Gasturbinhoj = JETeskoj!

Det blir naturligtvis att växla ner runt 2,5-1 i primärtransen för att få lagom snurr på bakhjulet.
Med oljekylare håller slutväxeln för 300HP på turbohojar men kanske skulle det bli tufft vid stillastående/låga farter i den här applikationen.

Största anledningen jag kör med kedja är ändå att jag inte är låst med en slututväxling utan kan testa mig fram till en som passar bäst.
 
Nu har jag sömmat ihop ramen såpass att jag törs ta loss den ur ramjiggen, det finns några ställen kvar att svetsa och det lär ska till en del stag och sånt senare men nu duger det för att ta med till Orsa i alla fall.:tummenupp

JU-01994.jpg


Sanningens minut, ska bakhjulet passa måntro och hur låg blir hojfan egentligen? Frågorna är många...

JU-01995.jpg


Jomen det blev väl hyfsat, jag måste svarva egna distanser till bakhjulet men det hade jag räknat med att måsta göra för att linjera upp hjulen perfekt.

JU-01998.jpg


Hinner jag i helgen ska jag fixa distanserna, lyfta i motorn och hänga på kåporna för att få en uppfattning om hur det kommer bli. Annars får det bli till veckan, ingen brådska för jag har över två veckor kvar till Speed Weekend så tills dess lär den vara provsittningsbar.:tummenupp

JU-01996.jpg


Tjo!:)
 
Det som jag stör mig lite på är att det blev en aning för mycket frigång mellan bakdrevet och ramen, jag tänkte ta till lite extra så jag har möjlighet att offsetta drevet så det linjerar bra med framdrevet på växellådan men riktigt så där mycket utrymme behövs inte.:gnissla

Jag ska sätta dit växellådan och se hur mycket jag kan smalna av bakramen utan att få problem med frigången för kedjan. Bäst att fixa det innan Orsa för annars lär man få höra det ett par hundra gånger i depån...:)
 
Det som jag stör mig lite på är att det blev en aning för mycket frigång mellan bakdrevet och ramen, jag tänkte ta till lite extra så jag har möjlighet att offsetta drevet så det linjerar bra med framdrevet på växellådan men riktigt så där mycket utrymme behövs inte.:gnissla

Jag ska sätta dit växellådan och se hur mycket jag kan smalna av bakramen utan att få problem med frigången för kedjan. Bäst att fixa det innan Orsa för annars lär man få höra det ett par hundra gånger i depån...:)

Ett par hundra.....tror du att det räcker :)

Hoppas kunna olla skapelsen den helgen !
 
Efter en lång vecka med morgonpigga barn, en träningslysten fästmö och en och annan garagetimme var det dags för en välförtjänt långfilmskväll på tu man hand. Med Intouchables nertankad från piratbukten och ett par hemlagade burgare nedsköljda med öl i magen var kvällen upplagd för fredagsmys, men när fästmön snarksomnade i soffan halv nio blev det till att snabbt revidera planerna och kila ut till min hemliga älskarinna i huset bredvid istället!

JU-01999.jpg


Motor och låda lyftes i för att se hur kedjelinjeringen skulle bli, jag anade nämligen att jag varit lite väl frikostig med utrymmet för kedjan men nu såg jag att jag förmodligen hade räknat mer än jag trodde på det när jag byggde ramjiggen. Med bakdrevet utflyttat någon centimeter så blir det ganska så lagom med frigång mellan kedja och ramrör, bra gjort Fjolårs-Anders!

JU-011000.jpg


Tackar för tipset Peter, efter lite klurande och mätande så lade jag till ett par förstärkningar på ramen där den var som svagast, nu borde den garanterat hålla för mina huskiga 69kg!

JU-011001.jpg


Andra sidan.

JU-011002.jpg


Sen svarvade jag till en bakaxeldistans, drog fast bakhjulet och hängde på kåporna för att se hur det såg ut.

JU-011003.jpg


Vinterns två hojbyggen står och småpratar i väntan på att Fjälvägen ska tina av...

JU-011005.jpg


Tjo!:banana
 
Fan så skoj om du kommer upp! Tur man inte ska köra nåt i år, du tål väl en sup hoppas jag?:)


Har påven rolig mössa.
Har grodan vattentätt rövhål.
Spelar sexfingrade kusiner banjo.

Fan vad hårig hojen blir, ska bli kul att se !:tummenupp
 
Jag rullade ut hojen i finvädret och plåtade lite nyss, fästmön fick order att ta några kort också så jag ser ungefär hur många timmar yoga jag måste träna för att komma ner bakom kåpglaset. Lite kul att gå igenom byggbilderna på datorn och hitta den första skissen på hojen som gjordes för tre år sedan, rätt likt va?

Rambygget1.jpg


Kåporna ska byggas om så det ryms en oljetank och lite annat under de nedre ramrören, så ta bilderna med en smula salt.

Provsittning9liten.jpg


Provsittning6liten.jpg


Provsittning10liten.jpg


Med chauffören på plats, hua så låg hojen är!:)

Provsittning1_liten.jpg


Provsittning2liten.jpg


Provsittning4liten.jpg


Orsa, here I come!:banana
 
Döcoolt! Men ska inte röven vara 30 cm längre bak? Och då huvud/överkropp 20 cm längre ner? Som på skissen - hakan på styrhuvudet!
 
Fyfan så häftigt det här blir. Följer med spänning :)
 
Döcoolt! Men ska inte röven vara 30 cm längre bak? Och då huvud/överkropp 20 cm längre ner? Som på skissen - hakan på styrhuvudet!

Det är möjligt att det går sitta några centimeter längre bak, beror helt och hållet på hur placeringen av utblåset blir. Jag har tänkt bryta ihop en testpipa innan jag åker till Orsa så vi får väl se hur mycket plats jag får för röven.:tummenupp

Fyfan så häftigt det här blir. Följer med spänning :)

Tackar! Kan nog bli bra det här.:)
 
Det kommer låta som när man vrider om bubbelplast när hemmisarna börjar poppa av värmen. Mikrofon under sadeln vid första testrundan tack!:yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top