Gasturbinhoj = JETeskoj!

Näpp, bara likström in i fartreglaget, växelström ut seru....

Hur och varför gör man det?

Om jag minns rätt så sitter spolen runt magneten, istället för tvärt om på motorer med kol

Går väl få ut mer effekt om man tar bort kolen (mm) från ekvationen, alltså brushless

I en borstlös likströmsmotor typ denna så är kommutatorn (släpringsdonet med kolen) ersatta av en "elektronisk kommutator" dvs elektronik timar och distribuerar strömmen beröringsfritt mha dioder mm. Så de betraktas som likströmsmotorer. Eftersom man inte har ngn kommutator så sitter det permanentmagneter i rotorn och lindningarna i statorn i dessa motorer. Men jag kan ha fel.
BrushLess Direct Current -> BLDC-motor
 
Man slipper mekanisk överföring av strömen mellan rotor och motor.
Dom fungerar ju rätt likt vanlig 400v 3-fasmotorer.
En stor fördel med 3-fasmotorer är ju att man exakt kan reglera varvtalet enkelt med elektronik som kan styras direkt från en radiomottagare (tex i ett modelplan)
växelströmsmotorerna till modeller har ju erövrat mycket mark nu, framför allt pga LiPO-batteriernas förmåga att leverera stora strömmar.

Var ett tag sen jag meckade med modell elmotorer men är det verkligen växelströms ?

Är det inte borstlösa likströmsmotorer som man styr med PWM ?

(Pulse Width Modulation)

BLDC_electric_motor
 
Last edited:
Vad i hela fridens namn ska du med en så stor bil till? Kompensera för något?:brynad

Du har en stående inbjudan så när vägarna för dig norrut vet du vart det finns husrum.

Självklart, jag måste ju ha en bil som gör att min enorma ser lite mindre ut. Skrämmer ju brudarna annars... :D :rolleyes:
Den är bara awesome i största allmänhet, tar sig fram överallt och motorn är maffig:tummenupp

Jag tackar och bockar!:tummenupp

Om han börjar köra med dendär upp till dig är världens oljereserv slut någonstans mellan uppsala och gävle enligt mina beräkningar..

Diesel, snittade 1,3 l/mil ner från göteborg på cruisecontrol;)
 
Last edited:
Var ett tag sen jag meckade med modell elmotorer men är det verkligen växelströms ?

Är det inte borstlösa likströmsmotorer som man styr med PWM ?

(Pulse Width Modulation)

BLDC_electric_motor

pulsbredden styr väl kanske momentet, men varvtalet (obelastat då) styrs ju av frekvensen in på dom tre faserna, precis som en vanlig 3-fasmotor håller en viss hastighet vid 50Hz.

edit: såg vad jörgen svarat, och det är väl eg inte växelspänning, eftersom den ju inte passerar noll.
Frekvensmodulerad likspänning? :tungan
 
Last edited:
pulsbredden styr väl kanske momentet, men varvtalet (obelastat då) styrs ju av frekvensen in på dom tre faserna, precis som en vanlig 3-fasmotor håller en viss hastighet vid 50Hz.

edit: såg vad jörgen svarat, och det är väl eg inte växelspänning, eftersom den ju inte passerar noll.
Frekvensmodulerad likspänning? :tungan

Vist kan man styra varvtalet med både frekvens och PWM men det är rätt onödigt på en likströmsmotor, se wikipedia länken jag la in.

På en synkron eller asynkron växelströmsmotor är frekvensen enda möjligheten att styra varvtalet.

Hur hamnade egentligen denna disskusion i en jetmotortråd :va
 
Hur skulle det fungera att sätta denna turbinen på sparken?

Förmodligen ganska bra, vikten av hela motorn är ungefär lika mycket som bara turbinhuset på S500-turbon vi kör med nu i jetsparken och den ska ge lika mycket dragkraft utan EBK som vår nuvarande sparkturbin ger med EBK.

Med full efterbränning är den teoretiska dragkraften runt 75kg för den här gasturbinen, det skulle knuffa på rätt rejält.:tummenupp
 
En sak jag kom på just nu :va

Hur kommer du att ta kraften från motorn? :va Eftersom du köpt växellåda och shiesse så kommer du ju (väl?) driva bakhjulet. Men var tar du kraften ifrån så att säga?

Frågar med stor risk att låta väldigt dum :rolleyes:
 
En sak jag kom på just nu :va

Hur kommer du att ta kraften från motorn? :va Eftersom du köpt växellåda och shiesse så kommer du ju (väl?) driva bakhjulet. Men var tar du kraften ifrån så att säga?

Frågar med stor risk att låta väldigt dum :rolleyes:

Bättre att fråga och låta dum än att vara tyst och förbi det.:)

Gasturbinen kommer först byggas med jetdrift för att se så den biten fungerar som den ska, sen ska jag bygga på ett andra turbinsteg med ett turbinhjul från en Allison 250 (samma gasturbin som i Y2K-hojen) så gasturbinen blåser på det turbinhjulet.

Ingen mekanisk koppling mellan grundmotorn och kraftturbinen alltså.

C20-wheel.jpg


Detta turbinhjul kopplas sen via en lagrad axel till växellådan och sen via en vinkelväxel ut på framdrevet. Drevningen görs så turbinhjulet varvar drygt 30.000rpm vid maxfart.
 
Bättre att fråga och låta dum än att vara tyst och förbi det.:)

Gasturbinen kommer först byggas med jetdrift för att se så den biten fungerar som den ska, sen ska jag bygga på ett andra turbinsteg med ett turbinhjul från en Allison 250 (samma gasturbin som i Y2K-hojen) så gasturbinen blåser på det turbinhjulet.

Ingen mekanisk koppling mellan grundmotorn och kraftturbinen alltså.


Detta turbinhjul kopplas sen via en lagrad axel till växellådan och sen via en vinkelväxel ut på framdrevet. Drevningen görs så turbinhjulet varvar drygt 30.000rpm vid maxfart.

Vad räknar du med för verkningsgradsförlust från ena varianten till den andra ?
 
Bättre att fråga och låta dum än att vara tyst och förbi det.:)

Gasturbinen kommer först byggas med jetdrift för att se så den biten fungerar som den ska, sen ska jag bygga på ett andra turbinsteg med ett turbinhjul från en Allison 250 (samma gasturbin som i Y2K-hojen) så gasturbinen blåser på det turbinhjulet.

Ingen mekanisk koppling mellan grundmotorn och kraftturbinen alltså.

C20-wheel.jpg


Detta turbinhjul kopplas sen via en lagrad axel till växellådan och sen via en vinkelväxel ut på framdrevet. Drevningen görs så turbinhjulet varvar drygt 30.000rpm vid maxfart.
Det var min tysta gissning! :)

Drivning direkt från turbinaxeln lät lite knöligt och med det hela att du inte ville slänga på mer obalanserad vikt.

Men ja säger det igen, ska bli sjukt spännande!

:Bugar:Bugar :yoparty
 
Ok, ..så det blir för mkt "sidospill" med ren jetdrift, ...som du samlar upp & drar nytta av i edition två. Fattat rätt ?

Typ, jetdrift är effektivt under vissa förhållanden (>mach1) men vid dessa hastigheter ger det mycket mer att använda den höga utblåshastigheten och värmen till att driva en kraftturbin istället.

Jetdrift är ungefär som att driva en nitro-harley framåt med hjälp av avgastrycket från piporna istället för via kedjan, inte speciellt optimerat m.a.o...
 
Last edited:
Typ, jetdrift är effektivt under vissa förhållanden (>mach1) men vid dessa hastigheter ger det mycket mer att använda den höga utblåshastigheten och värmen till att driva en kraftturbin istället.

Jetdrift är ungefär som att driva en nitro-harley framåt med hjälp av avgastrycket från piporna istället för via kedjan, inte speciellt optimerat m.a.o...

Kanske har frågan redan ställts i tråden, men ger "avgaserna", efter kraftturbinen, något egentligen tillskott till framdriften? Antar inte det, med tanke på ovan, men frågar ändå...
 
Kanske har frågan redan ställts i tråden, men ger "avgaserna", efter kraftturbinen, något egentligen tillskott till framdriften? Antar inte det, med tanke på ovan, men frågar ändå...

Det ska dom inte göra, så mycket energi som möjligt ska tas upp av kraftturbinen och omvandlas till vridmoment och detta medför att avgaserna från motorn tappar det mesta av både hastighet och temperatur.
 
Men sedan skadar det väl inte att rikta avgaserna bakåt? Det lär ju åtminstone vara det effektivaset alternativet.

För den som undrar om s.k. free turbine hittade jag en bild som visar det ganska bra:
http://aerosolution.ca/inside/courscaravan/PT6-1.jpg

Alltså en axel med kompressor- och turbinhjul som driver själva motorn då.
Sedan en separat axel med bara turbinhjul för drivningen då.
 
Men sedan skadar det väl inte att rikta avgaserna bakåt? Det lär ju åtminstone vara det effektivaset alternativet.

Förutsatt att plats finns har jag tänkt dra upp utblåset så det mynnar ut bakom sadeln pekandes snett uppåt, välisolerat såklart för att inte sprida så mycket värme till elektroniken i ramen.

Alternativet har varit att dra ut ett utblås per sida rätt ut, typ dump-pipor, men det skulle förmodligen störa aerodynamiken på hojen rätt rejält.:gnissla

Eftersom jag inte kommer ha ett överflöd av hästkrafter måste jag lägga mycket krut på att minimera luftmotståndet ifall jag ska ha en chans att åka fort med hojen, första målet är 200mph (320km/h) och då krävs det ändå en rätt så hal design på kåporna med endast 150hk.
 
Kommer på mig själv med ett jävligt brett och löjligt smile när jag skrollar i tråden.
Nu sist bilder på något som påminner om vital del i gigantiskt dammbygge.
Så jävla rolig läsning !:tummenupp
 
Ett problem att lösa med att driva ett mekaniskt hjul med en gasturbin kan vara just utväxlingen från flera 10k rpm till några få k med hyfsad verkningsgrad.

Det var däför Volvo utvecklade en höghastighets generator för sin ECC bil. Då slapp dom utväxlingen.

Men förbättringen med hjuldrift kanske kompenserar mer än väl ?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top