Gasturbinhoj = JETeskoj!

Varför inte dela av utblåset så du får ett på vardera sida istället?
Som det blir nu så avdelar du utblåset till halva storleken, vilket jag inte tror är så bra.
Känns som om det är risk för pumpning då (typ baktändning). Det kan en MD 500 få bara av att få vinden i rumpan. Så att strypa utflödet verkar direkt o-bra.
Du bör nog satsa på ett så fritt flöde som möjligt.

Hmm, då jag hört samma åsikt från rätt många håll nu kanske jag ska överväga att tänka om. Om det kan gå dra utblåsen snett uppåt åt sidorna så skulle det ge betydligt större utloppsarea, ska lugna mig med byggandet tills jag kollat upp det närmare. Måste ju få plats med benen också...:gnissla

Tusen tack hojbröder för alla synpunkter under byggets gång, dom uppskattas alltid även om jag oftast gör efter eget huvud ändå i slutändan.:)
 
Hmm, då jag hört samma åsikt från rätt många håll nu kanske jag ska överväga att tänka om. Om det kan gå dra utblåsen snett uppåt åt sidorna så skulle det ge betydligt större utloppsarea, ska lugna mig med byggandet tills jag kollat upp det närmare. Måste ju få plats med benen också...:gnissla

Tusen tack hojbröder för alla synpunkter under byggets gång, dom uppskattas alltid även om jag oftast gör efter eget huvud ändå i slutändan.:)

Följt bygget sen start :tummenupp

De med att du vill dra si o så, din första tanke kändes rätt men vissa tycker det stryper & ja det kommer det göra som sagt med några % & bli knasig utblåsaria med luften i underkant, men din första tanke att dra halva utblåset bakåt det du har nu från baksidan o bakom kutsen skulle fungera om du även delar av med 2 undre utblås där du har plåten nu & på var sida som mynnar lite upp så du inte blåser mot isen det skulle fungera utmärkt.

Bara räkna på arian i underkant hur stora utblåsen behöver vara.

Jobba på, ser fram emot fortsättningen :tummenupp
 
mitt bidrag till sittställning/avgasrördragning, tänk bara på att jag inte kan detta för fem öre utan allt bygger på spekulationer :)

gillar inte heller det faktum att det är stängt i underkant på utblåset, tycker du bör ha två stycken som jämnar ut flödet på avgaserna. tycker du bör flytta bak röven, flytta fram fötterna och sen ha två stycken utblås riktade snett upp/utåt. se min professionella ritning:

jethoj.jpg
 
Ungefär så hade jag tänkt testa bygga utblåsen, dom lär däremot bli rektangulära för max area och minst bekymmer.

Jag ska bryta ihop något som liknar fotpinnar ikväll och se om jag klarar av att vika ihop min stela lekamen tillräckligt.:tummenupp
 
Ungefär så hade jag tänkt testa bygga utblåsen, dom lär däremot bli rektangulära för max area och minst bekymmer.

Jag ska bryta ihop något som liknar fotpinnar ikväll och se om jag klarar av att vika ihop min stela lekamen tillräckligt.:tummenupp

Sätt dig på en låg stol och kolla hur långt du kan luta dig frammåt.
Det ser mer krampaktigt ut än det är.
 
Jag har kollat bilderna från provsittningen och fan vet om jag inte kan dra upp knäna så fötterna hamnar framför utblåsen, i så fall är det ju inga som helst problem att dra utblåsen åt sidorna.:tummenupp

Nu har du provsuttit lite mer genom att jag klipp och klistrat dig... Verkar bli tajt med knäna, samt lätt att du hamnar för högt...
Provsittning3.jpg
Provsittning2.jpg

PS. Jag röstar oxå på sidoutblås... börja stretcha...

Edit, nu börjar du sitta bra och klarar kåpan vid knäna. Kommer bli varmt om hälarna dock.

Provsittning4.jpg
 
Last edited:
Ha ha, vilket engagemang!:D

Jag tog faktiskt och byggde sidoutblåsen sent igår kväll, har inte hunnit ladda upp några bilder med det tänkte jag försöka hinna idag. Blev rätt bra tror jag.
 
rätt bra.... RÄTT BRA?!?!?!? rätt bra duger inte :P ska vara minst bra :)
 
Som sagt, igår grejade jag lite med utblåset så nu är det i alla fall ihoppunktat. Jag kan inte vinkla det bakåt pga frigången till framdrevet och sen hade jag fan inte tid att krångla till det mer än nödvändigt heller, går alltid lägga till en liten krök längst ut sen om det känns nödvändigt.

JU-011014.jpg


JU-011017.jpg


JU-011019.jpg


JU-011018.jpg


60 timmar kvar till avfärd mot Orsa nu, hade det inte varit för att jag måste jobba och sova lite så hade det varit gott om tid.:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top