Gasturbinhoj = JETeskoj!

Nu har man äntligen fått lite gjort igen, det tar ett par dagar att tänka igenom nästa moment i byggandet för att undvika onödiga tabbar men nu hade jag räknat ut tillräckligt mycket jobb för att få ihop några timmar i verkstaden.

Första steget var att borra upp blödluftkanalerna till turbinhjulets baksida lite mer och svarva en ficka där luften kan samlas, det är ändå förhållandevis lite luft som försvinner där så det kommer inte påverka motorn drifttemperatur nämnvärt.

(ju större procent luft som används till annat än att driva turbinhhjulet desto varmare inloppsluft till turbinen krävs för att hålla varvet uppe)

JU-01-265.jpg


Sen borrade, gängade och försänkte jag ner fyra skruv extra till kompressorhöljet, min australiensiske kamrat som bygger en liknande motor trodde att det var i minsta laget med fyra skruv så jag dubblade på det. Tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet då jag glömde ta kort...:gnissla

JU-01-266.jpg


Sen borrade jag upp hålen till förångningsrören för brännkammaren, dom kommer sitta fastsvetsade i turbinplattan och inte i själva brännkammaren i tunnplåt, detta av tillverkningstekniska orsaker. Det blir dessutom enklare att testa olika brännkammardesigner om jag slipper byta förångningsrör varje gång.

JU-01-269.jpg


Här ser ni ett av förångningsrören i SS2348 på sin tänkta plats, det blir allt som allt 18 st rör så det kommer bli trångt om saligheten. Dom svetsas fast senare då resten av turbinhuset är färdigbyggt för jag kommer inte kunna spänna upp det i fräsen med förångningsrören på plats.:gnissla

JU-01-271.jpg


Tanken är att det blir ett rundvalsat bränslerör med 18 nålspridare pålödda som sitter precis bakom inloppshålen på rören och sprutar diesel in i dom, rören är förvärmda och alltså skitvarma så när dieseln träffar rörväggen förångas den och blåser in i brännkammaren som en dimma uppblandad med luft och förbränns omedelbart den lämnat röret.

JU-01-272.jpg
 
Last edited:
Vilket jobb du lägger ner! Snyggt som fasen blir det :tummenupp
Förresten, har du kollat så den snurrar? :D
 
Fan så vackert det blir:Bugar
 
Åffan.:)

Jäklar så dött det är på 200mph-forumet förresten, på sin höjd lite svammel och skitsnack som inte har det minsta med hojkörning att göra.:gnissla

Hehe, ja, såhär offseason blir det mycket svammel där. Födelsedagsgratulationer och pubkvällsdiskussioner. Brukar släppa efter första rundan i mars är över. Men man tycker att det borde vara mer diskussioner i diverse byggtrådan nu på vintern. Det är ju trots allt ett brassahelvetemedhojforum. Får hoppas det släpper snart!
 
vad blir det för tryck i förbränningsrummet ungefär? och hur mycket luft kommer flöda igenom den på höga varv?
 
vad blir det för tryck i förbränningsrummet ungefär? och hur mycket luft kommer flöda igenom den på höga varv?

Trycket i brännkammaren blir några procent lägre än laddtrycket vilken kommer ligga på 2.2 bar som mest, då flödar kompressorn 1.2kg/s vilket grovt räknat är en kubikmeter i sekunden.
 
Kul med lite riktig maskinporr såhär på kvällskvisten. :tummenupp
 
Jo lite maskinpörr är ju aldrig fel, fint att runda av en torsdag med efter att man gått igenom allt nytt på Efukt.com.:)

Se där, en man som vet vad internet ska användas till.

Du har väl inte missat one guy one cup?

Satan vilken diciplin det är på den karln.

Precis som du har i garaget, fast på ett annat sätt lixom :gnissla
 
Se där, en man som vet vad internet ska användas till.

Du har väl inte missat one guy one cup?

Satan vilken diciplin det är på den karln.

Precis som du har i garaget, fast på ett annat sätt lixom :gnissla

Faktiskt inte sett den, brukar av princip undvika filmer med ordet "guy" i för att slippa obehagliga överaskningar...:gnissla

Någon som vet var man köper O-ringar på lösmeter, dvs ett gummisnöre som går klippa till valfri längd och limma ihop? Jag behöver en stor O-ring till motorhöljet och det vore smidigare att göra den själv än att specialbeställa en rackare för massa dollars.
 
Faktiskt inte sett den, brukar av princip undvika filmer med ordet "guy" i för att slippa obehagliga överaskningar...:gnissla

Någon som vet var man köper O-ringar på lösmeter, dvs ett gummisnöre som går klippa till valfri längd och limma ihop? Jag behöver en stor O-ring till motorhöljet och det vore smidigare att göra den själv än att specialbeställa en rackare för massa dollars.

Momentum och liknande
 
Sträcklest tråden nu, shit azzå :tummenupp Djupt imponerad av dina bearbetarkunskaper, pillar gärna med metall själv och hållt på med det i skolan, alltid lika kul :yoparty

Faktiskt inte sett den, brukar av princip undvika filmer med ordet "guy" i för att slippa obehagliga överaskningar...:gnissla

Någon som vet var man köper O-ringar på lösmeter, dvs ett gummisnöre som går klippa till valfri längd och limma ihop? Jag behöver en stor O-ring till motorhöljet och det vore smidigare att göra den själv än att specialbeställa en rackare för massa dollars.

Hur stor ska den vara? Jobbar/ praktiserar lite då och då på Getrag i Söping och locken till slutväxlarna tätas med sketastora o-ringar, säkert 250mm i diameter, så de finns ju att köpa utan zuperspecialbeställning. Borde ju finnas standardringar upp till stora dimensioner att köpa på diverse ställen, kanske tools eller något liknande kan kirra? :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top