Gasturbinhoj = JETeskoj!

Varför inte hetta grytan med sparken:D:D
Det är helt vansinningt kul att följa dina projekt:tummenupp
Du borde börja fundera på att skriva ner alla konstiga ideer som dyker upp. Blir nog en bästsäljande memoar så småningom. DaVinci är ju inget i jämförelse. :Bugar
 
Ritningarna börjar vara klara nu, i alla fall så långt som det går. Man brukar få finjustera och trixa lite när man börjar fräsa och svarva ändå så det är ingen mening att bli för noggrann.

Gjutning-3.jpg


I söndags gjorde vi ett första test att gjuta upp kompressorhuset till motorn:

[YOUTUBE-ID]RxDDQwhhoU4[/YOUTUBE-ID]
När man fryser is till isskulpturer så gör dom det under vibrationer för att få bort all luft.
 
Förmodligen var det en kombination av att ytskiktet i formen kokade och att det saknades tillsatsmedel i aluminiumen, det var ju inte renaste gjutämnet heller direkt...:gnissla

Jag ska höra med Hackås Precisionsgjuteri om dom tar på sig att gjuta upp bitarna, vill börja bygga nu och inte vänta tills vi byggt ett bättre gjuteri och lärt oss sandgjuta.
 
Varför inte hetta grytan med sparken:D:D
Det är helt vansinningt kul att följa dina projekt:tummenupp
Du borde börja fundera på att skriva ner alla konstiga ideer som dyker upp. Blir nog en bästsäljande memoar så småningom. DaVinci är ju inget i jämförelse. :Bugar

Det skulle nog bli ganska tragisk läsning...:D
 
blåsare

Jo, på något vis måste jag varva upp rotorn och det görs enklast med någon form av lövblås.



Visst är det en otroligt dum idé, lägga så mycket jobb på en hoj som aldrig kommer att gå besiktiga och som skulle gå mycket bättre med originalmotorn kvar istället.

Men tänk på ljuuuudet!:yoparty

Hej,titta på denna blåsare.Jag har en när jag torkar hojen efter tvätt och den ger mycket högre tryck än en lövblås.
Används tydligen i USA för att torka plexiglashuvar på flyg.
http://www.wolfgangcarcare.com/car-vacuum-blower.html
 
Last edited:
Hej,titta på denna blåsare.Jag har en när jag torkar hojen efter tvätt och den ger mycket högre tryck än en lövblås.
Används tydligen i USA för att torka plexiglashuvar på flyg.
http://www.wolfgangcarcare.com/car-vacuum-blower.html

Tack för tipset!

Jag har börjat tänka om och funderar på att använda en dykartub med riktade munstycken i kompressorhuset för att få snurr på turbinen, men skulle det skita sig så ska jag kolla upp dessa blåsare.
 
OT:

_Johansson_ hoj är besiktad nu och den gick igenom :tummenupp , får se hur vädret blir till helgen...ser ut som regn nu tyvärr.
 

Lost foam-gjutning är smidigt om man bara ska göra någon enstaka bit, för så här pass stora bitar måste man nog göra flera stigare så alla gaser som bildas kan ta sig ut ur formen. Helt klart något att överväga nästa gång det ska gjutas.

Något som vore sjukt smidigt vore att bygga en CNC-trådskärare för frigolit så man kan rita upp en färdig bit i datorn och ha maskinen att skära ut den, och sen gjuta biten i aluminium. Nästan för enkelt då...:D

Hur som helst så blir en gjuten bit inte lika homogen som en strängpressad/smidd bit, och då jag kommer borra oljekanaler kors och tvärs genom kompressorplattan och lagerhuset så är det kanske bäst att göra dessa delar i ett garanterat por-fritt material.

Jag vill inte stå 20 timmar och handfräsa fram kompressorplattan för att sen hitta en por precis där sätet för axiallagret ska vara...:gnissla

OT:

_Johansson_ hoj är besiktad nu och den gick igenom :tummenupp , får se hur vädret blir till helgen...ser ut som regn nu tyvärr.

Grattis! Du har PM.
 
Last edited:
Lost foam-gjutning är smidigt om man bara ska göra någon enstaka bit, för så här pass stora bitar måste man nog göra flera stigare så alla gaser som bildas kan ta sig ut ur formen. Helt klart något att överväga nästa gång det ska gjutas.

Något som vore sjukt smidigt vore att bygga en CNC-trådskärare för frigolit så man kan rita upp en färdig bit i datorn och ha maskinen att skära ut den, och sen gjuta biten i aluminium. Nästan för enkelt då...:D

Kompressorhus är nog överkurs för Lost foam men för mindre strukturkänsliga applikationer är det nog ett bra alternativ :)

En kul grej är att en kompis var på auktion och lyssnade lite halvdant tills han fick höra "plasma", ropade in objektet till underpris då ingen annan ville ge bud och kollade efteråt på vad han hade köpt. En rälsburen cncplasma :banana
 
Last edited:
Kompressorhus är nog överkurs för Lost foam men för mindre strukturkänsliga applikationer är det nog ett bra alternativ :)

En kul grej är att en kompis var på auktion och lyssnade lite halvdant tills han fick höra "plasma", ropade in objektet till underpris då ingen annan ville ge bud och kollade efteråt på vad han hade köpt. En rälsburen cncplasma :banana

Inget dåligt kap, förutsatt att den inte väger 3 ton och kräver att garaget är säkrat för 63A...:D

Håll koll efter nya Street&Strip förresten, jag fick den idag och det är en riktig fuling med i ett av reportagen.
 
nedra DIG,jag hade helt lagt ner alla tankar på att bygga en motor och så väcker du denna känsla igen.
gasturbin är ball men det får nog bli en pulsjet monterad på mountainbiken bara för att det är skoj,känns som de går fortare att bygga.nu får man gå med i forum som man kan tjuvläsa när damen och grabben somnat för kvällen efter bygget och arbetsdagen.

flitens arbetslampa:
http://www.youtube.com/watch?v=oPevraef4gI&feature=related
 
nedra DIG,jag hade helt lagt ner alla tankar på att bygga en motor och så väcker du denna känsla igen.
gasturbin är ball men det får nog bli en pulsjet monterad på mountainbiken bara för att det är skoj,känns som de går fortare att bygga.nu får man gå med i forum som man kan tjuvläsa när damen och grabben somnat för kvällen efter bygget och arbetsdagen.

flitens arbetslampa:
http://www.youtube.com/watch?v=oPevraef4gI&feature=related

Du har PM!
 
" Porr fritt matrial " lär du ju inte hitta på internet Hehe

Vad skulle hända om man i ett tätt utrymme sög ut luften med vacumpump

Skulle inte bubblorna bli mindre då

Intresant de där med gjutning
 
Lär en idiot ett och annat:

Den kakan du får ut av er gjutning vad för kvallité håller den.
Inte fan kan det vara av samma som det smälta skrotet.
För att uppnå styrka härdas biten i ett senare tillfälle e11eva ?:va

Fan vad kul det är att titta på dina galenheter !:tummenupp
 
Andersson: Vaccumgjutning är nästan lite överkurs för oss klåpskruvare, men det borde kunna ge ett riktigt bra resultat.

På sikt ska vi bygga upp ett "riktigt" gjuteri eftersom man kan göra precis vad som helst om man förutom fräs och svarv har möjlighet att sandgjuta.:tummenupp

Pucken: Du behöver inte efterbehandla alumimium vad jag vet, inte för såna här ändamål i alla fall.

Jag planfräste biten idag och bortsett från några enstaka porer verkar den vara solid, väldigt lättfräst och ger fina spånor så en lekman som jag ser då inga fel på materialet.

Testdiffusor-1.jpg


Testdiffusor-5.jpg
 
Last edited:
Det ser ju ut som en fin fin bete det där!
Vad tror du om att luta gjutformen lite grann när ni börjar hälla i alut, så kanske man bara får luft inneslutningar längst nere i hörnet?:va

Du kan ju göra empiriska labratorietester med en stekpanna o pannkakssmet för att analysera pannkakans undersidemönster:D
 
  • Gilla
Reaktioner: flu
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top