Gasturbinhoj = JETeskoj!


Det där är Andys hoj, en bekant från ett amerikanskt jetforum. Min turbinmentor John Wallis har byggt motorn runt samma rotor som jag har i min fast med kullager istället för glidlager. Andy har satt på en kraftturbin från en APU och håller på fixa det sista finliret innan den går som den ska. Redigt fränt bygge!:tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=CYc5Fy3-k4Y&feature=share&list=LLrsqamKC_NUQP-_7qzVdWCw&index=5
 
Igår gjorde jag de sista ramförstärkningarna och började på helsvetsa.



Jag styvade upp de nya övre ramrören med tre stag in mot det mittersta ramröret och ett ner mot det vertikala ramröret mellan gasproducer och kraftturbin, missade att ta kort på alla stag men det lär väl hinnas med.



Efter att ha punktat dit stagen rensade jag ut det sista ur ramen och lyfte upp den på pallbockar för helsvetsning, jag ska väga ramen efter svetsning men den kan inte väga många kilo inte.:tummenupp



Nu undrar säkert någon varför jag inte har ramen i jigg när jag svetsar, tanken är att då ramen redan är till stora delar svetsad så lär den inte röra sig speciellt mycket. Dessutom känns det bättre att den får röra sig som den vill under svetsningen för att undvika att bygga in spänningar i ramen, sen kan jag linjera upp hjulaxlarna med varandra perfekt genom att modifiera kedjespännarna till bakhjulet.



Hoppas Tech Inspection på Bonneville kommer tycka svetsningen duger, jag ska ta en bunt kort innan jag lackar ramen för säkerhets skull.



Tjo!:tummenupp
 
Fortsatt svetsning ikväll, det blir några meter svets på en sån här ram så det tar tid. Tur att tigsvetsning är så skoj, till och med roligare än att lyxrunka.:tummenupp

 
Rent spontant så ser ramen ut att bli bra nog stabil, ska bli kul att bryta lite i den när jag svetsat klart.
 
Undrar hur aktieutvecklingen för lövblåsare sett ut senaste turbinbyggaråren - man skulle ha köpt på sig en bunt...
 
Jag höll faktiskt på experimentera med en borstlös startmotor till min hojmotor under byggtiden, men jag konstaterade snabbt att det är enklast att hålla sig till luftstart. Minsre risk att paja motorn också då en fastkärvad bendixkoppling ger turbinsallad som ett brev på posten...:gnissla
 
du menar "jag vill inte" :lol

Ha ha, exakt. :)

Svetsar vidare på ramen, bara nån fog kvar nu tills själva ramen är klar. Sen ska fästen till sadel och bakkåpa dit men det påverkar ju inte ramkonstruktionen.



Sen har jag även vägt den, vågen är lite knepig då den nollar på 80kg så bry er inte om hur det ser ut på kortet. 16.5kg med gaffelkronan kvar i styrhuvudet är väl rätt ok vikt.:tummenupp



Tjo!
 
Provbröt lite ikväll för att få bilder på hur bakkåpan ska byggas, det gäller att få till bra flyt på kåpan så det inte blir turbulens bakom hojen.



 
Gr8!

Fast de där gaffelbenen är fortfarande jätteläskiga! :näsblod

:hej

/e
 
Sneglat på detta bygget bra länge nu! Skitskoj du fått ihop ett rullande chassi! Inte varit inne på en tid så man har lite att läsa ikapp i helgen! :fyllisar
 
Tackar! Du har lite läsning framför dig min herre.......:)

Igår var det dags. Ja inte att skriva på deklarationen utan att göra ett röjande i verkstaden, long overdue liksom med rasvinklar på alla bänkar och små stigar runt drivorna med grejor på golvet. Då det var avklarat hade jag en dubbelt så stor verkstad och en hel arbetsbänk att börja riva i gaffelbenen på.



För att ta isär innanmatet var jag tvungen att bygga en liten fjäderspännare, jag hade ett par hembyggda klospännare men med tanke på hur dom såg ut hade det varit mer självmordsförsök än framgaffelrenovering jag hållit på med...



Nu håller jag på klura ut hur jag ska korta ner gaffelbenen, på hayabusadämparna går det helt enkelt sätta in en distans och korta ner en som redan sitter där men här verkar det som att jag måste kapa av en stång och dra nya gängor. Nån som gjort operationen på en 1999:as GSXR SRAD-gaffel får gärna höra av sig innan helgen.:hej
 
Det har legat lite annat i pipen de senaste dagarna då jag vetat om att jag skulle få en långhelg för mig själv i verkstaden, fästmön och jäntorna har åkt ner till svärmor och jag blev kvar här pga beredskap på jobbet. Finns risk att det trillar in ett par uppdateringar till den här helgen alltså. :)



Överst på kvällens agenda stod att fixa fotpinnarna, och ett par justerbara vore fint att ha så jag har möjlighet att justera benvinkeln lite.



En sprint låser fotpinnen på plats så den inte rymmer när det börjar gå för fort, det lär bli någon form av räffling eller liknande där dojorna ska vara senare.



Med det gjort så började jag på lite med sadeln, jag har stått och grubblat en sväng tidigare i veckan och klippt ut en grov mall så jag började med att rita av den på en aluminiumplåt.



Sen valsade jag plåten för att få till ett rejält rövstöd, bekvämt ska det vara!:tummenupp



Nu var den klar! Nä.......det såg ju inte speciellt bekvämt ut det där inte, bäst att ge den en omgång med sticksågen.



Nu börjar det likna något, jag började bryta ihop ett bakre stöd som förmodligen ska göra den stabil nog. Tanken är att det ska kapas till en radie på "ryggstödet" som kåpan över bakhjulet ska fästas mot.



Jag hade kunnat svetsa ihop fästet om inte denna bekanta synen mötte mig på argonregulatorn...



Bara att fylla tuben imorgon och grilla lite aluminium efter jobbet!:banana
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top