Gasturbinhoj = JETeskoj!

Johansson, snabb fråga! Vilka typer av temperaturer når lågan på en sån här jetmotor? Styrs det av motorstorleken eller vad påverkar? Allting blir ju lysande rödglödgat, men det når inte riktigt smälttemp antar jag. eller?

Utan EBK bör inte avgastempen ligga över 700°C, då är inloppstempen till avgasturbinen ca 900°C beroende på turbinhjulets PR, vilken temp det är i EBK:n när den är tänd vete fan men kanske 1100-1200°C nånstans.

Tack vare att plåten i EBK:n kyls av utomhusluften överlever den, det är alltså inte bra att isolera efterbrännaren för noggrant eftersom det hindrar värmen att ledas ut från den rostfria plåten. Flamhållaren inuti EBK:n ska helst vara av inconel eller i alla fall ss2368 för att överleva då den oftast inte har någon kylning.

/Anders
 
Utan EBK bör inte avgastempen ligga över 700°C, då är inloppstempen till avgasturbinen ca 900°C beroende på turbinhjulets PR, vilken temp det är i EBK:n när den är tänd vete fan men kanske 1100-1200°C nånstans.

Tack vare att plåten i EBK:n kyls av utomhusluften överlever den, det är alltså inte bra att isolera efterbrännaren för noggrant eftersom det hindrar värmen att ledas ut från den rostfria plåten. Flamhållaren inuti EBK:n ska helst vara av inconel eller i alla fall ss2368 för att överleva då den oftast inte har någon kylning.

/Anders
En får tacka för svaret :)
 
Verkar gå lite orent, du får fixa kallstartsproblemen så kan du ha den ner till lokala ican och handla tidningen med sen :D
 
Nu har tideräkningen slagit om till X hours to Speed Weekend igen, och då är det hög tid att sätta fart så vi har något att tävla med. Hojen har stått och hängt läpp rätt länge nu pga ombyggnation av min Triumph bobber och vinterns sparkbygge men framöver blir det 100% fokus på turbinhojen!



Igår kväll rensade jag bort all gammal eldragning från ramen och lyfte i motorn för att se vart ramförstärkningarna ska sitta, det gäller ju att inte göra ett sårarsle och bygga in motorn så det inte går ta ut den längre...



Jo just ja, det är ett projekt som har högre prio just nu och det består av en trave parkettgolv som ligger bakom hojen. Bara tre sovrum kvar att lägga nu innan skiten är borta ur garaget och jag kan breda ut mig med hojbygget igen!



Tjo!:tummenupp
 
Last edited:
Parkettgolv tar det la en snajdare som Johansson max en halv platta bärs och ett par timmar att lägga??
 
Jo det där har man ju hört, folk som lagt fyra rum på en timme inklusive kafferast. Skulle bra gärna vilja se det tempot... :3freak
 
Jo det där har man ju hört, folk som lagt fyra rum på en timme inklusive kafferast. Skulle bra gärna vilja se det tempot... :3freak

Hade in några golvläggare som bytte parkett i min förra lägenhet. Helvete vad snabba dom var.. listat o klart på en halvtimme. Men fyra rum? Jisses..
 
Jo det där har man ju hört, folk som lagt fyra rum på en timme inklusive kafferast. Skulle bra gärna vilja se det tempot... :3freak

Tror det är så här:
Jag la 4 rum på en timme! Med kafferast!
Att såga till passbitarna, lista och fixa det som blev lite fel tog iofs 2 dagar...

Skönt att höra att du kommer igång med hojen igen. Fast pausunderhållningen i denna tråd är inte fy skam den heller!
 
En uppsättning isdäck till hojen beställda!:yoparty

Point of no return för Speed Weekend nästa år alltså, nu är det bara att se till att ha hojen klar i tid.
 
En uppsättning isdäck till hojen beställda!:yoparty

Point of no return för Speed Weekend nästa år alltså, nu är det bara att se till att ha hojen klar i tid.

:tummenupp

Då är det dags för en hejarklackslista för byggmotivation och i samåkningsraggarsyfte!

Vi vill åka upp/ner/åt sidan till Speed Weekend 2015:
1. Josef, Stockholm
 
:tummenupp

Då är det dags för en hejarklackslista för byggmotivation och i samåkningsraggarsyfte!

Vi vill åka upp/ner/åt sidan till Speed Weekend 2015:
1. Josef, Stockholm

Bra initiativ, men ta gärna det via PM så det inte blir så jäkla många OT-inlägg i tråden. :)
 
Apropå OT, nån som kan tipsa om en bra rockpub eller liknande i Göteborg? Är nere på underhållsmässan och jag och kollegan ska leta oss nåt ölhak på eftermiddagen, så gärna hyfsat nära Svenska Mässan.

Edit: Det blir ett snabbstopp på avenyn och sen Texas Longhorn, ska nog lösa sig det här med andra ord.:)
 
Last edited:
Ramförstärkning på G, pappmallar utklippta för styrhuvud och baksving ikväll.:tummenupp





Jag började även på lite smått med att kapa till CrMo rör till triangulering av svingen, ska fortsätta imorgon kväll var det tänkt.



Tjo!:tummenupp
 
Ramförstärkning på G, pappmallar utklippta för styrhuvud och baksving ikväll.:tummenupp

Johansson du som är the shit på turbiner; Satt och teoretiserade lite på en ånghoj, sen kom jag och tänka på en ångturbinhoj. Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att få trycket från en tank som skulle få plats i en hojram?

Det finns flera ånghojar på tuben;

Hittar ingen ångturbinhoj dock. :D
 
Hmm, skulle nog gå men ångförbrukningen skulle bli enorm. En ångturbin är väldigt törstig på ånga jämfört med en ångmaskin, i alla fall i de storlekar och amatörmässiga utföranden vi vanliga dödliga kan bryta ihop. Dessutom vill den ha rätt höga tryck för att ge någon sorts effektivitet, de få kg/cm2 som en ångmaskin kan gå på räcker inte långt till en turbin.

Grejen är att i en ångmaskin pytsar du in en mängd ånga som får expandera i cylindern och ventileras ut när den släppt ifrån sig all energi, ju högre tryck på ångan desto mindre volym pytsas in per kolvslag så resttrycket är mer eller mindre noll.

En ångturbin som den Siemensturbin jag jobbar med har ett stort antal turbinsteg där trycket gradvis sjunker allt eftersom energin i ångan tas upp av turbinbladen, på utloppet sitter en kondensor som skapar ett undertryck och därigenom tar ännu lite mer energi ut ångan. (vissa processturbiner har övertryck på utloppet för att använda restångan i papperstillverkning etc.)

En ångturbin som vi skulle klara av att göra funkar på ett annat vis, den är en- eller på sin höjd tvåstegs aktionsturbin där det är hastigheten på ångstrålen som driver turbinhjulet runt. Tänk vattenskovel. Det betyder att restenergin (trycket) i ångan när den passerat turbinen är hög dvs verkningsgraden är rätt låg jämfört med både en ångmaskin och en mer avancerad ångturbin. Ångförbrukningen blir alltså mkt stor.

Med en panna eldad med oljebrännare och ett kondensatsystem så du återcirkulerar kondensatvattnet in i pannan igen skulle det nog gå få ihop något som rör sig framåt, men du får nog räkna med några års utveckling innan du kan slänga benet över sadeln och rida bort mot solnedgången. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top