Gasturbinhoj = JETeskoj!

Nädå det ska filmas.:)

Ses på sjön då, kom gärna förbi i depån och hälsa. Ser vi upptagna ut så skit i det och hälsa ändå.:)

Ett par bilder till på knarren, blev inte så tokigt faktiskt med de hempulade kåporna.









Tjo!:tummenupp
 
Aerodynamiskt korrekt!
Det första jag kommer o tänka på är ändå hängröv..
Hoppas, hoppas att den jävligt fort!
 
Kanon! :tummenupp

Lite funderingar bara:
Kedjeskydd?
Måste du inte ha det?
Lite pilligt att få in foten där iofs, men är man kreativ så.....
(Vilket TS ju bevisligen är. :crash)

Alla fina slangar som hänger ner på sidorna?
Skulle man inte dra ihop dessa lite(hårnät?) så att en larvig
lowsider inte medför en massa avsliten finslang? :va

För övrigt så :tuttar :banana :yoparty

:hej

/e
 
Stort grattis till att du kommit så långt! Helt galet bygge! Har följt sen första inlägg, mycket trevlig läsning.

En sak jag funderar på rent aerodynamiskt är ifall inte den bakre kåpan riskerar att ta in rätt mycket fartvind fram ifrån och riskerar att fungera som ett uppnedvänd skedvobbler med otrevliga lyftkrafter som resultat?

johanssonshoj.JPG
 
Stort grattis till att du kommit så långt! Helt galet bygge! Har följt sen första inlägg, mycket trevlig läsning.

En sak jag funderar på rent aerodynamiskt är ifall inte den bakre kåpan riskerar att ta in rätt mycket fartvind fram ifrån och riskerar att fungera som ett uppnedvänd skedvobbler med otrevliga lyftkrafter som resultat?

View attachment 416205

Mindre
friktion till marken är ju bra.
Då går det fortare :D
 
Aerodynamiskt korrekt!
Det första jag kommer o tänka på är ändå hängröv..
Hoppas, hoppas att den jävligt fort!

Då är vi två som hoppas, jag lär ta det rätt lugnt första reporna för att känna på hur den beter sig och kolla så smorningen till växellådan är under kontroll. Sen om allt ser bra ut blir det väl till att ladda lite mer på lördagen.:tummenupp

Det är ju liksom ingen mening att fega och spara på bitarna när det väl visar sig funka som det ska, jag måste ju veta att det håller för fullgasrepor innan jag ens kan tänka tanken på Bonneville.

Kanon! :tummenupp

Lite funderingar bara:
Kedjeskydd?
Måste du inte ha det?
Lite pilligt att få in foten där iofs, men är man kreativ så.....
(Vilket TS ju bevisligen är. :crash)

Alla fina slangar som hänger ner på sidorna?
Skulle man inte dra ihop dessa lite(hårnät?) så att en larvig
lowsider inte medför en massa avsliten finslang? :va

För övrigt så :tuttar :banana :yoparty

:hej

/e

Ingen aning om kedjeskydd faktiskt, hur som helst har jag ju fotpinnarna framför framdrevet och en vikt plåt håller inte längt om en 530-kedja smäller av i 200km/h. Får jag inte köra för besiktningsgubben pga detta så är det väl så då.

Jag skulle tro att styret och fotpinnarna tar i innan AN-kopplingarna drar i backen, men drar jag ikull med hojen är det ju kört ändå så då kvittar det om jag måste byta ett par slangkopplingar...

Stort grattis till att du kommit så långt! Helt galet bygge! Har följt sen första inlägg, mycket trevlig läsning.

En sak jag funderar på rent aerodynamiskt är ifall inte den bakre kåpan riskerar att ta in rätt mycket fartvind fram ifrån och riskerar att fungera som ett uppnedvänd skedvobbler med otrevliga lyftkrafter som resultat?

View attachment 416205

Tack!:)

Mitt arsle täcker för hålet runt bakkåpan så det borde inte kunna blåsa in någon luft där och lyfta kåpan, dessutom är den öppen i bakkant så den luft som åker in åker ut lika enkelt. Sen huruvida profilen på kåpan ger lyftkraft när luften åker över den vete väl bara jesus den allsmäktige...
 
Ingen aning om kedjeskydd faktiskt, hur som helst har jag ju fotpinnarna framför framdrevet och en vikt plåt håller inte längt om en 530-kedja smäller av i 200km/h. Får jag inte köra för besiktningsgubben pga detta så är det väl så då.

Inom RR krävs det skydd för att kroppsdelar inte ska kunna fastna mellan drev och kedja och tugga med runt. Vet inte hur reglementet är inom landracing men en "hajfena" som styr bort fladdrande kroppsdelar från drevet är lätt att snida till.
 
Inom RR krävs det skydd för att kroppsdelar inte ska kunna fastna mellan drev och kedja och tugga med runt. Vet inte hur reglementet är inom landracing men en "hajfena" som styr bort fladdrande kroppsdelar från drevet är lätt att snida till.

Tycker ramen täcker kedjan rätt bra, ur den synpunkten iaf. Svårt att komma in mellan kedja/bakdrev där ser det ut som, åas så är det ju rätt lätt att klämma dit, och man slipper tänka alls på det.
 
Tycker ramen täcker kedjan rätt bra, ur den synpunkten iaf. Svårt att komma in mellan kedja/bakdrev där ser det ut som, åas så är det ju rätt lätt att klämma dit, och man slipper tänka alls på det.

Tänkte mer på framdrevet jag.
 
Blir göör bra det där. Nu ska det väl gå utav bara.....:tummenupp
Se till att filma ordentligt mycket. Var länge sedan jag såg en riktig action rulle:Bugar
 
Tjat tjat, jag har mailat Glenn och frågat om jag behöver kedjeskydd eller inte med tanke på fotpinnarnas placering. :)

Blir göör bra det där. Nu ska det väl gå utav bara.....:tummenupp
Se till att filma ordentligt mycket. Var länge sedan jag såg en riktig action rulle:Bugar

Det ska filmas mycket under helgen, hur det blir med uppdateringar på hemsidan vete fan då jag inte vet om vi kommer ha nån uppkoppling eller inte. Det brukar ändå inte hinnas med någon filmklippning då det är full rulle från morgon till kväll så det lär tas när vi kommit hem igen.:tummenupp
 
Den som väntar på nått gott................
 
Ett "problem" under provstarten var att de båda avgastempmätarna visade väldigt olika mätvärden, den vänstra mätaren hade sin originalsond och den högra en Fluke kvalitetssond (tack igen Flu!). Originalsonden var mycket trögare i respons och visade ca 100°C lägre temp än Fluken så det krävdes lite forskande för att se vad som egentligen är rätt temp.



Jag monterade tempsonderna i ett stålrör och eldade i det med en gasolbrännare, på så vis bör båda sonder ha samma omgivningstemp och då också visa samma temperatur.



Som referens använde jag denna mätare med en Fluke tempsond och jämförde med en analog mätare (de som sitter i hojens instrumentpanel) och en digital mätare (den jag mäter laddlufttemp med), jag körde dessa mätare med både sonden som följde med analogmätaren och Flukesonden och fick lite intressanta resultat.



* Den analoga mätaren är mycket segare i respons än både den handhållna och den digitala mätaren.

* Mätsonden till den analoga mätaren är både segare i respons och visar ca 100°C lägre temp än Flukesonden.

*Den handhållna mätaren och den digitala mätaren mäter identiskt när båda har Flukesonder anslutna.



Ett sista test var att jämföra färgen på tempsonderna mot en färgkarta som smeder använder för att uppskatta temperatur, den undre sonden mätte ca 750°C när kortet togs och jämför man med färgkartan så bör den ligga någonstans runt 720-740°C så det verkar stämma.



Så, vad har jag då kommit fram till? Jo, att de analoga mätarna med sonder är skit och ska skrotas ut ur hojen omedelbums. Jag kommer koppla en Flukesond till den digitala mätaren och förhoppningsvis få både snabbare och korrektare tempavläsning. Kul med lite R&D ibland. :)

Tjo!:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top