Gasturbinhoj = JETeskoj!

Streamlinear ni den också? En liiiten noskon bara..

Tveksamt om vi hinner till i år men vi ska försöka placera allt så det ska gå tillverka en hyfsat streamlinad kåpa till den, det känns som att vi gör det nog bra om vi hinner få den körbar tills tävlingen så alla extrafinesser får bli till året därpå.
 
Mycket.:tummenupp

I väntan på massa delar så plitade jag ihop en liten lista på vad som måste göras innan motorn kan sättas ihop igen, inte speciellt mycket egentligen men det kommer ta lite tid då turbinaxeln måste skickas iväg på ombalansering.



Min kamrat Lars-E erbjöd sig snäll som han är att planslipa kompressorspacern, han har gjort det tidigare men värmen från haveriet har fått den att bli lite skev så den var tvungen att slipas om.



Ikväll har jag hållit på tillverka en bättre oljeretur ut ur motorn, den tidigare var gjord i hydraulrör som var lövtunna i botten på anslutningsgängorna så det var bara ogjort att dom skulle gå av varenda gång jag skruvade ihop motorn.



Här har jag grovkapat till returoljeplenumet för att det ska passa mot de nya genomföringarna, klockan hade hunnit bli såpass mycket att jag gatt göra kväll men när jag kom in och såg att köksklockan bara stod på tio insåg jag att garageklockan stod kvar på sommartid....:rolleyes:

Tjo!:)
 
Tanken med Hobbs-brytarna är att jag ska montera en brytare på oljefilterhållaren och ställa den på ca 3 bar, om oljetrycket som i normala fall ska ligga runt 4-5kg går under det stängs bränslepumpen av för att rädda turbinlagren ifall oljepumpen strejkar.

Tjo!:tummenupp
En failsafe är ju aldrig fel :tummenupp
 
Vad säger du?
-Visst blir man lite sugen på å lägga1 börhnis framför kiosken eller 2
1246137953.jpg
 
Bör bli rätt varm åt ryggen det där...:)

I kväll har jag gjort klart oljereturen sånär som på ett par AN6 anslutningar som jag ska köpa när jag har vägarna förbi Swedol, rörbockning och pusslande blev det.



Ena biten på plats.



Och här sitter båda två fastsvetsade!



Sen svarvade jag till fyra M10 rostfria insexskruvar så dom passar till att dra fast kompressorplattan med.



I slutet av förra veckan fick jag ett gäng såna här fina ställbara oljetrycksvakter från Uuuvesa.



Här sitter en på plats på oljefiltret, nu kan jag ställa den så att bränslepumpen stannar om oljetrycket går under 3 bar. Det ger lite mer marginal mot torrkörning jämfört med tidigare då jag hade en 0.2 bars tryckkontakt, då skulle lagren hinna ta rejält med stryk innan motorn stannat vid ett oljetrycksbortfall.:gnissla



Två saker avbockade från listan, inte illa för en måndagkväll.:)



Tjo!:tummenupp
 
Tjo !
btw, har ni fem minuter över i helga så tar jag gärna en panna lut ihop.
 
Det vore najs, vete fan om det hinns med tanke på schemat men jag har ditt nummer ifall det är lugnt en stund.:tummenupp
 
Kamrat Lars-Erik erbjöd sig förra veckan att planslipa min kompressorspacer till hojmotorn efter att den slagit sig lite. Han har tillgång till lite mer avancerade metoder än det gamla beprövade plana mopedtopp på betonggolv...



Här är den färdiga spacern tillsammans med mätprotokoll före och efter, som ni ser så var den över en hundradel skev och med tanke på hur nära axelcentrum felet ligger så skulle turbinaxeln krökas rejält ifall den användes som den var.:gnissla



Jag glömde förresten bort att jag rensvarvade kolvringssätet på skoj i förrgår för att se hur mycket jag var tvungen att ta bort, det visade sig att det bara var en tiondel eller så så jag tror faktiskt att jag kan återanvända den istället för att göra en ny.



Nu saknas bara lagersatsen jag beställt för att jag ska kunna dra ihop hela det roterande paketet, märka upp hur alla saker är vridna på den och skicka iväg på balansering!:)



Tjo!:tuttar
 
Sådär! Nu vet du vad du ska göra när du slagit rekord på bonneville.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1383823247017.jpg
    uploadfromtaptalk1383823247017.jpg
    45.7 KB · Visningar: 258
Ähh, det där är ju gjort redan.:)

Jag fick förresten ett samtal från Turbotech idag, paketet han skickade innehållandes två lagersatser kom nämligen tillbaka då jag inte plockat ut det från posten. Den erbarmeliga lantbrevbäringen måste ha missat att lägga postavin i brevlådan...:mad:
 
Salongsberusad på STF Fridhemsplan i huvudstan, imorrn blir det monstertrucks. Nån som vill hänga med på en öling imorgon kväll?
 
Last edited:
Salongsberusad på STF Fridhemsplan i huvudstan, imorrn blir det monstertrucks. Nån som vill hänga med på en öling imorgon kväll?

Nån liten öl eller finwhisky och lite skitsnack vore väl trevligt. Något särskilt ställe påtänkt?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top