren jag gatt plocka bort tidigare och tog bort varvräknaren då den börjat strula igen. Jag vet att vid 10°C hade jag 2.5bar laddtryck vid fullt varv så håller jag mig runt 2.2bar som max så är jag safe. Laddtrycket diffar lite med utetempen så bäst att ha lite marginaler.



Ett stänkskydd klipptes till av gummiduk så jag minskar risken att det ska kastas upp is och vatten från framhjulet och in i insuget, jag tänkte först spara detta tills jag kommer till Årsunda och kan höra mig för med andra hojåkare men när jag liks hade kåporna av så fixade jag det.



Och jo, sen började jag dekaltrimma lite. Jag har lämnat plats för nummerlappen som jag kommer få när jag checkat in hojen på tävlingen. Compucar är firman åt en vän i USA som bygger lustgassystem och har sponsrat mig med Hobbs-tryckkontakter och en hel drös med andra braåha-grejor. Den andra dekalen talar för sig själv. :)



Tjo!:banana
 
De sista attiraljerna på hojen är nu fixade och jag har börjat leta fram allt som ska packas med till Årsunda, bara det jag ska ha med är en tätskriven A4-sida med prylar...



Olov donerade en lysdiod som jag kopplat så den lyser när bränslepumpen har spänning, då kan jag snabbt upptäcka om något är fel under uppstart då allt måste vara ok för att soppapumpen ska gå igång. Inte lätt att höra om den går med alla oljepumpar som lever rövare bredvid.



Sen fixade jag ett betydligt smidigare depåställ till bakhjulet än två pallbockar, jag hade alldeles glömt bort mitt gamla depåställ som jag hade till Hayabusan men nu kom det äntligen till användning. En stålstång sticks in genom hålet i bakaxeln som det lyfter i.



Efter ett tips av John Ellwood (snäll och tokig britt som tävlar med vevhuskompressionsöverladdade enstånkor) så byggde jag ett stänkskydd till gaspotentiometern, den satt nämligen lite utsatt till ifall det stänker vatten från framhjulet och om den pajar är det risk att det blir fullgas per automatik...:3freak



En uppsättning transportskydd i styrofoam för insug och utblås sågades till på bandsågen, inte kul om det driver fullt med snö och skit in i motorn när jag fraktar hojen på släpvagn.:gnissla



Nu är det bara resten av packningen kvar, allt från kaffepannor till flygfotogen måste med för att överleva en racehelg. Imorgon och på söndag är det sparkskruvning för brinnande livet och om inte fan är lös kommer det en film innan helgen är över!:)

Tjo!:tummenupp
 
Tackar!

Det blir väl inte så värst mycket datainsamlande på Speed då jag varken filmar RPM eller T2 men det är skitsamma, det stora testet blir om hojen håller ihop för en fullgasrepa (2.5bar laddtryck). Gör den det har jag all tid i världen att mäta och greja senare.:)
 
Många tummar hålls nog för dig, lycka till!!!

:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Hoppas herr Johansson förstår hur många som har väntat i flera år på den här helgen!
Det äkta testet!
Fasiken jag är sjukt taggad på bara få se ett klipp från när du blåser över isen!

Stort lycka till!
 
Last edited:
Över 5000 inlägg lästa och nu drar det ihop sig mot den viktigaste milstolpen hittils.

Lycka till och kör så det ryker (lagom mycket)!
 
Stor spark i röva !
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top