Gasturbinhoj = JETeskoj!

Skulle tro det, med såna haverier i tankarna har jag bestämt mig för att det inte ska bli några pilsnerkvällar i garaget när jag håller på med denna motor.

Jag är tillräckligt vimsig i nyktert tillstånd och efter en 4-5 öl inträder någon form av artificiell demens som hittills har kostat mig en 16mm pinnfräs och en hel drös med "perfekt tillverkade" saker som dagen efter visade sig vara krokiga och vinda till den milda grad att jag varit tvungen att kapa isär hela skiten och börja om...:D

Något jag inte kan låta bli att tänka på när jag står och vevar koordinatbordet så svetten rinner är hur sjukt mycket fortare det hade gått med en CNC-fräs, men hur kul skulle det vara liksom?

Ungefär som att betala en polare för att sätta på tjejen eftersom man är för lat för att göra det själv.

om man tar betalt av polaren för att finasera bygget,är det samma sak?

det som är kul med handfräsning är ju att man klarar saker som inte ens nämndes i skolan och det som liknade det kuggade man ändå på..

det är ball och stå och handveva om man har ett 360 kordinat.mitt är av nån knepig anledning märkt till 240 " av ryskt ursprung:) " så 90 grader är 60 på skalan.har gjort några fina tabbar där.
likadant min jäkla svarv,tar man en mm så tar den en på varje sida och inte bara en på diametern.det är riktigt kul när man jobbar på 10 delar.
borrar man i skiten så tar den rätt däremot vilket skapar många irriterande grejor....
skulle tiga lite igår och och hade mer återledare mot kroppen än vad jag hade på bordet.det kändes....
 
Min skala på svarven är 0.03mm/streck av någon outgrundlig anledning, så det är enklare att svarva, mäta, svarva, mäta osv istället för att stå och knacka miniräknare och skriva tabeller...:gnissla

det är ball och stå och handveva om man har ett 360 kordinat.mitt är av nån knepig anledning märkt till 240 " av ryskt ursprung:) " så 90 grader är 60 på skalan.har gjort några fina tabbar där.
likadant min jäkla svarv,tar man en mm så tar den en på varje sida och inte bara en på diametern.det är riktigt kul när man jobbar på 10 delar.
borrar man i skiten så tar den rätt däremot vilket skapar många irriterande grejor....
 
I går kväll satt jag och funderade på hur oljetillförseln ska byggas till rotorn, som ni vet är det en vanlig turboaxel med glidlagring så de vanliga tumreglerna med fritt fall och tillräcklig stor returledning gäller precis som på en turbohoj.

Då det är platsbrist ala grande inuti motorn så ryms det inga 20mm ID returrör som nog behövs för att dränera oljan från lagerhuset, så jag har börjat fundera på att köra med en returoljepump som suger ut oljan istället.

Precis som när man bygger så på en hoj behövs en avluftning så inte lagren sugs torra, och jag kommer som mest få plats med ett 6mm ID avluftningsrör. Lahi har ju använt Biltemas 12V universalpump som returpump utan problem så den lär funka för min del också.

Ni som har experimenterat med sånt här på turbohojar, tror ni det kommer funka utan uppsamlingskärl typ att man suger direkt från returporten på en turbo?:va

Ingen panik då jag kommer bygga motorn så gott som klar innan jag fixar oljeanslutningarna, men jag kommer nog sova bättre fram tills dess om jag vet hur jag ska göra.:)
 

Bifogat

  • 25-987_l.jpg
    25-987_l.jpg
    35.5 KB · Visningar: 219
Utan att veta, så gissar jag att om man inte har en ventilation så finns risken att man suger axeln torr på olja. En ventilation som lämpligt vis kan sitta i en burk
 
Jo, avluftning har jag planerat att ha. Det jag däremot inte får plats med är ett uppsamlingskärl så funderationen är om man klarar sig med bara typ 10cc volym som pumpen får suga ur.

Utan att veta, så gissar jag att om man inte har en ventilation så finns risken att man suger axeln torr på olja. En ventilation som lämpligt vis kan sitta i en burk
 
Jo, avluftning har jag planerat att ha. Det jag däremot inte får plats med är ett uppsamlingskärl så funderationen är om man klarar sig med bara typ 10cc volym som pumpen får suga ur.

Det borde funka men se till att pumpen går ett tag efter motorn stängts av med nåt tidrelä annars kan den nog ryka en del efter återuppstart
 
Bra tips.

Mer jobb gjort, nu är bultcirkeln borrad och kompressorhjulet försänkt i plattan.

JU-01-25.jpg
 
Bra tips.

Mer jobb gjort, nu är bultcirkeln borrad och kompressorhjulet försänkt i plattan.

JU-01-25.jpg

Mycke tjusigt! speciellt med tanke på att det är handvevat.

Men för en turbinoinvigd ser det ut som om luften skall följa turbinhjulet ner för att sedan vända o följa plattan ut.?:va

Borde inte plattans skovlar vara vinklade åt samma håll som turbinhjulets:va
 
Mycke tjusigt! speciellt med tanke på att det är handvevat.

Men för en turbinoinvigd ser det ut som om luften skall följa turbinhjulet ner för att sedan vända o följa plattan ut.?:va

Borde inte plattans skovlar vara vinklade åt samma håll som turbinhjulets:va

Håller med, mycket fint:tummenupp

Men jag tänkte exakt samma sak:va Det ser liksom lite smått onaturligt ut... Men jag har heller ingen koll så du vet antagligen vad du gör:)
 
Luften släpper i den riktningen

Kolla hur intaget är vinklat där vingarna möter inducern

Sen släpper luften ungefär som vattnet från mc däcket då det regnar
 
Luften släpper i den riktningen

Kolla hur intaget är vinklat där vingarna möter inducern

Sen släpper luften ungefär som vattnet från mc däcket då det regnar

Exakt, se bara i vilken vinkel utloppet är på kompressorhuset på en turbo.

Sen varierar släppvinkeln beroende på periferihastigheten på kompressorhjulet, så man får hitta en kompromiss mellan lågvarv och högvarv.
 
För att vara lite pedagogisk så kan ni tänka er en karusell med en unge i som trillar av.:)

Åker du med på karusellen ser det ut som att ungen ramlar av snett bakåt (precis som Elffors och Bushido tycker det blir), men sett i ett fågelperspektiv fortsätter ungen i samma riktning den färdades (tangentens riktning) men påverkas av centrifugalkraften och luftmotståndet.

Ju fortare karusellen snurrar desto mer utåtriktad blir ungens kastvinkel, kastbanan påverkas dessutom av ungens friktion mot den omkringliggande luften (ytterst marginellt i detta fåniga exempel).

Detsamma gäller luften som lämnar kompressorhjulet, den fortsätter i tangentens riktning men påverkas av centrifugalkraften (kompressorhjulets periferihastighet) och även av att luftens rörelse bromsas upp av friktionen mot runtomkringliggande luft.

Ledskenornas vinklar bestäms genom att räkna ut släppvinkeln från kompressorhjulet vid de mest förekommande varvtalen så luften leds in mellan skenorna i rätt vinkel, sen sker en kontrollerad expansion av luften i varje "kanal" precis som det sker i snigelhuset på ett turbo-kompressorhus.

Fördelen med denna typ av diffusor är att den utströmmande luften fördelas jämnt runt diffusorn och kan enkelt ledas in till en axiell brännkammare vilket inte går med ett "snigelhus", den blir dessutom mycket kompaktare.:banana
 
Last edited:
min lärare brukar säga att man ska skriva allt som om det skulle vara en 5-åring som läser.
jag tror precis du satte det ;)
 
I går kväll satt jag och funderade på hur oljetillförseln ska byggas till rotorn, som ni vet är det en vanlig turboaxel med glidlagring så de vanliga tumreglerna med fritt fall och tillräcklig stor returledning gäller precis som på en turbohoj.

Då det är platsbrist ala grande inuti motorn så ryms det inga 20mm ID returrör som nog behövs för att dränera oljan från lagerhuset, så jag har börjat fundera på att köra med en returoljepump som suger ut oljan istället.

Precis som när man bygger så på en hoj behövs en avluftning så inte lagren sugs torra, och jag kommer som mest få plats med ett 6mm ID avluftningsrör. Lahi har ju använt Biltemas 12V universalpump som returpump utan problem så den lär funka för min del också.

Ni som har experimenterat med sånt här på turbohojar, tror ni det kommer funka utan uppsamlingskärl typ att man suger direkt från returporten på en turbo?:va

Ingen panik då jag kommer bygga motorn så gott som klar innan jag fixar oljeanslutningarna, men jag kommer nog sova bättre fram tills dess om jag vet hur jag ska göra.:)

vi hade en sådan på en bakaxel för oljekyl,den sög tomt i axeln när oljan blev riktigt varm och lättflytande.hade nog byggt ett kärl på 2-3 dl i alla fall så inte turbon står fylld med olja när den är stillastående och då har du lite finare flöde från pumpen oxå
 
vi hade en sådan på en bakaxel för oljekyl,den sög tomt i axeln när oljan blev riktigt varm och lättflytande.hade nog byggt ett kärl på 2-3 dl i alla fall så inte turbon står fylld med olja när den är stillastående och då har du lite finare flöde från pumpen oxå

Det låter ju bra, som Elffors skrev så är det bara att låta torrsumpspumpen gå ett tag efter att motorn stannats för att suga ut all olja från lagerhuset.

Skulle det ryka lite vid uppstart gör det heller inget eftersom det bara är hårdrock.:yoparty
 
appropå gjutning. Sätt en vagnsbult i en slagborrmaskin med kullen utåt och ha den att vibrera formen med.
Appropå aluminium. Det blir ju hårdare och hårdare ju mer du bearbetar det, värmer man det så blir det mjukt igen. Så gör dom aluplåt ex. Dom riktigt tuffa legeringarna måste man värma i flera omgångar mellan valsningarna då det annars är för hårt att jobba med.
Men 360c är väl bara nån slags avspänning eller anlöpning eller vad det heter?
 
Drar den 1.4 liter i minuten så lär du ju ha en stor tank??:)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top