Gasturbinhoj = JETeskoj!

Funkar bra när man tiggar, men inte med migsvets, för fogen blir för hård.

Det funkar på MIG(MAG) också, men man får inte vänta för länge.
Ungefär som man använder slagghackan.
Man skall ju inte smida ut hela svetsen, utan bara kompensera för krympningen.

Funkar bra när man tiggar, men inte med migsvets, för fogen blir för hård.

Usch vad less jag blir på alla myter och vanföreställningar om svetsning! Uttala sig om saker du inte har någon koll på och du skola bli rättad! Enda anledningen till att en MIG-fog i CrMo skulle bli 'hård' eller spröd är om du svetsar den med fel tillsatsmaterial eller kolsyreblandad argon, alltså MAG.
Och det är korrekt att sträcka svetsfogar för att undvika att det slår sig, men i det här fallet är det helt irrelevant. Kör bara Johansson, ser görbra ut!
Med vänlig hälsning, Svetsarn.

Last edited:
Underskatta inte kraften i en svetssträng!

Svetsade 4st 60mm stosar i hörnen på en 40mm plåt med A6 mått.
Går jag förbi eländet med hörlurarna inställda på mellanvåg får jag in både grabbarna på fagerhults jaktradio och tusen o en natt med ylva maria thomson samtidigt!

Underskatta inte kraften i en svetssträng!

Svetsade 4st 60mm stosar i hörnen på en 40mm plåt med A6 mått.
Går jag förbi eländet med hörlurarna inställda på mellanvåg får jag in både grabbarna på fagerhults jaktradio och tusen o en natt med ylva maria thomson samtidigt!

Hihi.. Följde du 1090-2 samt 5817?? Då bör det bli störningsfritt ... :-)

Usch vad less jag blir på alla myter och vanföreställningar om svetsning! Uttala sig om saker du inte har någon koll på och du skola bli rättad! Enda anledningen till att en MIG-fog i CrMo skulle bli 'hård' eller spröd är om du svetsar den med fel tillsatsmaterial eller kolsyreblandad argon, alltså MAG.
Och det är korrekt att sträcka svetsfogar för att undvika att det slår sig, men i det här fallet är det helt irrelevant. Kör bara Johansson, ser görbra ut!
Med vänlig hälsning, Svetsarn.

Har jobbat med bilplåt i över 35 år med gas, mig o tig, så jag har en viss erfarenhet.

Har jobbat med bilplåt i över 35 år med gas, mig o tig, så jag har en viss erfarenhet.

Varför säger du då att fogen blir för hård? Har ju bara med svetsparametrar att göra. Finns inga anledningar till att den ena metoden skulle bli sprödare än den andra. Ja och om man skiter i rotgas, då blir det rätt sprött..
Och det finns tyvärr ingen garanti för att erfarenhet=kunskap heller.
Ta inte det här fel, ifrågasätter inte ditt kunnande. Men ge mig en konkret faktabaserad anledning till varför MIGfogar i CrMo blir hårdare.
Ursäkta ev. urspårning Johansson!

Varför säger du då att fogen blir för hård? Har ju bara med svetsparametrar att göra. Finns inga anledningar till att den ena metoden skulle bli sprödare än den andra. Ja och om man skiter i rotgas, då blir det rätt sprött..
Och det finns tyvärr ingen garanti för att erfarenhet=kunskap heller.
Ta inte det här fel, ifrågasätter inte ditt kunnande. Men ge mig en konkret faktabaserad anledning till varför MIGfogar i CrMo blir hårdare.
Ursäkta ev. urspårning Johansson!

Han menar kanske "hård" som i tyngre/svårare att smida ut, pga dess större materialinnehåll relativt TIG-fog? Rimligen borde det vara lättare att spänningsneutralisera (plastiskt deformera) en TIG-fog pga det oavsett.

Vad är det här för pinnar månntro, början till ett fågelbo? Eller måhända stag till min farstubro?:confused:

Närå, det är nämligen lösningen på problemet som Edstuge-Anders och några herrar på Landracing.com har påpekat med ramen, nämligen att den blir klen med bara ett övre ramrör. Anledningen att jag har varit svårövertygad är inte för att jag är tjurskallig (finns tendenser till det ibland annars...) utan att jag inte velat bygga om ramen utan att ha provkört den först.:gnissla

Nu igår kväll räknade jag ut ett sätt att förstärka upp ramen utan att behöva kapa isär den först, ett 1 1/2" rör på var sin sida om det övre ramröret med ett antal korta rörstumpar som knyter ihop dom längs längden är både enkelt att göra och effektivt för att styva upp ramen.

Rätt bra facit på gårdagskvällen faktiskt, jag var mest sugen att lägga mig på soffan och se nyaste avsnittet av The Walking Dead på datorn men ångrade mig och lade golv i nästan ett helt sovrum och tillverkade båda ramrören till hojen istället. 00:30 var jag klar så det tog inte så lång tid heller.

Tjo!:tummenupp

Klar 00.30 0ch detta postat 05.20.................... fler som har en bokstavskombination ser jag:tummenupp

Om vi viker in på spåret vikt (Ja inte av dig då utan hojen). Är den av underordnad betydelse för en åkafortutahelveteraktfram hoj?
Det känns som att det kan bli en relativt stadig pjäs eller blir man (jag) lurad av bilderna? =)

:tummenupp för ditt bygge!
Om du kan, lägg rören i olika plan, då bygger du in mer vridstyvhet.

Klar 00.30 0ch detta postat 05.20.................... fler som har en bokstavskombination ser jag:tummenupp

Jo nåt fel lär man ju ha.:D

Om vi viker in på spåret vikt (Ja inte av dig då utan hojen). Är den av underordnad betydelse för en åkafortutahelveteraktfram hoj?
Det känns som att det kan bli en relativt stadig pjäs eller blir man (jag) lurad av bilderna? =)

Ramen ser mycket tyngre ut än vad den är, jag ska väga den när jag helsvetsat.

:tummenupp för ditt bygge!
Om du kan, lägg rören i olika plan, då bygger du in mer vridstyvhet.

Går inte pga insuget som sitter kloss mot ramröret, det blir nog så styvt ändå tror jag.:tummenupp

Det är allt bra synd!
Wobbla som ska vara så skönt har jag hört...

Ser ju nästan ut som min GPZ ram och den är känd för sin stabila gång. :-S

Fan vad bra det blir. På gatorna till helgen?

Fan vad bra det blir. På gatorna till helgen?

Japp, måste dra ihop slantar till keramlagringen till växellådan.

2010-04-11-transvestite.jpg

Last edited:
Han menar kanske "hård" som i tyngre/svårare att smida ut, pga dess större materialinnehåll relativt TIG-fog? Rimligen borde det vara lättare att spänningsneutralisera (plastiskt deformera) en TIG-fog pga det oavsett.

Inte heller giltigt. En MIG-fog behöver inte nödvändigtvis tillföras mes tillsatsmaterial än motsvarande för TIG, med optimala inställningar ska dom vara likvärdiga.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back