Gasturbinhoj = JETeskoj!

......Jag har sett en variant med en kompressormutter formad som en liten bromstrumma där startmotorn hade en centrifugalkoppling som kastade ut och greppade i trumman, väldigt smart lösning men även vädligt svår att tillverka...

Sitter ju i svänghjulet på radiostyrda bilar och även båtar som har glödstiftsmotorer så det borde man kunna handla i någon hobbyaffär.
 
Sitter ju i svänghjulet på radiostyrda bilar och även båtar som har glödstiftsmotorer så det borde man kunna handla i någon hobbyaffär.

Även om det skulle fungera så vågar jag inte montera något på turbinaxeln som inte hör hemma där, både för balansens skull och för att minsta lilla skruv som lossnar kan göra skrot av hela gasturbinen.
 
(1) Har du funderat på någon ram att stoppa den i, eller tillverkar du en som passar turbinen?

(2) Är det tänkt att den ska försökas bli "gatlaglig"? Eller en OUTLAW FUNNYBIKE?
 
(1) Har du funderat på någon ram att stoppa den i, eller tillverkar du en som passar turbinen?

(2) Är det tänkt att den ska försökas bli "gatlaglig"? Eller en OUTLAW FUNNYBIKE?

Kolla lite tidigare i tråden så hittar du info om ramplanerna, det blir en egentillverkad rörram i chromemoly som byggs efter motorn.

Inga som helst planer på att få den gatlaglig då det ska bli en renodlad Landspeed-hoj, alltså en tävlingshoj och ingen gathoj så lyse, blinkers och sånt skit kommer lysa (ha!) med sin frånvaro.
 
Kolla lite tidigare i tråden så hittar du info om ramplanerna, det blir en egentillverkad rörram i chromemoly som byggs efter motorn.

Inga som helst planer på att få den gatlaglig då det ska bli en renodlad Landspeed-hoj, alltså en tävlingshoj och ingen gathoj så lyse, blinkers och sånt skit kommer lysa (ha!) med sin frånvaro.

Ok, sorry ang ramen! :krama
Men den kommer iaf förhoppningsvis att lysa lite vit/gul/rött bakåt! :D
 
Det bidde ingen pickis särskilt långt norrut, så det blir nog inget besök än på ett tag...:( Dock bidde det en pickis i Tjötlaborg:)

Folkabussen i bakgrunden, som ändå är hyfsat stor, ser bra liten ut:D
 

Bifogat

  • IMAG0003.jpg
    IMAG0003.jpg
    83.2 KB · Visningar: 114
Vad i hela fridens namn ska du med en så stor bil till? Kompensera för något?:brynad

Du har en stående inbjudan så när vägarna för dig norrut vet du vart det finns husrum.
 
Vad i hela fridens namn ska du med en så stor bil till? Kompensera för något?:brynad

Du har en stående inbjudan så när vägarna för dig norrut vet du vart det finns husrum.

Om han börjar köra med dendär upp till dig är världens oljereserv slut någonstans mellan uppsala och gävle enligt mina beräkningar..
 
Hur och varför gör man det?

Man slipper mekanisk överföring av strömen mellan rotor och motor.
Dom fungerar ju rätt likt vanlig 400v 3-fasmotorer.
En stor fördel med 3-fasmotorer är ju att man exakt kan reglera varvtalet enkelt med elektronik som kan styras direkt från en radiomottagare (tex i ett modelplan)
växelströmsmotorerna till modeller har ju erövrat mycket mark nu, framför allt pga LiPO-batteriernas förmåga att leverera stora strömmar.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top