Gasturbinhoj = JETeskoj!



Smidigt med turboplacering på en spark där man inte har något framhjul att bry sig om, polygripen funkar som storleksreferens.:)
 
I väntan på att turbinaxeln ska komma tillbaka från balanseringen passade jag på att ta tag i en surdeg som jag grunnat på sen i somras, nämligen gasreglaget. Mitt snoffsiga frästa ventilreglage flödade ju som bekant för dåligt så jag fick bita i det sura äpplet och köra PWM-styrning på bränslepumpen istället.



Min goda kamrat Olles lillebror Lasse har en slaktad fläsk-Merca som jag fick plocka trottellägesgivaren från, och idag testade jag att styra en bränslepump via en PWM-modul med den för att se om den funkar som gasreglage. Gick finfint så jag monterade trottelgivaren på luftburken och började finula på gaswireanslutningen till den.



Gick ju bra det där, jag satte en vagnsbult som trottelstopp som jag mekaniskt (enda jag litar på) kan ställa efter det laddtryck jag vill ha som max. Tomgången justeras på wiresträckaren.



Tjo!:)
 
Hej igen. Jo jag bara hade stilla undran om du var intresserad av att få ett ex av mitt beräkningsprogram jag gjort för enaxliga gasgeneratorer med powerturbin. Jag har använt mig av samma teorier som för de program jag hanterat på jobbet under många år. Med programmet så kan du undersöka relationerna mellan de olika matchningsareorna, temperatur, tryck, effekt bränsleförbrukning mm. Programmet är bygger på "Inter Coponent Volume"-metoden. Alltså konservering av massa och energi i ett antal "burkar" längs flödesvägen. Jag har som exempel lekt med de data jag hittat i denna tråd + lite nätforskning angående kompressordiagrammet. Ett par exempelbilder finns här:https://www.facebook.com/thomas.johansson.1675?fref=pb&hc_location=profile_browser Hör av dig om du är intresserad. Jag har själv kommit över ett turboaggregat med variabel turbingeometri, som jag tänker bygga nåt kul av. Det var lite därför jag satte mig och gjorde programmet. Programmet medger givetvis skalning och går snabbt att konfigurera om för t.ex. dragkraftsberäkningar istället.
Med vänlig hälsning
Thomas
 
Last edited:
Det vill jag gärna prova! Då kan jag räkna på hojmotorn och se hur nära verkligheten beräkningarna hamnar, och även testa olika scenarion med ändrade inloppstemperaturer osv.

Enda kruxet är att jag kör Mac, törs man hoppas på att det går köra på en sån?
 
Köp en beganad laptop för några hundra om det kniper. Det verkar ju vara kanonhjälp!
 
I värsta fall har jag en gammal PC ståendes i gästrummet, men jag undviker helst att använda den då jag i 9 fall av 10 brukar få ett vansinnesutbrott efter några minuter pga allt jävla strul med virusprogram, codec och sånt som man slipper med en mac.:smasha:mad:
 
Det vill jag gärna prova! Då kan jag räkna på hojmotorn och se hur nära verkligheten beräkningarna hamnar, och även testa olika scenarion med ändrade inloppstemperaturer osv.

Enda kruxet är att jag kör Mac, törs man hoppas på att det går köra på en sån?
Ok, vad kul! Då gör jag en liten användarhandledning och lite beskrivning av vad programmet gör egentligen. Detta kommer att ta några dagar. Jag har mycket att göra med spelning i en julshow just nu. Är du med i facebook? Jag tror inte att programmet funkar i Mac men är inte säker dock. Programmet kräver inte så mycket lagringsutrymme men det är en fördel med hyfsat snabb processor eftersom det blir många beräkningssteg om man vill t.ex. simulera en motorstart och acceleration upp till stabilt tillstånd. Vi måste ju utbyta e-mail adress så att jag kan skicka grejerna sedan. Enklast genom PM? Du kan ju försöka skicka PM till mig och se om det funkar.
Med vänlig hälsning
Thomas
 
Ok, vad kul! Då gör jag en liten användarhandledning och lite beskrivning av vad programmet gör egentligen. Detta kommer att ta några dagar. Jag har mycket att göra med spelning i en julshow just nu. Är du med i facebook? Jag tror inte att programmet funkar i Mac men är inte säker dock. Programmet kräver inte så mycket lagringsutrymme men det är en fördel med hyfsat snabb processor eftersom det blir många beräkningssteg om man vill t.ex. simulera en motorstart och acceleration upp till stabilt tillstånd. Vi måste ju utbyta e-mail adress så att jag kan skicka grejerna sedan. Enklast genom PM? Du kan ju försöka skicka PM till mig och se om det funkar.
Med vänlig hälsning
Thomas

Vad har du skrivit programmet i för språk?
 
Ts, be någon itvänligt vän att installera virtualbox med Windows på din Apple så kan du köra det där också. Skall bli väldigt kul att se hur detta projekt artar sig :)
 
Ts, be någon itvänligt vän att installera virtualbox med Windows på din Apple så kan du köra det där också. Skall bli väldigt kul att se hur detta projekt artar sig :)

Eller dra igång Bootcamp som följer med Mac OS om du vill köra Windows i full fart (går iofs inte ha Mac OS igång samtidigt med Windows då).
 
Ok, vad kul! Då gör jag en liten användarhandledning och lite beskrivning av vad programmet gör egentligen. Detta kommer att ta några dagar. Jag har mycket att göra med spelning i en julshow just nu. Är du med i facebook? Jag tror inte att programmet funkar i Mac men är inte säker dock. Programmet kräver inte så mycket lagringsutrymme men det är en fördel med hyfsat snabb processor eftersom det blir många beräkningssteg om man vill t.ex. simulera en motorstart och acceleration upp till stabilt tillstånd. Vi måste ju utbyta e-mail adress så att jag kan skicka grejerna sedan. Enklast genom PM? Du kan ju försöka skicka PM till mig och se om det funkar.
Med vänlig hälsning
Thomas

Du har PM!:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top