Gasturbinhoj = JETeskoj!

Friktionsvetsat?

Som scouterna gör.
Man gnider idogt två järnpinnar mot varandra
och vips har de blivit ihopsvetsade!
HedenhösTIG FTW! :tummenupp

Det blir så vackert Johansson! :bow


/e
 
Som scouterna gör.
Man gnider idogt två järnpinnar mot varandra
och vips har de blivit ihopsvetsade!
HedenhösTIG FTW! :tummenupp

Det blir så vackert Johansson! :bow


/e

Nja.
Inte riktigt.
Jag har ett hum om friktionsvetsning, men fattar inte applikationen.
Det jag sett, så har man mulat ihop plåtar med en slirande pinne.
Förstår inte hur man fäster turbinhjulet på axeln med den tekniken.
 
tror du att det skulle funka att bygga en jet motor av
delar från en turbo (GT12) från en smart car?
man måste ju börja nerifrån!:)

En tumregel är att ju mindre motor desto svårare att bygga pga högre varvtal och snävare toleranser, så bygg av en lastbilsturbo är mitt tips.:tummenupp

Nja.
Inte riktigt.
Jag har ett hum om friktionsvetsning, men fattar inte applikationen.
Det jag sett, så har man mulat ihop plåtar med en slirande pinne.
Förstår inte hur man fäster turbinhjulet på axeln med den tekniken.

[YOUTUBE-ID]51Zs8iaydt0[/YOUTUBE-ID]
 
Fick lite gjort i morse också, så nu är det inte allt kvar innan jag kan provköra startmotorn.:tummenupp

JU-01-312.jpg


JU-01-315.jpg


JU-01-316.jpg


JU-01-317.jpg


Här sitter startmotorn monterad på tryckplattan, ni ser hur själva hylsan är gjord också.

JU-01-318.jpg


Här är tryckplattan på plats, det kommer sitta ett lock uppepå stängerna som denna platta ska sitta innanför men det får bli ett senare projekt.

JU-01-319.jpg


Här är startmotorn på sin rätta plats, alltså nertryckt mot kompressormuttern.

JU-01-322.jpg


Jag kommer nog inte göra mycket mer innan jag har provkört startmotorn, den måste orka varva upp turbinaxeln till minst 10.000rpm med fullt oljetryck om det ska finnas någon chans att den ska gå starta gasturbinen med senare.
 
Coolt. Hur mäter du det varvtalet?
 
Coolt. Hur mäter du det varvtalet?

med en varvräknare :tummenupp
:D

sorry.....





man blir ju lite nyfiken på hur dem har koll på hur det ser ut/rättar till på insidan av röret de svetsade i filmen !
 
Last edited:
Friktionsvetsat?

Tänk dig att du ska svetsa ihop två delar. Montera bägge delarna i en oerhört kraftig svarv, den ena i chucken och den andra stumt i mothållet. Starta svarven, skruva fram mothållet så att bitarna kommer i kontakt med varandra, värme uppkommer tack vare friktionen mellan den hastigt spinnande biten och den stillastående och delarna smälter samman.

Edit: Film ovan, långsam är man:huvet
 
Tänk dig att du ska svetsa ihop två delar. Montera bägge delarna i en oerhört kraftig svarv, den ena i chucken och den andra stumt i mothållet. Starta svarven, skruva fram mothållet så att bitarna kommer i kontakt med varandra, värme uppkommer tack vare friktionen mellan den hastigt spinnande biten och den stillastående och delarna smälter samman.

Edit: Film ovan, långsam är man:huvet

I en kurs i olika svetstekniker hade en kompis uppdraget att föreläsa om friktionssvetsning. Killen har ett par svarvar ståendes så han körde motsvarande set du beskrev. Rätt koolt. Tydligen var det problem att få stopp på allt så snabbt som möjligt efter att materialen börjat mosats ihop.
Samma kille har byggt en CNC-fräs...
 
Tack. Nu kan jag säga att jag försökte friktionssvetsa! :banana
Hade problem att förklara varför jag orsakade en smärre jordbävning..:glömdet
(det lilla batteriet på moderkortet som håller alla grundinställningarna hade beslutat sig för att dö efter 23års trogen tjänst, maskinen var inte riktigt sig själv!)
 

Bifogat

  • SP_A0052.jpg
    SP_A0052.jpg
    232.7 KB · Visningar: 124
  • SP_A0051.jpg
    SP_A0051.jpg
    238.4 KB · Visningar: 121
Last edited:
I en kurs i olika svetstekniker hade en kompis uppdraget att föreläsa om friktionssvetsning. Killen har ett par svarvar ståendes så han körde motsvarande set du beskrev. Rätt koolt. Tydligen var det problem att få stopp på allt så snabbt som möjligt efter att materialen börjat mosats ihop.
Samma kille har byggt en CNC-fräs...

Fräckt! Funkade det? Ja, det kan jag tänka mig. Annars sliter man ju sönder den mjuka delen liksom... Men ändå, fränt att kunna skryta med att ha friktionssvetsat på hobbynivå:D
 
Är axeln ihålig?

Just i skarven mellan axel och turbinhjul är det ett hålrum som förmodligen är där pga friktionssvetsningen, folk har hittat det då dom försökt slipa ner turboaxlar för att kullagra dom.

Lär ha blivit lite spännande ett tag när det roterande turbinhjulet släppte från dubbdockan...:näsblod
 
Just i skarven mellan axel och turbinhjul är det ett hålrum som förmodligen är där pga friktionssvetsningen, folk har hittat det då dom försökt slipa ner turboaxlar för att kullagra dom.

Lär ha blivit lite spännande ett tag när det roterande turbinhjulet släppte från dubbdockan...:näsblod

Jag kan tänka mig att man inte vill friktionssvetsa ihop två massiva tvärsnitt, eftersom friktionen/hastigheten går mot 0 i centrum.
 
Just i skarven mellan axel och turbinhjul är det ett hålrum som förmodligen är där pga friktionssvetsningen, folk har hittat det då dom försökt slipa ner turboaxlar för att kullagra dom.

Lär ha blivit lite spännande ett tag när det roterande turbinhjulet släppte från dubbdockan...:näsblod

Då förstår jag både tillvägagångsättet och fördelen.
 
Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Back
Top