Gasturbinhoj = JETeskoj!

Hmm, skulle nog gå men ångförbrukningen skulle bli enorm. En ångturbin är väldigt törstig på ånga jämfört med en ångmaskin, i alla fall i de storlekar och amatörmässiga utföranden vi vanliga dödliga kan bryta ihop. Dessutom vill den ha rätt höga tryck för att ge någon sorts effektivitet, de få kg/cm2 som en ångmaskin kan gå på räcker inte långt till en turbin.

Grejen är att i en ångmaskin pytsar du in en mängd ånga som får expandera i cylindern och ventileras ut när den släppt ifrån sig all energi, ju högre tryck på ångan desto mindre volym pytsas in per kolvslag så resttrycket är mer eller mindre noll.

En ångturbin som den Siemensturbin jag jobbar med har ett stort antal turbinsteg där trycket gradvis sjunker allt eftersom energin i ångan tas upp av turbinbladen, på utloppet sitter en kondensor som skapar ett undertryck och därigenom tar ännu lite mer energi ut ångan. (vissa processturbiner har övertryck på utloppet för att använda restångan i papperstillverkning etc.)

En ångturbin som vi skulle klara av att göra funkar på ett annat vis, den är en- eller på sin höjd tvåstegs aktionsturbin där det är hastigheten på ångstrålen som driver turbinhjulet runt. Tänk vattenskovel. Det betyder att restenergin (trycket) i ångan när den passerat turbinen är hög dvs verkningsgraden är rätt låg jämfört med både en ångmaskin och en mer avancerad ångturbin. Ångförbrukningen blir alltså mkt stor.

Med en panna eldad med oljebrännare och ett kondensatsystem så du återcirkulerar kondensatvattnet in i pannan igen skulle det nog gå få ihop något som rör sig framåt, men du får nog räkna med några års utveckling innan du kan slänga benet över sadeln och rida bort mot solnedgången. :)
Ångmaskiner är ännu bättre än så!
Om man gillar låga varv, så fungerar det utmärkt att använda dubbelverkande ångmaskiner.
Genom att kyla ångan när trycket skjutit fram pistongen, så drar undertrycket tillbaka den.
De första ångmaskinerna fungerade så att ångan fylldes med ytterst lite tryck, varpå den svalnade och drog i pistongen.
Kräver inga trycktåliga kärl och gör åt med ytterst lite vatten, som kondenseras och kan återanvändas.
Man får dock acceptera att de endast klarar något tiotal minutvarv.
Borde gå att bygga en hoj på uppemot en hästkraft utan att vikten överstiger några hundra kilo..
 
Johansson du som är the shit på turbiner; Satt och teoretiserade lite på en ånghoj, sen kom jag och tänka på en ångturbinhoj. Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att få trycket från en tank som skulle få plats i en hojram?

Det finns flera ånghojar på tuben;

Hittar ingen ångturbinhoj dock. :D

Jisses.. Jag som tyckte jag behöde fixa snabbgas! :crash

Instämmer med föregående om att dina val av pausunderhållning är uppskattade (och extremt underhållande :))
 
Ångmaskiner är ännu bättre än så!
Om man gillar låga varv, så fungerar det utmärkt att använda dubbelverkande ångmaskiner.
Genom att kyla ångan när trycket skjutit fram pistongen, så drar undertrycket tillbaka den.
De första ångmaskinerna fungerade så att ångan fylldes med ytterst lite tryck, varpå den svalnade och drog i pistongen.
Kräver inga trycktåliga kärl och gör åt med ytterst lite vatten, som kondenseras och kan återanvändas.
Man får dock acceptera att de endast klarar något tiotal minutvarv.
Borde gå att bygga en hoj på uppemot en hästkraft utan att vikten överstiger några hundra kilo..

Det är ju dock den absolut slöaste sortens ångmaskin man kan hitta. En övertrycks ångmaskin går att klämma ut mycket mycket mer ur på betydligt mindre maskinvikt.
 
Ikväll har jag gjort mallar för att klippa ut alla ramförstärkningarna, det blir 3mm plåt så det håller och dessutom går gänga i ifall jag får för mig att fästa något i dom. Här t.ex. en förstärkning av bakhjulsinfästningen.



Sen satte jag även ett par rör under där sadeln ska vara för att avlasta svetsfogen mellan sving och det övre ramröret.



Med de rören på plats plockade jag ut motorn ur ramen på test och det gick utan problem som tur var, sen åkte tankarna och luftburken samma väg så jag skulle komma åt att sätta ett par tvärstag mellan de nedre ramrören också.



Här syns dom lite tydligare, skarpögda personer noterar även att det inte sjunker särdeles mycket i parkettgolvstraven men nästa vecka ska jag ta tag i det. 4 realz.



Det största framsteget är nog att jag stått en timme och räknat ut hur sadeln och bakdelen på hojen ska tillverkas, inget jag tänkt svamla om än ifall jag ändrar mig men det känns kunna bli rätt så bra.:tummenupp

Tjo!:)
 
Lite synd bara att jag inte har en dragande rörbock istället för en simpel rörpress, eller varför inte lite mer tålamod så jag kunnat sandfylla rören innan bockning? Jajja, ett racebygge ska fanimej inte vara snyggt.:)



Där ligger alla ramförstärkningar och väntar på att få smekas fast med tigsvetsen.
 
Så fint :tummenupp Hur har du fixat fram dem? Har du en bra sax eller är det morakniven som gäller? Ser ju rakt ut.
 
Jävligt spännande uppdateringar det här, men försök stå ut tills jag börjar på med växellådan...:3freak



Igår kväll började jag på med att förstärka upp ramen med stålplåtarna jag klippt till, jag bytte även ut de två nedre tvärstagen mot samma diameter som ramrören för extra stabilitet.



Styrhuvudet förstärktes även det, nu lär det inte lossna i första taget.:tummenupp



Förstärkningarna av bakhjulsfästet är fastpunktade, mer än så hann jag inte för klockan hade hunnit bli halv ett på morgonen så det var dags att krypa till kojs.



Tjo!:)
 
För en inte speciellt glad amatör:
Hur gör man svetsarna så att ramen låter bli att slå sig egentligen?
 
Bra fråga, jag har ju svetsat upp ramen i jigg först och nu lägger jag bara till förstärkningar så det ska inte kunna slå sig nämnvärt.
 
Jag kan ju inte svetsa. Jag kan sammanfoga metallbitar med hjälp av en svets, företrädesvis pinne, mig och lite gas. Ofta har jag förvånats över hur pass mycket stora metallstycken kan slå sig bara man är lite för het på gröten (eller plåten då).

Med jigg, blir det inte spänningar när man tar bort den sedan? Eller masserar man ut dem innan man bultar loss jiggen?
 
Slår du på svetsarna med en hammare innan de kallnat, så försvinner spänningarna..
Inte menat som näsvist...men hur går detta till?
Banka bort spänningar? Har alltid trott att man tillför spänningar om man bankar lite. Att dom (spänningarna) kan vara av nytta och ge högre hållfasthet (deformationshärdning) känner jag till.
Men hur kan man få dom att försvinna genom att deformera ?
Och, som sagt, det är en uppriktigt menad fråga :)
 
Inte menat som näsvist...men hur går detta till?
Banka bort spänningar? Har alltid trott att man tillför spänningar om man bankar lite. Att dom (spänningarna) kan vara av nytta och ge högre hållfasthet (deformationshärdning) känner jag till.
Men hur kan man få dom att försvinna genom att deformera ?
Och, som sagt, det är en uppriktigt menad fråga :)
När man svetsar, så påför man varm metall.
När metallen svalnar krymper den.
När man slår på svetsen, så smids den ut.
 
Den tekniken är nog applicerbar när man bygger en järnvägsbro, knappast praktiskt på en tunnväggig CrMo-rörram.:smasha
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top