Gasturbinhoj = JETeskoj!

Idag kom min välgörare förbi en 6mm brotch, en 5.8mm borr och en näve stift. :Bugar



Om jag har tid imorrn ska jag göra ett försök, ska bli intressant.
 
Fantastiskt bygge! Blir alltid lika imponerad över folks kunskaper och tålamod!
Håller tummarna, och följer tråden med stort intresse!
 
nu föll poletten ner.... men det tog tid... :va
jag har ett tag undrat varför folk, du mfl tar sig tid att skriva om dylika projekt på forum...
skriverierna tar ju tid från själva mekandet....
men ack, det formligen väller in resurser, hård som mjukvara(tips, idéer)...
inte dumt... säkert självklart för vissa,

ang styrningarna...
sådär i efterhand borde du kanske svarvat en centreringskant på nosseln som går in i ett spår på navet,
eller tvärt om och även asymetriska skruvhål, så hade det blitt perfa..
iofs kanske det går at göra efteråt, man svarvar ett runt spår i båda och tillverkar en ring som passar exakt
nackdelen med pinnar kan ju vara att det blir ett hål utifrån och in...
och stiftet måste sitta utav h-e i ena sidan, tänk om det trycks ut i kompressorhjulet...
kanske göra hålen koniska i nosselplattan.
 
Fantastiskt bygge! Blir alltid lika imponerad över folks kunskaper och tålamod!
Håller tummarna, och följer tråden med stort intresse!

Tackar!:)

nu föll poletten ner.... men det tog tid... :va
jag har ett tag undrat varför folk, du mfl tar sig tid att skriva om dylika projekt på forum...
skriverierna tar ju tid från själva mekandet....
men ack, det formligen väller in resurser, hård som mjukvara(tips, idéer)...
inte dumt... säkert självklart för vissa,

ang styrningarna...
sådär i efterhand borde du kanske svarvat en centreringskant på nosseln som går in i ett spår på navet,
eller tvärt om och även asymetriska skruvhål, så hade det blitt perfa..
iofs kanske det går at göra efteråt, man svarvar ett runt spår i båda och tillverkar en ring som passar exakt
nackdelen med pinnar kan ju vara att det blir ett hål utifrån och in...
och stiftet måste sitta utav h-e i ena sidan, tänk om det trycks ut i kompressorhjulet...
kanske göra hålen koniska i nosselplattan.

Nja, inte är det för att tigga grejor och tips som jag lägger ut byggprojekt på nätet direkt. Det är mest för att jag själv tycker det är sinnessjukt skoj att kunna läsa andras byggtrådar, så det är lite payback på nåt vis.

Det underlättar dessutom något enormt att kunna sätta alla funderingar på pränt, ofta sitter jag och läser igenom mina gamla inlägg och kollar på bilder för att räkna ut hur något ska byggas om eller utvecklas.

Jag ska låsa ena sidan med cylindrisk fastlåsning och dessutom knacka en grad i hålet mot kompressorhjulet så pinnarna inte kan vandra ut.
 
Brotchningsdags!



Som sagt, två cylindriska pinnar fick det bli. Här ska det precis till att brotchas, lägsta farten i fräsen och mycket skärvätska.



Hålen blev så exakta att jag knappt höll på få ner pinnarna då dom fjädrade upp hela tiden pga luften i hålen.:)



Passformen blev gruvligt bra, bättre än så här behövs då verkligen inte för det känns sitta stabilt som i berget. En ren könsnjutning att få göra sånt här, jag måste fanimej skaffa mig en uppsättning brotchar inför fredagsmyset.:brynad



Tjo!:tummenupp
 
Brotchningsdags!



Som sagt, två cylindriska pinnar fick det bli. Här ska det precis till att brotchas, lägsta farten i fräsen och mycket skärvätska.



Hålen blev så exakta att jag knappt höll på få ner pinnarna då dom fjädrade upp hela tiden pga luften i hålen.:)



Passformen blev gruvligt bra, bättre än så här behövs då verkligen inte för det känns sitta stabilt som i berget. En ren könsnjutning att få göra sånt här, jag måste fanimej skaffa mig en uppsättning brotchar inför fredagsmyset.:brynad



Tjo!:tummenupp

Fungerar det med fästmön? "Vill fröken brotscha litet?"
 
Det ser jättefint ut, snyggt! Däremot så hänger jag inte alls med nu (den hobbymekare som man är), de där stiften är alltså till för att fixera de 2 delarna med varandra? Så att det inte kan rotera eller gå ur linje? :3freak
 
Det ser jättefint ut, snyggt! Däremot så hänger jag inte alls med nu (den hobbymekare som man är), de där stiften är alltså till för att fixera de 2 delarna med varandra? Så att det inte kan rotera eller gå ur linje? :3freak

Exakt, tidigare var det bara de fyra insexskruvarna som höll de två delarna linjerade och det var inget vidare bra.
 
Nix, och vad gör det för skillnad? När dom blir varma igen är det ju fortfarande tryckpassning i hålen.

Dom kommer inte limmas heller för jag måste kunna ta loss dom senare ifall något av husen ska kunna spännas upp i svarven, hålet mot kompressorn ska stukas lite så dom inte kan vandra ut.
 
Nix, och vad gör det för skillnad? När dom blir varma igen är det ju fortfarande tryckpassning i hålen.

Dom kommer inte limmas heller för jag måste kunna ta loss dom senare ifall något av husen ska kunna spännas upp i svarven, hålet mot kompressorn ska stukas lite så dom inte kan vandra ut.

Kyler du pinnarna innan så trycker du i dom med tummen utan att luften kivar emot.
10 sekunder senare sitter de som berget.
 
Det händer inte mycket här inte, men det finns en förklaring som tur är. Jag har beställt två lagersatser från Turbotech och en bunt Hobbs ställbara oljetrycksbrytare och under tiden jag väntar håller jag och kamrat Olov på panikbygga en ny dubbelturbo-gasturbinspark inför vinterns Speed Weekend. I år blir det 200!!!:yoparty



Tanken med Hobbs-brytarna är att jag ska montera en brytare på oljefilterhållaren och ställa den på ca 3 bar, om oljetrycket som i normala fall ska ligga runt 4-5kg går under det stängs bränslepumpen av för att rädda turbinlagren ifall oljepumpen strejkar.

Tjo!:tummenupp
 
Det händer inte mycket här inte, men det finns en förklaring som tur är. Jag har beställt två lagersatser från Turbotech och en bunt Hobbs ställbara oljetrycksbrytare och under tiden jag väntar håller jag och kamrat Olov på panikbygga en ny dubbelturbo-gasturbinspark inför vinterns Speed Weekend. I år blir det 200!!!:yoparty



Tanken med Hobbs-brytarna är att jag ska montera en brytare på oljefilterhållaren och ställa den på ca 3 bar, om oljetrycket som i normala fall ska ligga runt 4-5kg går under det stängs bränslepumpen av för att rädda turbinlagren ifall oljepumpen strejkar.

Tjo!:tummenupp

Bilen i bakgrunden! WoW! :tummenupp
 
Det är polarens 30-as Aford, lätt roddad med droppaxel och massa annat smaskens. :tummenupp

=) fina saker de gjorde förr. Man blir glad när man ser de gamla bilarna. Har en granne med en Mercedes ifrån 1922. cab o allt, svart som natten själv. Kan tänkta mig att de inte är lika bekväma och trevliga som bilar ifrån 50tal - idag men de är charmiga och man känner något speciellt när man sitter i dessa bilar ändå, det känns historiskt! :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top