Gasturbinhoj = JETeskoj!

Nu är tråden för lång för att söka i så:
Har Byggmästaren något tips på en bra teoribok i ämnet gasturbiner?
Även rambyggnad samt kolvmotorteori är intressant om det finns några tips där också.
 
Jag och polarna hade lite skoj igår, provkörning av pulsjetskotern stod på agendan och med de senaste modifikationerna går den sjukt hårt. :näsblod

Efter de sista modifieringarna (från ca 3:25 och framåt) låter den som en Kockums Supertyfon. Tänk om nån pensionerad sjökapten är ute på skidtur och plötsligt hör det där stortankerljudet fast mitt inne i skogen, måste vara mycket förvirrande :D
 
Last edited:
Ville bara lägga upp en bild på den nya rakan 4 km lång....hoppas den räcker till er i år:tummenupp
800x.jpg
800x534.jpg
 
Last edited:
Nu är tråden för lång för att söka i så:
Har Byggmästaren något tips på en bra teoribok i ämnet gasturbiner?
Även rambyggnad samt kolvmotorteori är intressant om det finns några tips där också.

Ska kolla upp vad som står i bokhyllan ikväll, hör av mig sen.

Efter de sista modifieringarna (från ca 3:25 och framåt) låter den som en Kockums Supertyfon. Tänk om nån pensionerad sjökapten är ute på skidtur och plötsligt hör det där stortankerljudet fast mitt inne i skogen, måste vara mycket förvirrande :D

En sån Supertyfon vore intressant att få se i verkligheten med andra ord! :)

Absolut inte, detta är viktiga saker.:fakta

Du kanske gick på en "blåsning" när du köpte en generator till en daihatsu diesel.:hihi

Mycket möjligt, men den var billig så inga tårar kommer fällas. :)

om du vill ha jetmotorn till något praktiskt nu på vintern kan du alltid göra såhär!

http://www.youtube.com/watch?v=HpbKGvjqsxM

Ha ha, det där skrikande blockmongot har jag sett förrut i nån film!:D

Ville bara lägga upp en bild på den nya rakan 4 km lång....hoppas den räcker till er i år:tummenupp
View attachment 376724
View attachment 376725

Ser finfint ut Glenn!:tummenupp
 
Äntligen! Efter veckor av sidospår, svammel och oproduktivitet har jag till slut fått fart på hojbygget igen!

JU-01977.jpg


Jag har kommit fram till att jag skippar generatorn då den stjäl på tok för mycket plats, hjulbasen blir flera decimeter längre pga generatorn och den är nog lång som den är. Jag kommer även ta med hojen till Speed Weekend för att väcka lite intresse inför nästa års tävling då jag tänkt köra med den, alltid kul att visa upp att det händer lite nytt då jetsparken är inne på sitt fjärde år och kommer pensioneras efter årets tävling.

JU-01978.jpg


Igår kväll var jag ut och började på med byggandet, ett par stagningar bockades till och notchades och jag har även klurat ut hur bakramen ska byggas för att det nedre ramröret ska gå fritt från kedjan vilket inte är helt solklart då dom måste korsa varandra någonstans på sträckan.

JU-01979.jpg


Jag har dessutom flyttat bak motorn en aning till så med lite tur kommer jag kunna dra utblåset uppåt istället för åt sidorna, det skulle ge en jäkla massa mer plats för benen då jag slipper trycka vaderna mot ett par 400°C varma avgaspipor...:gnissla

Tjo!:tummenupp
 
Snyggt! Börjar likna en hoj nu. Snackat med sfro om reggning för gata? ;-)
 
Snyggt!
Vad blir det för område på kraftturbinvarvtalet? Är det verkligen tillräcklig reduktion för att komma upp i tillräcklig effekt. Borde väl vara 20 000+ rpm på en så liten turbin menar jag.
 
Last edited:
Snart klar för lack !
Ska försöka masa röven till Orsa tillsammans med Herr Andersson så jag får se din fina skapelse.
 
Vad blir det för område på kraftturbinvarvtalet? Är det verkligen tillräcklig reduktion för att komma upp i tillräcklig effekt. Borde väl vara 20 000+ rpm på en så liten turbin menar jag.

Ca 33.000rpm är specat maxvarv på kraftturbinen, med 5:1 nedväxling kommer jag ha 6600rpm på framdrevet så en "normal" hojdrevning kommer funka. Målet är ju att nå 200mph så jag lär dreva för det direkt och se om motorn orkar med.:tummenupp
 
Snart klar för lack !
Ska försöka masa röven till Orsa tillsammans med Herr Andersson så jag får se din fina skapelse.

Det gör du rätt i, öl finnes! :hej

Blunda gärna för kvaliteten på rörböjarna, jag har bara en vanlig hydraulrörpress att bocka med så speciellt vackert blir det inte. Tanken är att fulbocka ihop ramen och när jag är nöjd med allt ska jag be L-G på ME Racing att dra nya böjar åt mig så jag kan kapa bort de gamla och svetsa in de nya.
 
Jo själva grundtanken är densamma, största skillnaden är att jag använder en radialturbin istället för en axialdito.
 
intressant med att inte ha ngn koppling och 1 växel? axet kommer då att vara beroende av hur snabbt motorn svarar på trottligen? har ni gjort några tester ang det?
och kommer den att öht gå att starta med kraftturbinen stillastående?...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top