Gasturbinhoj = JETeskoj!

Vi kan ju sväva tillbaks om du vill: För att koppla i och ur startmotorn antar jag att hela startmotorplattan löper ned längs sina gejdrar?

Så har jag också tolkat det.
Men jag hade föredragit en friktionskoppling i stället för hylsan.
Men å andra sidan så driver väl inte turbinen på tillräckligt för att klämma fast hylsan på muttern.
 
Vi kan ju sväva tillbaks om du vill: För att koppla i och ur startmotorn antar jag att hela startmotorplattan löper ned längs sina gejdrar?

Jajamän, så är tanken i alla fall. Det ska bli ett lock uppepå stängerna som håller ihop dom och som ska inhysa någon form av mekanisk till- och frånkoppling av startmotorplattan.

Jag tror mycket på Skrotnisses förslag med en hävarm och en säkerhetsbrytare som ser till att motorn är på plats innan den går starta.

Det jag måste göra bättre är att svarva till lite längre stålhylsor som pressas in i startmotorplattan och brotchas in till 10mm och någon tiondel, som det är nu kan plattan sätta sig lite på tvären om man trycker på ena sidan och det är inget vidare för centreringen av hylsan.:gnissla

Och det var inget klagomål för övrigt på att det svammlas runt massa, bara kul att det är liv i tråden och friktionssvetsning är ju inte fel att lära sig mer om!:tummenupp

Så har jag också tolkat det.
Men jag hade föredragit en friktionskoppling i stället för hylsan.
Men å andra sidan så driver väl inte turbinen på tillräckligt för att klämma fast hylsan på muttern.

Det funkar inte med friktionskopplingar pga glidlagringen, turbinaxeln får inte belastas i någon riktning av startmotorn för då kör man slut på lagren på nolltid.

Jag har sett en variant med en kompressormutter formad som en liten bromstrumma där startmotorn hade en centrifugalkoppling som kastade ut och greppade i trumman, väldigt smart lösning men även vädligt svår att tillverka...
 
Last edited:
Så har jag också tolkat det.
Men jag hade föredragit en friktionskoppling i stället för hylsan.
Men å andra sidan så driver väl inte turbinen på tillräckligt för att klämma fast hylsan på muttern.

Ja så kan det nog vara, att turbinen inte absorberar det moment som krävs. Om det var det du menade.

Jajamän, så är tanken i alla fall. Det ska bli ett lock uppepå stängerna som håller ihop dom och som ska inhysa någon form av mekanisk till- och frånkoppling av startmotorplattan.

Jag tror mycket på Skrotnisses förslag med en hävarm och en säkerhetsbrytare som ser till att motorn är på plats innan den går starta.

Det jag måste göra bättre är att svarva till lite längre stålhylsor som pressas in i startmotorplattan och brotchas in till 10mm och någon tiondel, som det är nu kan plattan sätta sig lite på tvären om man trycker på ena sidan och det är inget vidare för centreringen av hylsan.:gnissla

Och det var inget klagomål för övrigt på att det svammlas runt massa, bara kul att det är liv i tråden och friktionssvetsning är ju inte fel att lära sig mer om!:tummenupp

Aha ja då fick jag svar även på min följdfråga. Det behövs nog just längre styrningar som du säger, annars blir det nog lätt byrålådseffekt mellan platta/gejdrar.

Det blir ju lätt dyrt om inte startmotorn kopplar ur när gt:n har tänt och börjar varva upp till tomgång: Spridda skurar med startmotordelar som sugs in i kompressorn :D (om du inte har ett FOD-galler)
 
Jajamän, så är tanken i alla fall. Det ska bli ett lock uppepå stängerna som håller ihop dom och som ska inhysa någon form av mekanisk till- och frånkoppling av startmotorplattan.

Jag tror mycket på Skrotnisses förslag med en hävarm och en säkerhetsbrytare som ser till att motorn är på plats innan den går starta.




Det funkar inte med friktionskopplingar pga glidlagringen, turbinaxeln får inte belastas i någon riktning av startmotorn för då kör man slut på lagren på nolltid.

Jag har sett en variant med en kompressormutter formad som en liten bromstrumma där startmotorn hade en centrifugalkoppling som kastade ut och greppade i trumman, väldigt smart lösning men även vädligt svår att tillverka...

Åfan.
Jag tänkte mig som en solenoid, men att man pressar fram startmotorn så att två kontaktbleck går ihop i bottenläget.
Så fort man drar tillbaka startmotorn bryts strömmen.

Ett redneckknep för att slippa vibrationer/belastningar om startmotorkopplingen inte är 100% rak och balanserad är att ha en axel mellan, som man delar och skarvar med gummislang.
Tar ut både skevhet, dålig centrering och fjädrar lite i längsled.
Om du tror att det behövs.

Edit:
Kopplingen som du sett är nog ingen friktionskoppling, utan ett frihjul.
Sitter i startkretsen på många motorcyklar.
Ett rullager med ramper som gör att startmotorn kan driva motorn, men inte tvärt om.
 
Last edited:
Jag har sett en variant med en kompressormutter formad som en liten bromstrumma där startmotorn hade en centrifugalkoppling som kastade ut och greppade i trumman, väldigt smart lösning men även vädligt svår att tillverka...

Hur stor får kopplingen vara?
Jag hade en koppling av den typen på en radiostyrd bil jag hade för 20 år sedan, kanske kan rota fram lite överblivna delar ur källaren.
 
Det blir ju lätt dyrt om inte startmotorn kopplar ur när gt:n har tänt och börjar varva upp till tomgång: Spridda skurar med startmotordelar som sugs in i kompressorn :D (om du inte har ett FOD-galler)

Exakt, det gäller att ha koll på startmotorn när väl gasturbinen startat. När GT:n är fullt fungerande ska jag försöka automatisera startsekvensen lite, och då går det lägga in en funktion i styrsystemet som säger att en ändlägesbrytare för startmotorn måste vara tillslagen för att GT:n ska få fortsätta varva upp över tomgångsvarvet.

Kopplingen som du sett är nog ingen friktionskoppling, utan ett frihjul.
Sitter i startkretsen på många motorcyklar.
Ett rullager med ramper som gör att startmotorn kan driva motorn, men inte tvärt om.

Näpp, den var en centrifugalkoppling byggd av byggherren själv.

Hur stor får kopplingen vara?
Jag hade en koppling av den typen på en radiostyrd bil jag hade för 20 år sedan, kanske kan rota fram lite överblivna delar ur källaren.

Tackar för erbjudandet, men jag håller mig till min hylsa jag. Mindre som kan strula.:)
 
Varför inte bara en lövblås som i alla yourtube filmer man ser? kanske krångligt när man ska hem från donken ;) dock känns ju startmotor lite som nåt man kan fundera på efter att hojen är byggd och provkörd
 
Varför inte bara en lövblås som i alla yourtube filmer man ser? kanske krångligt när man ska hem från donken ;) dock känns ju startmotor lite som nåt man kan fundera på efter att hojen är byggd och provkörd

Problemet är att det inte finns en lövblås skapt som orkar varva upp den här rotorn, vi fick köpa den värsta eldrivna blåsen bara för att få liv i S500-turbinen som sitter på sparken och den är betydligt mindre än den här.

Grejen är att axiallagret i den här turbinen är så stort, och då suger det liksom fast när det blir oljetryck runt det. Stor area på axiallagret är bra för då krävs det inte lika högt oljetryck vid fullt varv men det blir som sagt problematiskt att få upp startvarvet på rotorn.
 
Dum fråga kanske, men skulle man inte hunna bärga kopplingen från ett såg eller en röjsåg.

Typ sätta hylsan på tyrbinaxeln , men den kanske blir ivägen för mycket.

Måste säga att jag är lite avundsjuk på driftern och tiden till hands.
 
Dum fråga kanske, men skulle man inte hunna bärga kopplingen från ett såg eller en röjsåg.

Typ sätta hylsan på tyrbinaxeln , men den kanske blir ivägen för mycket.

Måste säga att jag är lite avundsjuk på driftern och tiden till hands.

Nja, man vill inte sätta fast något på turbinaxeln då det kan fucka upp balanseringen rejält.

Tid är det ganska klent med när man är småbarnsförälder med allt vad det innebär, det är inte många timmar per vecka jag håller på bygga. Betydligt färre timmar än vad medelsvensson lägger på navelpillande i alla fall.:)
 
Nja, man vill inte sätta fast något på turbinaxeln då det kan fucka upp balanseringen rejält.

Tid är det ganska klent med när man är småbarnsförälder med allt vad det innebär, det är inte många timmar per vecka jag håller på bygga. Betydligt färre timmar än vad medelsvensson lägger på navelpillande i alla fall.:)

Jo det är klart, man får ju balansera hela klabbet med kompressorhjul och allt men måste du inte det ändå?

Dom få timmar man har över en bra vecka läggs på ett rötet hus, så jag är fortfarande avis.:D
 
Dum fråga kanske, men skulle man inte hunna bärga kopplingen från ett såg eller en röjsåg.

Jag tänkte på baknavet till en hederlig trampcykel, som driver åt ena hållet och frihjular åt andra. Och behöver man högre startvarvtal än startmotorn ger så kan man ta ett växelnav.

En förmodligen helt värdelös idé, ..men ändå. :)
 
Vill inte krångla till det i onödan så jag gör så här, och därmed basta.:)

Jag tillverkade bättre styrningar idag så nu är byrålådseffekten som bortblåst, däremot så märkte jag att startmotorhylsan är ca 1-1.5mm offsettad mot turbinaxeln så jag måste fräsa upp startmotorns skruvhål i plattan så jag kan flytta startmotorn lite i sidled.

JU-01-323.jpg


Tog även upp en kabelgenomföring.

JU-01-324.jpg


Jag provkörde startmotorn och den varvar helvete, så förutsatt att turbinaxeln inte är för trög ska det nog gå få upp skapliga varvtal på den.:tummenupp
 
Fräckt! Funkade det? Ja, det kan jag tänka mig. Annars sliter man ju sönder den mjuka delen liksom... Men ändå, fränt att kunna skryta med att ha friktionssvetsat på hobbynivå:D

Jodå, det funkade. Iaf såpass att bitarna satt ihop hyffsat väl. Sen hur det var med precisionen vet jag inte...:p
 
Jag har en handhållen optisk varvräknare någonstans i bråten i garagehyllan, med en reflextejp på ena kompressorvingen kan man läsa varvtal upp till 100.000rpm förutsatt att tejpen sitter kvar.

Det funkar med krita/vitfärg också, i alla fall på dom man mäter varvtalet på modellflygplanspropellrar....

Vi brukade måla det ena gula/vita fältet på propellern svart med tuschpenna så gick det att mäta.
 
Det funkar med krita/vitfärg också, i alla fall på dom man mäter varvtalet på modellflygplanspropellrar....

Vi brukade måla det ena gula/vita fältet på propellern svart med tuschpenna så gick det att mäta.

Bra tips, betydligt enklare att få det att fästa än den där eländiga reflextejpen.

Menneh, en elmotor med tre sladdar ur? Nu får du förklara.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC_electric_motor
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top