Gasturbinhoj = JETeskoj!

Lite OT men ändå inte, "hung start" är det samma sak som "hot start" typ lr? Eller är skillnaden att man har för mkt soppa vid en hotstart fast under kortare tid till skillnad från "wet start" där man typ har en bränsleansamling i brännkammaren? (rätta mig gärna om jag e ute o cyklar tack)

Det kan man säga, både en hung start och hot start beror på att motorvarvet inte ökar i nog snabb takt så för mycket bränsle sprutas in i motorn och överhettar turbinhjulet.

En wet start är som du säger något som beror på att det finns en mängd gammalt bränsle i brännkammaren som förbränns och sprutar ut, det kan i sin tur orsaka en runaway dvs okontrollerbar varvtalsökning på motorn. Inte bra för kalsongkontot när det händer, har varit med om det några gånger med mina gamla gasturbiner...:gnissla

hej

trevligt litet bygge du har på gång!
fick en sån lust att bygga en sådan själv.
har ingen större kunskap om sådana motorer så en ritning
hade nog varit kanon bra.
det är inte så att du någon man skulle få ta del av?

Jag skulle nog påstå att en ritning inte alls är kanonbra om du inte har tillräcklig kunskap om hur en sån här motor funkar, se till att läsa på ordentligt innan du ens tänker tanken på att bygga en gasturbin. Mycket mer givande och spar garanterat ett par ras i längden.:tummenupp

Slå till på den här boken så får du trevlig kvällsläsning, bra grundkunskaper om gasturbiner och kompletta ritningar på en microturbin som går bygga med väldigt grundläggande verktyg. Bästa 300 kronor du någonsin spenderat törs jag lova!

http://www.bokus.com/bok/9781900371919/model-jet-engines/

(Och nej, jag har inga ritningar på den här motorn. Några enstaka grovskisser i AutoCAD men annars är det bara lite strökluddande med spritpenna här och där, det mesta har jag i huvudet.)
 
Här nere i jönköpingstrakterna finns det finfina lokaler för dig att flytta in garaget i. De kallas polkagrisbagerier! Då kan man stå utanför och titta in i verkstan när du arbetar. Lite ölförsäljning och en bardisk framför fönstret och du hade inte behövt gå ut därifrån för att tjäna några pengar :P
 
Här nere i jönköpingstrakterna finns det finfina lokaler för dig att flytta in garaget i. De kallas polkagrisbagerier! Då kan man stå utanför och titta in i verkstan när du arbetar. Lite ölförsäljning och en bardisk framför fönstret och du hade inte behövt gå ut därifrån för att tjäna några pengar :P

:rofl

Vilken tittarsport! Bjuda in massa mekare och sen sitta på bänken och veta bäst. :öl:fyllisar
 
Njaa, inte riktigt till helgen kanske...:gnissla

Jag ska hälsa henne från dig att om hon vill smaka på köttbananen i framtiden är det bäst att hon släpper iväg mig till garaget lite oftare.:tummenupp

Men ut och bygg istället för att ligga och sova så kanske:tummenupp

Det är bra det:D
 
Här nere i jönköpingstrakterna finns det finfina lokaler för dig att flytta in garaget i. De kallas polkagrisbagerier! Då kan man stå utanför och titta in i verkstan när du arbetar. Lite ölförsäljning och en bardisk framför fönstret och du hade inte behövt gå ut därifrån för att tjäna några pengar :P

:tummenupp
 
Tjurskallighet, det är ju sånt JAG, som lärare till tonåringar; behöver. Du, som bygger jetbike, behöver.... kompetens juh!

Kompetens har han väl så det räcker, tänk om han blev ännu smartare och började bygga krympstrålar och andra hemliga vapen... :näsblod :zuperskurk :D
 
Kompetens har han väl så det räcker, tänk om han blev ännu smartare och började bygga krympstrålar och andra hemliga vapen... :näsblod :zuperskurk :D

Nä hemska tanke, en kryssningsmissil däremot ligger i planeringsstadiet men det ska vi inte tala så högt om ifall myndigheterna får nys om det...:näsblod

http://www.theage.com.au/articles/2003/06/05/1054700308768.html

Jag fick mitt reserv-kompressorhjul och en extra lagersats från Turbotech idag som jag beställde före jul, förhoppningsvis kommer jag inte behöva dom men skulle det bli så vill jag inte vänta flera månader på grejorna.

JU-01-307.jpg


Storleksjämförelse, TV94 kompressorhjul vs. ölburk:

JU-01-308.jpg


Kul grej!:D

JU-01-309.jpg
 
Nä hemska tanke, en kryssningsmissil däremot ligger i planeringsstadiet men det ska vi inte tala så högt om ifall myndigheterna får nys om det...:näsblod

Kul grej!:D

JU-01-309.jpg

Hysch!:hihi

Haha, kul med företag med humor!:tummenupp
 
Nyfiken... Vad kostar sådana här grejor?

Kompressorhjulet går på 2000:- och lagersatsen på dryga tusenlappen så det är inga stora pengar. Det som kostar är turbinaxeln som dom vill ha över 10.000 för, den vill jag inte köra skrot med i onödan...:gnissla

Innan jag bestämde mig för dessa grejor var jag sugen på att köpa Garretts största GT-serie som har några hekto bättre massflöde än TV94 kompressorn, men när jag fick reda på priset lades de tankarna på hyllan ganska fort. Bara kompressorhjulet skulle kosta över 5-6.000 så jag ville inte ens veta vad turbinaxeln skulle gå loss på.:näsblod
 
Kompressorhjulet går på 2000:- och lagersatsen på dryga tusenlappen så det är inga stora pengar. Det som kostar är turbinaxeln som dom vill ha över 10.000 för, den vill jag inte köra skrot med i onödan...:gnissla

Innan jag bestämde mig för dessa grejor var jag sugen på att köpa Garretts största GT-serie som har några hekto bättre massflöde än TV94 kompressorn, men när jag fick reda på priset lades de tankarna på hyllan ganska fort. Bara kompressorhjulet skulle kosta över 5-6.000 så jag ville inte ens veta vad turbinaxeln skulle gå loss på.:näsblod

OK. Och turbinaxlar gör man inte? Inte ens om man heter Johansson?
 
Kompressorhjulet går på 2000:- och lagersatsen på dryga tusenlappen så det är inga stora pengar. Det som kostar är turbinaxeln som dom vill ha över 10.000 för, den vill jag inte köra skrot med i onödan...:gnissla

Innan jag bestämde mig för dessa grejor var jag sugen på att köpa Garretts största GT-serie som har några hekto bättre massflöde än TV94 kompressorn, men när jag fick reda på priset lades de tankarna på hyllan ganska fort. Bara kompressorhjulet skulle kosta över 5-6.000 så jag ville inte ens veta vad turbinaxeln skulle gå loss på.:näsblod

Vad är spets i ellt med en turbinaxel?
Är det inte bara en pinne av kofotajärn?
 
OK. Och turbinaxlar gör man inte? Inte ens om man heter Johansson?

Ha ha, speciellt inte om man heter Johansson.:)

Jag har faktiskt funderingar på att bygga en axialturbin till nästa motor vilket är görbart om man lägger manken till, en radialturbin som jag använder i denna motor gjuts med lost-wax i Inconel så det är inget jag ger mig på...

Vad är spets i ellt med en turbinaxel?
Är det inte bara en pinne av kofotajärn?

Med turbinaxel menar jag även själva turbinhjulet, eftersom det är friktionsvetsat fast på axeln hör dom bitarna liksom ihop.
 
Last edited:
Förresten, hur har du tänkt med tändsystem? Det spelar väl en viss roll för hur lätt den startar väl?

Såg inte den frågan först, tändningen kommer jag försöka göra med ett glödstift inuti motorn som tänder gasolen som används till förvärmning av brännkammaren.

Så gör folk på RC-turbinerna med great success som di sägert där i Amerrka.
 
Såg inte den frågan först, tändningen kommer jag försöka göra med ett glödstift inuti motorn som tänder gasolen som används till förvärmning av brännkammaren.

Så gör folk på RC-turbinerna med great success som di sägert där i Amerrka.

Skall bli otroligt spännande att se slutresultatet :tummenupp
 
tror du att det skulle funka att bygga en jet motor av
delar från en turbo (GT12) från en smart car?
man måste ju börja nerifrån!:)
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top