Gasturbinhoj = JETeskoj!

Det är faktiskt något i den stilen jag har funderat på den senaste tiden, det kommer vara ogörbart att dra ett tillräckligt grovt luftintag runt gaffelbenen så det enda vettiga är att dra ut ett luftintag på varje sida om framgaffeln.

Problemet med uppsprutande is, grus och salt är ändå rätt stort, det vore dessutom fint om insugen satt så det inte sugs in massa skit i motorn ifall hojen skulle läggas på sidan vid en ikullkörning. Kommer kräva en hel del testande innan det funkar som det ska.

Omkullkörningen tänkte jag inte på, har man hunnit upp i lite hastighet så skyfflar det ju in rätt bra med skit innan det stannar, du får sätta stödhjul på sidan :)
 
Hitta en kille helt i din smak.
Vad man inte skulle kunna tro var visst att opelar e Real mean speed machines:hihi
View attachment 372495Grundaren av opel himself:banana (tror jag)

Om jag minns rätt , så var familjen opel i stort sett borta från verksamheten innan företaget började bygga bilar.
Annan kuriosa är att Opels logga egentligen är ett luftskepp.
Efter Hindenburg stiliserades symbolen tills bara linjen vid rodret var kvar.
 
Minimal frontarea är ju/väl det som gäller med tanke på topphastighetssyfte = feta sidointag inte bra. En klurig multikanalig toppkåpa vore grejjen. Men räcker inte det luftflödet får det ju fyllas på från sidorna &så förstås.
 
Varför promt framifrån, knappast luffarturbo som är målet.
Hur fan satt maskinen i ramen, vilken plats finns ?
 
Jo som sagt det krävs lite eftertanke för att det ska bli bra.

5 kg lustgas är fyllt nu i en 15 liters dykartub, jag ville inte fylla mer då tuben saknar sprängbleck.:gnissla

MR-1000152.jpg


Sen har jag köpt en 35kgs bagagevåg på Jula som verkar kanonbra för att väga tuben under fyllningen.

MR-1000151.jpg


Jag hängde upp lustgastuben i taket och testade så allting passade ihop, verkar kunna bli rätt smidigt det här. Jag tänker ställa ut raketmotorn en timme innan fyllningen så det blir lite tryckskillnad mellan tankarna, då borde det inte vara några som helst problem att fylla över lustgasen utan pump.

MR-1000153.jpg


Sen passade jag på att göra lite reklam för firman som jag fyller lustgas hos eftersom jag fick bra rabatt av dom.:tummenupp

MR-1000154.jpg
 
Last edited:
Minimal frontarea är ju/väl det som gäller med tanke på topphastighetssyfte = feta sidointag inte bra. En klurig multikanalig toppkåpa vore grejjen. Men räcker inte det luftflödet får det ju fyllas på från sidorna &så förstås.

Nu är det ju ingen fet frontkåpa det snackas om, utan två luftintag som troligen kommer suga in mer luft än vad som pressas mot dem, så det är ju som att inte ha något där alls. Luftintagen ska ju inte vara så stora så de fångar upp luft som segel :tummenupp
 
Jo faktiskt så är målet att fartvinden ska hjälpa till att pressa in luft i motorn, kan ge en hel del gratiseffekt när det börjar gå fort.:tummenupp

Fan, där ser man !

O. Kunnig
 
Fan, där ser man !

O. Kunnig

Det kommer bli rätt stora insugsförluster när hojen står still, långa och relativt smala insugskanaler som stryper lufttillförseln och höjer avgastempen.

När hojen börjar rulla så kommer mer och mer luft tryckas in i insugen (är tanken) tills man kommer till det läge att det faktiskt byggs ett litet övertryck före kompressorhjulet, då blir det mumma för motorn!:tummenupp
 
Du kan inte bygga någon form av elfläkt som trycker in luft till motorn då? Som kompensation för de strypande kanalerna vid stillastående drift alltså... Eller det blir dåligt rent viktekonomiskt?
 
Du kan inte bygga någon form av elfläkt som trycker in luft till motorn då? Som kompensation för de strypande kanalerna vid stillastående drift alltså... Eller det blir dåligt rent viktekonomiskt?

Redan på tomgång lär den där väl suga mer än vad någon 12V fläkt någonsin blåst?
 
Redan på tomgång lär den där väl suga mer än vad någon 12V fläkt någonsin blåst?

Kanske, tänkte väl att allt som blåser bättre än stillastående luft skulle hjälpa (om än lite) men så kanske inte är fallet... JAg bara spånar :)
 
Det kommer bli rätt stora insugsförluster när hojen står still, långa och relativt smala insugskanaler som stryper lufttillförseln och höjer avgastempen.

När hojen börjar rulla så kommer mer och mer luft tryckas in i insugen (är tanken) tills man kommer till det läge att det faktiskt byggs ett litet övertryck före kompressorhjulet, då blir det mumma för motorn!:tummenupp

Well lite så är det ju men bara en någelunda rak kanal har ju inte den effekten.
Behövs ju en luftburk där ett övertryck kan skapas innan det gör någon nytta.
Är ju så en luffarturbo funkar.

Kan inte korta breda kanaler direkt från sidorna motverka just de bieffekter du nämner och vara mumma för motorn.
Spånar bara vilt för att eventuellt på något sätt hjälpa till att du lyckas så jävla bra som det bara går !:tummenupp
 
Kanske, tänkte väl att allt som blåser bättre än stillastående luft skulle hjälpa (om än lite) men så kanske inte är fallet... JAg bara spånar :)

Grejen är väl att jag aldrig kommer att tokvarva gasturbinen stillastående, jag kommer smyga iväg på 70-80% och sen gå på fullt när det börjar gå tungt pga luftmotståndet.

Ett alternativ är att bygga in nån sorts backventil med filter inuti karossen så den får suga åt sig luft bäst den vill tills det går så fort att det blir övertryck i insuget.:tummenupp
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top