Gasturbinhoj = JETeskoj!

Blev tvungen att fippla igång datorn så man ser det hela i storbild. Coolt, som vanligt.

Angående navstyrningen, om det är så mkt bättre, kan det inte vara värt att satsa på? Kanske finns någon variant som redan existerar som skulle funka? Den där hiskeliga Yamahan kanske, ful men cool, som en annan :)
 
Blev tvungen att fippla igång datorn så man ser det hela i storbild. Coolt, som vanligt.

Angående navstyrningen, om det är så mkt bättre, kan det inte vara värt att satsa på? Kanske finns någon variant som redan existerar som skulle funka? Den där hiskeliga Yamahan kanske, ful men cool, som en annan :)

Bottenlänk är fattigmanslösningen.
 
Jag blir mer och mer imponerad för varje uppdatering du gör. Snygg, stiligt och proffsigt gjort. Det ska bli intressant att följa tills allt är klart och den är körbar. :)
 
Inte dumt alls, byggbyggbygg!:banana
 
Har du inspekterat vinkelväxelns hus ? den sena leveranstiden är på grund av en namninsamling från sporthoj.com om att fräsa in en jätteballe i godset.
:hihi
 
Så kompakt och smutt det blir!

Jag blir mer och mer imponerad för varje uppdatering du gör. Snygg, stiligt och proffsigt gjort. Det ska bli intressant att följa tills allt är klart och den är körbar. :)

Inte dumt alls, byggbyggbygg!:banana

Snyggt!

Ska du ha någon koppling?

Tack, tack, tack och tack! :)

Ingen koppling, kraftturbinen drivs av blåsen från motorn så det behövs ingen koppling. Bara att bromsa fast bakhjulet, starta motorn och sen släppa bromsen för att åka iväg, rena farmorsmaskinen!

Blev tvungen att fippla igång datorn så man ser det hela i storbild. Coolt, som vanligt.

Angående navstyrningen, om det är så mkt bättre, kan det inte vara värt att satsa på? Kanske finns någon variant som redan existerar som skulle funka? Den där hiskeliga Yamahan kanske, ful men cool, som en annan :)

Det vore fränt men nej, det är nog mycket som kan jävlas med det här bygget utan att jag medvetet ska bygga in ännu mer strul i konstruktionen... :gnissla

Har du inspekterat vinkelväxelns hus ? den sena leveranstiden är på grund av en namninsamling från sporthoj.com om att fräsa in en jätteballe i godset.
:hihi

:rofl
 
Gillar verkligen den där vinkelväxeln.

10mm godstjocklek?

Ser så härligt solid och lagom överdimensionerad ut, inget snack om design eller materialbesparing.

Vackert.
 
Gillar verkligen den där vinkelväxeln.

10mm godstjocklek?

Ser så härligt solid och lagom överdimensionerad ut, inget snack om design eller materialbesparing.

Vackert.

Håller med, inga krusiduller utan 100% rejäl vinkelväxel. Funkar inte det här så vete fan vad som ska hålla.
 
Årets Speed Weekend-affisch är släppt!:yoparty

SpeedWeekend2013.jpg
 
Över tretusen inlägg! Fy fan va coolt!
Kommer du ta med underverket till Orsa?

Jo det har blivit en del skrivet faktiskt, kul att så många följer bygget.:tummenupp

Det lär jag nog inte göra, kommer ha fullt upp med tävlingsfordonen och att glo på en ramjigg med lite skrot i är väl inte så värst spännande heller...

Är inte rebels felstavat, skarevaså?

Jag frågade Glenn Ocklund och tydligen var det nån sorts ordvits, vad som var poängen med den fick jag däremot inte reda på...:)
 
Den går väl åt rätt håll nu?

Så det inte blir som när jag byggde min första lådbil med startmotor , tror jag var 9-10 år sådär

Blev lite överaskad då man kopplade på startkabeln och bilen gick ganska fort fast baklänges

Om jag inte minns fel så for vi omkring så hela just den dagen , fränt med motordrivet:banana
 
Jodå, jag har både dubbel-och trippelkollat så det snurrar åt rätt håll.:)

Under de två senaste kvällarna har jag hållit på klura ut ett sätt att koppla kraftturbinhjulet mot växellådans ingående axel, dels krävs en s.k. curvic coupling (typ en 360° klokoppling) för att låsa turbinhjulet på distansen och även ett invändigt krysskilsspår för att o sin tur låsa distansen på växelaxeln.

JU-01904.jpg


Alla passformer måste dessutom ha presspassning för att undvika obalans, inte så dumt när eländet ska varva över 30.000rpm...

JU-01905.jpg


En lagom stor stålklump letades fram ur gömmorna och spändes upp i svarven. Där borrades och svarvades den ur till 23.8mm och sen använde jag en ställbar brotch till att öppna upp hålet de sista tiondelarna, efter ett besök hos far & mor fick jag nämligen med mig ett helt knippe ställbara brotchar i olika diametrar. Inte dumt att ha!

JU-01906.jpg


Sista skären i svarven, notera den fiffiga lösningen med magnetfoten och indikatorklockan. Det lärde jag mig av Kläppen (storsvarvare i grannbyn) och är obetalbart att kunna när man inte har digitalskala och ska ta skär med några hundradelars precision.

JU-01907.jpg


Provpassning av turbinhjulet på distansen, sugpassning!

JU-01908.jpg


Med svarvjobbet avklarat var det dags att börja fräsa krysskilsspåret, det blir en liten specialare eftersom jag ska använda originalaxeln till växellådan.

JU-01910.jpg


Upp med distansen i rundmatningsbordet och fräs ut ett lagomt djupt spår för krysskilen, det gäller att spara tillräckligt med gods så inte distansen spricker av belastningen vid drift.

JU-01909.jpg


Efter att ha kollat så det passar tog jag tag i det klurigaste, nämligen att fräsa 20 spår för turbinhjulets klokoppling. De ritade strecken är från ett prov för att se om det 21:a och 1:a spåret linjerar eller om jag räknat åt helvete tokigt, jag använde nämligen delningsskivor på rundmatningsbordet och 4.5varv per spår skulle enligt vetenskapliga beräkningar ge ett spår varje 18° eller 20 spår på ett helvarv.

JU-01911.jpg


Så här blev det till slut, nu återstod bara den lilla detaljen att kolla om det överhuvudtaget passar mot turbinhjulet...

JU-01912.jpg


Gudskelov, det satt som en fläskläpp!

JU-01913.jpg


Med allt monterat på växellådan blev det så här tjusigt, det må vara en liten detalj i motorn men det är en av bitarna som jag är mest stolt över att ha fått till. Inte en tillstymmelse till glapp eller vobbel på turbinhjulet så det blir nog bra det här.

JU-01914.jpg


Kvar att göra är en distansbricka som håller turbinhjulet på plats med en M8 skruv och räkna ut hur jag ska låsa fast skruven på bästa vis.

JU-01915.jpg


Tjo!:)
 
Last edited:
Sitter på tåget hem från skrivbordsjobbet och betraktar ditt hantverk. Det är tamejfan porr! Det är helt galet snyggt!:kär
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top