Gasturbinhoj = JETeskoj!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Testat anna wahlgren metoden?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag var det dags att provstarta hojen och förhoppningsvis åka en liten sväng med den på byn, de flesta kamraterna var samlade (utom Bjurs för han har blivit toff...*host*...hemmansägare) och solen sken. Med sin frånvaro.



Vi passade även på att testa ett skarpt läge med depåtält och hela faderullan så vi får lite flyt i resningen, inte den under täcket på söndagmorgon för den började man ju träna på redan vid 14 års åldern...:)



Med regnet hängandes i luften var det lika bra att köra igång så vi kunde börja grilla korv någon gång, allt riggades med tryckluft och gasol och tummarna hölls.



Här kommer lite film från dagen, se den så förstår ni kommentarerna nedanför bättre.

http://youtu.be/1GGNreBzPkY

Som sagt, lite otur där med att brytaren till oljepumpen bestämde sig för att gå sönder under körningen. Så här i efterhand tror jag ändå att det var något knas även innan oljetrycket försvann då det lät som obalans i rotorn direkt motorn startade. Vi rev alltså motorn för att se vad som hade hänt.



Så här vacker var kolvringstätningen, den har nött i det rostfria huset jag gjorde till den så man kan ana att toleranserna blev lite för tighta så värmen i kombination med obalans i rotorn kan ha gjort att den skavde emot huset tills ringarna värmenöp.



Förutseende som jag är så har jag redan beställt två kompletta lagersatser från Turbotech så när dom kommer kan jag sätta i en ny kolvringstätning och svarva upp huset någon tiondel för ökad frigång.



Jag ska även skicka in rotorn till Turbotech på ombalansering och uppmärkning av hur kompressorhjulet ska sitta på axeln. Jag har nämligen inte haft nån koll på det tidigare och det påverkar ju balansen rätt mycket.



Trots haveriet ett lyckat test, startsekvensen funkar kanon och det lilla jag hann se av avgastempen på tomgång innan kolvringarna nöp var bra. Inte över 600°C vid 0.6bar laddtryck om jag minns rätt. Bara att köra ner huvudet och skruva lite till så är den igång igen.:tummenupp

Tjo!:)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Aja så kan det gå! men fan va gött att de ändå gick igång, hoppas verkligen på en vinterstart eller två (så du verkligen får de att fungera utan haveri)

Sedan är det inte långt kvar tills våren :banana o då hoppas jag du får köra :rofl
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grattis till starten iallafall, tur att det inte var något värre fel! Det där har du snart rett ut! :tummenupp
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Det ska falla spånor när man hyvlar, det där fixar du lätt !
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Skam den som ger sig.
Lika kul varje gång när det dyker upp en rulle.
Verkar som brytarna av biltemakvalitet bör ersättas.
Dom brukar sällan klara mer än ett eller två vipp med nån typ av spänning påkopplad.
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
"jag har ju aldrig gjort något 100% rätt, men å andra sidan är det ju aldrig någon som varit helt nöjd"

följer den här tråden med stort intresse :)
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Vänta lite nu. Du kan bygga en gasturbinhoj från scratch men du kan inte gå igenom en gammal kompressor?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack krappar!:)

Vänta lite nu. Du kan bygga en gasturbinhoj från scratch men du kan inte gå igenom en gammal kompressor?

Visst har jag gått igenom den men jag har inte lyckats utveckla förmågan att dra fram originalreservdelar ur arslet än.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tack krappar!:)



Visst har jag gått igenom den men jag har inte lyckats utveckla förmågan att dra fram originalreservdelar ur arslet än.

Vad det gäller delar till gamla Bristol kompressorer är det nog inte så lätt heller, vilket block är det?

Nu finns ju alltid möjligheten att bygga nya delar, om du hittar någon kompetent dvs....
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
fan va duktig du och det är ju lika roligt att läsa varje gång så
tummen upp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad det gäller delar till gamla Bristol kompressorer är det nog inte så lätt heller, vilket block är det?

Nu finns ju alltid möjligheten att bygga nya delar, om du hittar någon kompetent dvs....

Den orkar ju pumpa upp tuberna till 170bar så det är ingen katastrof, inget jag tänker lägga nån energi på i nuläget i alla fall.

fan va duktig du och det är ju lika roligt att läsa varje gång så
tummen upp

Tack detsamma!:)

Skam den som ger sig..! :thumbup:

Helt rätt.:tummenupp

Jag har rivit motorn nu och håller på mäta upp alla delar för att hitta vad som felar, som tur är så verkar turbinaxeln vara rak för annars hade jag varit 8 papp fattigare på blöjkontot...

 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Undras om det finns några vettiga tabeller på termisk expansion i rostfria ståltyper.. vet att vissa expanderar mer än andra och det finns varmhållfasta rostfria som lämpar sig bättre till mekaniska syften (typ hus till kolvringstätningar) så att man slipper ta så stor hänsyn till expansion i toleranserna..
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top