Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar tackar!

Nu har keramiklagren till fälgar och växellåda kommit, men nu är det påsk och då ska man må gott utanför garaget några dar.



Glad påsk era kukhuvven!:)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Att särskilja kropp från lem och endast tillönska kukhuvet glad påsk reser en del frågeställningar i sig.

Men det jag verkligen undrar är, vad är det för jollm i glaset?

Det är iaf inte porter för det är ju svartare än satans klövar.
O ej att förglömma, Glad helkropps påsk på're!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Att särskilja kropp från lem och endast tillönska kukhuvet glad påsk reser en del frågeställningar i sig.

Men det jag verkligen undrar är, vad är det för jollm i glaset?

Det är iaf inte porter för det är ju svartare än satans klövar.
O ej att förglömma, Glad helkropps påsk på're!

68% tysk rom, varmvatten och kanderat socker. Mumsfilibubbans!:tuttar
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag skulle gissa på whiskey, men osäker. det är ju inte direkt typsikt glad för det, kanske någon konjak kanske? :fyllisar

ojfan! du han svara innan jag läste och skickade
Edit: Mörk rom har jag nydligen upptäckt, som whiskey, fast annorlunda! helt klart underskattat!
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu var påsken förbi och verkligheten knackar på ytterdörren igen, dags för lite kvalitetstid i lekstugan igen alltså. För att göra lite plats på bänken för växellådan lyfte jag i gasproducern i den nylackade ramen och där verkar den ju trivas.



Isär med kraftturbinsteget för att komma åt att ta isär växellådan, lättmekat som tusan som tur är.



Här syns utgående drevet...



...och här är lagerläget för ingående axel från kraftturbinhjulet, nu har ni sett de två ställen som behöver någon form av smörjning för att må bra.



Nu följer en timmes illstirrande, vridande, vändande och hummande för att räkna ut hur i hela friden jag ska smörja lager och kuggingrepp på enklast möjliga sätt utan att trycka ut olja i avgashuset genom axeltätningen som är en smal spalt mellan hus och axel. Trångt är det också och jag kör redan fyra pumpar från batteriet så att hänga på en pump till för detta är nog inte så bra.



Jag bestämde mig till sist för att göra en specialare, jag kör lådan med våtsump och låter utgående axel med kullager och kuggingrepp smörjas från den (max 5000rpm så en bra olja borde inte slängas bort av centrifugalkraften) och ingående axel dimsmörjer jag genom att blöda laddluft genom en sån dimsmörjare på bilden ovanför och in mellan de båda kullagren.

Det bör funka fint, keramiska lager kräver inte mycket smörjning alls och blödluften kyler de mest påfrestade lagren. Sen är risken att jag trycker ut olja i avgashuset med ett rökmoln som resultat borta, jag måste bara se till att justera in oljemängden rätt och hålla koll på förbrukningen så den inte går tom men det är en enkel sak. Lär bli en lång checklista som ska prickas av innan varje körning ändå.

Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Igår dök äntligen mitt efterlängtade M12x1.0 gängsnitt upp med posten, så nu kunde jag göra färdigt gaffelbenen med sänkning och byte av packboxar.



Jag kortade ner benen 6cm vilket borde bli rätt lagom, just den här modellen krävde att jag kapar innerbenet och drar nya gängor vilket är lite bökigare än vanligt då det oftast räcker med att svarva nya spacers till fjädern.



Ena benet klart, dags för nästa. Sa flickan.



Jag passade på att rulla ut ramen nyss för att ta några kort, blir betydligt bättre kort utomhus där man slipper lysrör och massa skrot i bakgrunden.



Gasproducern ligger där bara för att, nästan så att jag hör den viska "polera mig....poleeeeera mig......."



Speciellt korpulent är hon i alla fall inte, lilla tösen. Bredaste delen på hela hojen lär väl vara mina mungipor när jag håller på flina skallen av mig i 300 knyck. :)



Tjo!:tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Rackarns va fint det blir:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Gasproducern ligger där bara för att, nästan så att jag hör den viska "polera mig....poleeeeera mig......."
Tjo!:tummenupp

Äsch, polering är ju ett helvetiskt sisyfosarbete.
Ju blankare den blankaste delen blir desto fulare ter sig alla andra delar.
De med den svåraste formen av polerus erektus ger sig inte för än kromglans infunnit sig på minsta pinal.
Sen ska denna glans efter hållas och poleringen fortsätter enligt mönster känt från konsum.

Vi som har insett att mattsvart o skitigt är den högsta formen skönhet har dock ändå användning av dessa poleriker.
Om man har en i bekantskapskretsen så kan man ju ge dem en alubit o en lumpskiva så infinner sig snart en ribba värdig Dirk Diggler.

Sen kan man ju tex använda dem till att kupa potatis genom att släpa dem över potätelandet med oxe, likt man gjorde med tvångsonanister förr i tiden.

Trots att man var dum i huvet nåt jävulskt förr i tiden så hade de i alla fall en del seder o bruk värda att bevara.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Du talar som en klok bok, Jon. Någon knullputs blir det aldrig frågan om men möjligtvis lite gnuggande med lumpskivan för att få bort de värsta bearbetningskanterna.

Förhoppningsvis kommer den här motorn inte bete sig som det engelska bojsänke jag har i andra hojen som verkar vara konstruerad för 50% extern oljesmörjning, enda anledningen till att dom har torrsump på trajjorna är nog för att inte all olja ska kunna rinna ur den när den står i garaget.

Åkte förresten en sväng med bobbern igår och ta mig tusan har inget skramlat loss än, det tar sig minsann!:banana
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Du talar som en klok bok, Jon. Någon knullputs blir det aldrig frågan om men möjligtvis lite gnuggande med lumpskivan för att få bort de värsta bearbetningskanterna.

Förhoppningsvis kommer den här motorn inte bete sig som det engelska bojsänke jag har i andra hojen som verkar vara konstruerad för 50% extern oljesmörjning, enda anledningen till att dom har torrsump på trajjorna är nog för att inte all olja ska kunna rinna ur den när den står i garaget.

Åkte förresten en sväng med bobbern igår och ta mig tusan har inget skramlat loss än, det tar sig minsann!:banana

Om man gör ett O-ringsspår i drevsidans blockhalva där växegaffelsaxeln är lagrad och lägger dit en O-ring och en bricka så slutar dom att droppa.

Varför dom gjort genomgående hål utan tätning är en gåta. Kanske automatisk kedjesmörjning ?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Om man gör ett O-ringsspår i drevsidans blockhalva där växegaffelsaxeln är lagrad och lägger dit en O-ring och en bricka så slutar dom att droppa.

Varför dom gjort genomgående hål utan tätning är en gåta. Kanske automatisk kedjesmörjning ?

Min maskin läckte då aldrig där.. enda stället jag inte lyckade få tätt var stötstångsrören vilka var felkonstruerade på femhundrorna, dom hade ingen krage för gummitätningarna. Fast det hjälpte inte vad man gjorde, tätade så det skulle hålla för flera bars tryck men det pissade likförbannat!
Kom fram till att oljeläckage är naturligt på turnertwinnar och alla avvikelser som torra motorer är nästan som homosexualitet.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bra tips, när jag måste isär med motorn (eller bara får lite tid över, får se vad som händer först) ska jag fixa det. Lite smådrygt att måsta tänka på var man ställer sig hela tiden så det inte står och sölar på någons nylagda stenplatteuppfart, lär bjudas på klent med fikabröd till kaffet då...:gnissla

Efter två kvällars testbyggande av olika luftejektorer har jag kommit fram till att det funkar skitbra ända tills jag kopplar på den längd rör som ska förbinda ejektorn med lagerhuset, det tryckfall som tydligen krävs försvinner alltså när den inte får jobba mot atmosfärstryck.



Det får alltså bli den köpta dimsmörjaren i alla fall, den enda nackdel jag kan se med den är att plasten inte kommer gilla värmen på luften vid fullt laddtryck men det är ju inga problem att lösa med en slinga kopparrör eller liknande kylare på luftledningen in till dimsmörjaren.



Jag borrade och gängade upp ett hål i lagerhuset mellan lagerlägena och testkörde vid 2 bar med OKQ8 Wagner 68 växelolja som jag tänkt köra i växellådan då jag råkar ha 20 liter hemma. Funkar fint som tusan och som grädde på moset så är oljemängden steglöst justerbar på dimsmörjaren.



Här ser ni hålet där oljan och luften kommer in i lagerhuset.



Jag måste bara bygga om avgasröret lite då det tar i hydraulkopplingen som det är nu, inget stort projekt direkt så snart kan jag börja plocka ihop växellådan med de nya keramiklagren!:)



Tjo!:tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Enstegs ejectorer drivna med luft kan ge 6-7 ggr flödesförstärkning men måste vara ytterst välkonstruerade för att något utloppstryck att tala om. Mitt examensarbete (19kallt då elden frös i spisen) och ett utvecklingsarbete åt en kund har påvisat detta med förgörande tydlighet.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det stärker min tes, som en mer bildad person än mig skulle ha sagt.

Det ska vara enkelt och idiotsäkert eftersom jag inte har någon möjlighet att övervaka funktionen inuti lagerhuset under drift, så en dimsmörjare (dimma och dimma, oljedregglare vill jag kalla det) och lite kylluft bör räcka långt för de korta stunder hojen körs.

Fördelen är att när motorn står på tomgång eller körs i lågfart så dränks alla lager och dreven in i olja, och då ett hybridlager behöver så lite smorning bör dom ledigt klara av den knappa minut jag kör på höga varv så länge dom har ett luftflöde som bär bort lite av värmen.

Det är väl bara att testa och se, jag får kontrollera lagren och drevytorna ofta för att kunna upptäcka om något verkar gå torrt. Känns vettigare att tänka om och bygga bättre då än att överarbeta smorningen nu utan att veta om det behövs.

/Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fränt projekt! Synd bara att det stannat av halvvägs, undrar vad det beror på.:va

Lite tid över till att fixa backjobbet sen sist på kraftturbinen.:banana



Avgasröret eller vad det nu ska kallas tog som bekant i skärringskopplingen för lagersmorningen så jag var tvungen att kapa ur det lite och svetsa i en ny bockad innervägg, nu är det betydligt bättre frigång och man kommer till och med åt att se ifall det är tätt eller inte. Najs.



Efter lite klurande på placeringen av dimsmörjaren på hojen så satte jag ihop lagerhuset för ingående axel för att göra ett litet test på hur smorningen fungerar med ett naturtroget mottryck.



Till min stora lättnad så verkar det funka precis som jag tänkt, vid endast 2bar lufttryck drar den med sig fint med olja och efter en stund har det fyllts upp olja ända upp så det rinner in i lagerbanorna. Det är i och för sig ett statiskt test så jag vet fortfarande inte hur det beter sig när lagren snurrar fort, men det finns nog bara ett sätt att få reda på det...:brynad



Tjo!:)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fränt projekt! Synd bara att det stannat av halvvägs, undrar vad det beror på.:va

Lite tid över till att fixa backjobbet sen sist på kraftturbinen.:banana



Avgasröret eller vad det nu ska kallas tog som bekant i skärringskopplingen för lagersmorningen så jag var tvungen att kapa ur det lite och svetsa i en ny bockad innervägg, nu är det betydligt bättre frigång och man kommer till och med åt att se ifall det är tätt eller inte. Najs.



Efter lite klurande på placeringen av dimsmörjaren på hojen så satte jag ihop lagerhuset för ingående axel för att göra ett litet test på hur smorningen fungerar med ett naturtroget mottryck.



Till min stora lättnad så verkar det funka precis som jag tänkt, vid endast 2bar lufttryck drar den med sig fint med olja och efter en stund har det fyllts upp olja ända upp så det rinner in i lagerbanorna. Det är i och för sig ett statiskt test så jag vet fortfarande inte hur det beter sig när lagren snurrar fort, men det finns nog bara ett sätt att få reda på det...:brynad



Tjo!:)

Tror dom såg din turbinhoj sen skämdes dom och la ner ;)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top