Gasturbinhoj = JETeskoj!

Jodå, gamla Bruce Simpson känner man ju till.

Han fick det rätt hett om öronen när han började bygga en kryssningsmissil och la upp byggbeskrivningen på nätet för några år sedan, teorierna är att USA låg bakom att den Nya Zeelänska regeringen såg till att några gamla skatteskulder som han betalade av på krävdes in ögonaböj så han gick i personlig konkurs.

http://www.interestingprojects.com/cruisemissile/

Tydligen inte så poppis att ge ut en Cheap Cruise Missiles for Dummies...

Sen är han inte den ärligaste affärsmannen heller, många jag känner via intresset har blivit blåsta på grejor dom beställt av honom och betalat i förskott.

Har du sett den här stollen?

http://www.aardvark.co.nz/pjet/

Här finns en hel del om hembyggda jetmotorer.

Mvh,

Ingvar
 
Störtskönt bygge! Hopppas verkligen att du får ihop det så den går att köra.
 
Så jävlA COOLT!:yoparty Störtskön idé, kämpa på bara!:yoparty Kommer följa tråden med stort intresse, även om det tar tid och blir snålt med uppdateringar!:tummenupp
 
Förr eller senare kommer jag ha den körbar, sen om det blir om två eller tio år spelar mindre roll.:D

Det här bygget blir ungefär så långt en vanlig klåpare med kommunal lön kan komma i gasturbinsväg, så det får liksom ta den tid det tar att bli färdig.

Nästa steg upp i motorstorlek skulle betyda att man måste bygga ett eget axialturbinhjul av inconel, fräsa ut en radialkompressor och köra kullagrat.

Har man inga bekymmer sen tidigare så lär man få det då...:gnissla
 
Nu låter det som att Magnus på Turbotech har letat rätt på ett axiallager åt mig, det lär dyka upp om några dagar så det ska bli spännande att se om det passar.

Jag behöver ha lagret för att kunna göra ritningarna färdiga, motordesignen påverkas lite på vilket sorts lager det är eftersom dom kan se väldigt olika beroende på om det är ett 360° lager eller 270° lager.

Jag fick tag i ett enkelt 270° lager tidigare som skulle ha varit väldigt enkelt att använda, men tyvärr så var hålet för axeln för litet. Nackdelen med 270° lagring är att det är mindre area som tar upp trycket från axeln, och med 70-80kg tryck på lagret krävs det ett högt oljetryck för att undvika lagerhaveri. Ett 360° lager har större kontaktarea och då kommer man undan med ett lägre oljetryck vilket är bra.

Thrustbearing1.jpg


Hinner jag klart med grundmotorn innan nästa års Speed Weekend lär jag bygga en sparkram till den och rulla ihop en efterbrännare för att se hur fort jag vågar åka, den ska kunna ge 74.5kg dragkraft med EBK och det är mycket det på en spark...:)
 
Grymt coolt!

Ska du köra med free turbine-modellen och bromsa dig genom svängar får du nog se till att ha ordentlig bakbroms med lite kylning också misstänker jag. Men men JETecoolt helt enkelt!

En fundering bara, har du tänkt dra till flygplatser för att tanka eller var kan man annars hitta turbinbränsle?
 
Grymt coolt!

Ska du köra med free turbine-modellen och bromsa dig genom svängar får du nog se till att ha ordentlig bakbroms med lite kylning också misstänker jag. Men men JETecoolt helt enkelt!

En fundering bara, har du tänkt dra till flygplatser för att tanka eller var kan man annars hitta turbinbränsle?

Man kan köra den på gasol eller flygfotogen!
 
Jag skulle tro att det går få den ganska rapp i gassvaret ändå, med grundmotorn på 50% behövs inte mycket bromskraft för att hejda hjulet och bygger jag motorn rätt så är grundmotorvarvet uppe i 100% på en sekund ungefär.

En gasturbin kan man köra på allt från diesel till koldamm, så det är minsta problemet. Att flygplan kör på speciell flygfotogen är för att den bl.a. är extra frosttålig för att minimera risken för motorstopp i luften, samma motor går utan problem köra på pumpdiesel efter lite justeringar av bränslemängd.

Grymt coolt!

Ska du köra med free turbine-modellen och bromsa dig genom svängar får du nog se till att ha ordentlig bakbroms med lite kylning också misstänker jag. Men men JETecoolt helt enkelt!

En fundering bara, har du tänkt dra till flygplatser för att tanka eller var kan man annars hitta turbinbränsle?
 
Bränslet kommer sprutas in i förångningsrör i brännkammaren genom liknande stålrör som används i sprutor, först förvärmer jag förångningsrören med gasol eller ett Danfoss spraymunstycke och sen slår jag över till huvudsystemet.

Så här ser dom ut på en KJ66:

AC7E79542768422190FC9099781B0D0D.jpg


Kraftöverföringen blir som sagt en axialturbin som sitter i vägen för jetstrålen med styrskenor som leder avgasflödet i rätt vinkel mot turbinen, den är kopplad till ett växelhus med en fast utväxling som tar ner turbinvarvet till ett användbart varvtal runt 10.000rpm.

Den ingående varvtalet väljs beroende på kraftturbinens diameter, men 30-40.000 rpm är inte orimligt. Ju högre varv desto mer effekt så det gäller att pressa bitarna lite för att få ut mycket pulver.:tummenupp

Hur ska du göra med bränsleinsprutningen och kraftöverföringen?
 
Har du räknat något på hur mycket dragkraft motorn kommer ge i jetutförande?

Tufft bygge. :tummenupp
 
Jag skulle tro att det går få den ganska rapp i gassvaret ändå, med grundmotorn på 50% behövs inte mycket bromskraft för att hejda hjulet och bygger jag motorn rätt så är grundmotorvarvet uppe i 100% på en sekund ungefär.

En gasturbin kan man köra på allt från diesel till koldamm, så det är minsta problemet. Att flygplan kör på speciell flygfotogen är för att den bl.a. är extra frosttålig för att minimera risken för motorstopp i luften, samma motor går utan problem köra på pumpdiesel efter lite justeringar av bränslemängd.

Där ser man, kommer du satsa på pumpdiesel, JET-A1 (s.k. flygfotogen) eller något annat?
För jag vill minnas att JET-A1 inte är lika hårt beskattat så det är inte så groteskt dyrt, men sedan kanske det är lite dyrare med tanke på de högre kraven.
 
Bränslet kommer sprutas in i förångningsrör i brännkammaren genom liknande stålrör som används i sprutor, först förvärmer jag förångningsrören med gasol eller ett Danfoss spraymunstycke och sen slår jag över till huvudsystemet.

Så här ser dom ut på en KJ66:

AC7E79542768422190FC9099781B0D0D.jpg


Kraftöverföringen blir som sagt en axialturbin som sitter i vägen för jetstrålen med styrskenor som leder avgasflödet i rätt vinkel mot turbinen, den är kopplad till ett växelhus med en fast utväxling som tar ner turbinvarvet till ett användbart varvtal runt 10.000rpm.

Den ingående varvtalet väljs beroende på kraftturbinens diameter, men 30-40.000 rpm är inte orimligt. Ju högre varv desto mer effekt så det gäller att pressa bitarna lite för att få ut mycket pulver.:tummenupp

Ok, schysst! Laddar du upp bränsletrycket med en kompressor eller speciell bränslepump då? Känns som om bränsleåtgången kommer hamna mellan 1-2 liter/minut?

Sorry, missade ditt inlägg om kraftöverföringen. Låter sjukt intressant.

Kört hårt!

/ Afterburner

Där ser man, kommer du satsa på pumpdiesel, JET-A1 (s.k. flygfotogen) eller något annat?
För jag vill minnas att JET-A1 inte är lika hårt beskattat så det är inte så groteskt dyrt, men sedan kanske det är lite dyrare med tanke på de högre kraven.

Nitrometan ska det vara! :yoparty :D
 
Last edited:
Visst är det så, att köra en gasturbin som jetmotor är lite som att elda för kråkorna. Det ska gå bra jävla fort innan en ren jetmotor börjar jobba effektivt.

Sen är ju inte reaktionsdrift speciellt praktiskt heller på en hoj...:)

Intressant. Men inte tillräckligt för någon värre prestanda. Turboaxelutförandet är nog att föredra. :D
 
Visst är det så, att köra en gasturbin som jetmotor är lite som att elda för kråkorna. Det ska gå bra jävla fort innan en ren jetmotor börjar jobba effektivt.

Sen är ju inte reaktionsdrift speciellt praktiskt heller på en hoj...:)

Men det är häftigt! :)
 
Där ser man, kommer du satsa på pumpdiesel, JET-A1 (s.k. flygfotogen) eller något annat?

Det blir vanlig pumpdiesel, finns ingen anledning att köra på flygfotogen då den är rätt svår att få tag i.

Ok, schysst! Laddar du upp bränsletrycket med en kompressor eller speciell bränslepump då?

En PWM-styrd 12V Boschpump kommer att få sköta soppatillförseln.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top