Gasturbinhoj = JETeskoj!

......Jag har sett en variant med en kompressormutter formad som en liten bromstrumma där startmotorn hade en centrifugalkoppling som kastade ut och greppade i trumman, väldigt smart lösning men även vädligt svår att tillverka...

Sitter ju i svänghjulet på radiostyrda bilar och även båtar som har glödstiftsmotorer så det borde man kunna handla i någon hobbyaffär.
 
Sitter ju i svänghjulet på radiostyrda bilar och även båtar som har glödstiftsmotorer så det borde man kunna handla i någon hobbyaffär.

Även om det skulle fungera så vågar jag inte montera något på turbinaxeln som inte hör hemma där, både för balansens skull och för att minsta lilla skruv som lossnar kan göra skrot av hela gasturbinen.
 
(1) Har du funderat på någon ram att stoppa den i, eller tillverkar du en som passar turbinen?

(2) Är det tänkt att den ska försökas bli "gatlaglig"? Eller en OUTLAW FUNNYBIKE?
 
(1) Har du funderat på någon ram att stoppa den i, eller tillverkar du en som passar turbinen?

(2) Är det tänkt att den ska försökas bli "gatlaglig"? Eller en OUTLAW FUNNYBIKE?

Kolla lite tidigare i tråden så hittar du info om ramplanerna, det blir en egentillverkad rörram i chromemoly som byggs efter motorn.

Inga som helst planer på att få den gatlaglig då det ska bli en renodlad Landspeed-hoj, alltså en tävlingshoj och ingen gathoj så lyse, blinkers och sånt skit kommer lysa (ha!) med sin frånvaro.
 
Kolla lite tidigare i tråden så hittar du info om ramplanerna, det blir en egentillverkad rörram i chromemoly som byggs efter motorn.

Inga som helst planer på att få den gatlaglig då det ska bli en renodlad Landspeed-hoj, alltså en tävlingshoj och ingen gathoj så lyse, blinkers och sånt skit kommer lysa (ha!) med sin frånvaro.

Ok, sorry ang ramen! :krama
Men den kommer iaf förhoppningsvis att lysa lite vit/gul/rött bakåt! :D
 
Det bidde ingen pickis särskilt långt norrut, så det blir nog inget besök än på ett tag...:( Dock bidde det en pickis i Tjötlaborg:)

Folkabussen i bakgrunden, som ändå är hyfsat stor, ser bra liten ut:D
 

Bifogat

  • IMAG0003.jpg
    IMAG0003.jpg
    83.2 KB · Visningar: 114
Vad i hela fridens namn ska du med en så stor bil till? Kompensera för något?:brynad

Du har en stående inbjudan så när vägarna för dig norrut vet du vart det finns husrum.
 
Vad i hela fridens namn ska du med en så stor bil till? Kompensera för något?:brynad

Du har en stående inbjudan så när vägarna för dig norrut vet du vart det finns husrum.

Om han börjar köra med dendär upp till dig är världens oljereserv slut någonstans mellan uppsala och gävle enligt mina beräkningar..
 
Hur och varför gör man det?

Man slipper mekanisk överföring av strömen mellan rotor och motor.
Dom fungerar ju rätt likt vanlig 400v 3-fasmotorer.
En stor fördel med 3-fasmotorer är ju att man exakt kan reglera varvtalet enkelt med elektronik som kan styras direkt från en radiomottagare (tex i ett modelplan)
växelströmsmotorerna till modeller har ju erövrat mycket mark nu, framför allt pga LiPO-batteriernas förmåga att leverera stora strömmar.
 
Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Back
Top