Gasturbinhoj = JETeskoj!

Köp ett engelskt hjul och gör en egen kaross i aluminium. Vore sjukt coolt och helt i linje med ditt andra jobb.
:tummenupp
 
Tvärtom! Brorsan bygger en egen bil och han fick ett engelskt hjul i födelsedagspresent och det verkar inte så sjukt svårt som man kan tro.
Inget slabb med kemikalier och svetsa kan du ju.

Kolla in den här bilen på Rejsa för inspiration, gå till sidan 20 ungefär då hanbörjar bygga karossen i aluminiom. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62032&postdays=0&postorder=asc&start=399


Nu är det ju inte att det är så enkelt.
Ove är sjukt, nästan sinnessjukt duktig när det gäller att få Idé att bli verklighet, sen att han även gör allt själv är bara helt ofattbart.

En av mina Favaorittrådar på Rejsa där jag hänger när jag inte är här :)
 
Enklare än man kan tro dock, och Johanssonverkar inte banga för att göra saker.
Tyckte det skulle vara grymt snyggt med alu.
Ove är grymt vass och bra som inspiration.
 
Enklare än man kan tro dock, och Johanssonverkar inte banga för att göra saker.
Tyckte det skulle vara grymt snyggt med alu.
Ove är grymt vass och bra som inspiration.

Nä det gör han ju inte =)
Fast att säga att det är enkelt att forma alujumdum är en liten sanning med modifikation :D

Är Ove din bror?
 
Problemet blir att jag kommer behöva kapa rejält mycket i donatorkåporna då hojen kommer bli väldigt smal, motorn blir kanske 30-35cm bred och hela hojen ska helst inte bli mycket bredare.

Sen vore det kul att göra rubb och stubb själv också, lite fusk att utgå från köpekåpor...:D

Till att börja med kommer jag nog köra kåplöst med en moddad busa-framskärm så att kåpbygget kommer ta tid är inget som kommer hindra mig från att använda hojen.

Aprilia RSV250 kåpor?
Den är ju rätt smal och går att göra smalare om man vill.
Men då får du nog inte plats där bakom.
Har ett nytt set liggande som kan slumpas bort mot en rimlig summa och en provtur ;)
 
Tvärtom! Brorsan bygger en egen bil och han fick ett engelskt hjul i födelsedagspresent och det verkar inte så sjukt svårt som man kan tro.
Inget slabb med kemikalier och svetsa kan du ju.

Jävlar i mig vilket snyggt bygge! Tyvärr har jag hållit på såpass med plåtbearbetning att jag begriper att inte vilken pinknödig trähäst som helst bygger något sånt utan massa kunskap och erfarenhet...:)

Aprilia RSV250 kåpor?
Den är ju rätt smal och går att göra smalare om man vill.
Men då får du nog inte plats där bakom.
Har ett nytt set liggande som kan slumpas bort mot en rimlig summa och en provtur ;)

RSV250:n verkar ju ha rätt vettiga kåpor, inte så mycket krams utan släta fina kåpor. Jag ska tänka på saken, men det är nog något år fram i tiden innan det börjar bli aktuellt med kåpbygge. Först ska ramen byggas och hojen ta sig framåt för egen maskin.:tummenupp
 
RSV250:n verkar ju ha rätt vettiga kåpor, inte så mycket krams utan släta fina kåpor. Jag ska tänka på saken, men det är nog något år fram i tiden innan det börjar bli aktuellt med kåpbygge. Först ska ramen byggas och hojen ta sig framåt för egen maskin.:tummenupp

Dom ligger här om du är sugen.
Kommer försöka sälja dom på Loppisen i Puckens garage men blir dom kvar så blir dom.
Har annars tillgång till alla olika modeller på kåpor och kan få fram i princip vad du vill för vettiga pengar.
Men dessa är helt ok i fomen och gjorda i glasfiber så kåpfantomen kan modda dem! :)
 
RSV250:n verkar ju ha rätt vettiga kåpor, inte så mycket krams utan släta fina kåpor. Jag ska tänka på saken, men det är nog något år fram i tiden innan det börjar bli aktuellt med kåpbygge. Först ska ramen byggas och hojen ta sig framåt för egen maskin.:tummenupp

Fördelarna är enorma.
Titta lite på ett par kåpor hur jävligt dom svänger åt alla håll och kanter.
detta ska man själv försöka få till liksidigt på en plugg i tex. Styrofoam.:huvet
Sen vill man ju att det ska sitta tight emot ramrör och div skit som ska döljas av kåporna.
Har försökt att fästa pluggmaterial i mindre bitar på mitt turbobygge men det blir bara skit.
Materialet blir för tunnt och har ingen styrsel kvar när man karvar bitarna tunna.

RS kåporna i sektioner med egna stycken imellan här och där kan bli skitbra !
 
RS kåporna i sektioner med egna stycken imellan här och där kan bli skitbra !

Utan att veta, så känns det ganska enkelt att dela kåpan först lodrätt och kolla hur smal man kan ha den, för att sedan dela den vågrätt och krympa ihop på det hållet.
Tålamod, såg och silvertejp.
Strömlinjeform på MCkåpor är ganska komplicerat, så kan man utgå från en fungerande och bara förbättra så har man nog vunnit mycket.
 
Utan att veta, så känns det ganska enkelt att dela kåpan först lodrätt och kolla hur smal man kan ha den, för att sedan dela den vågrätt och krympa ihop på det hållet.
Tålamod, såg och silvertejp.
Strömlinjeform på MCkåpor är ganska komplicerat, så kan man utgå från en fungerande och bara förbättra så har man nog vunnit mycket.

Huve på spiken !!!

De var det ja försökte få fram med mitt jefla svammel....:glömdet
 
Låter kanske som att moddade racekåpor är the shit ändå, får kanske bli så ändå den dagen det blir kåpbygge. Tack för tipsen!:tummenupp

Haur var det nu, du skulle bygga den tvåaxlig? Eller minns jag fel.
Enaxligt är ju lite trassligt mot en växel

Den blir tvåaxlig, en axiellt turbinsteg från en Allison C20 gasturbin kommer användas som kraftturbin kopplad genom växelhuset jag köpte från USA. En 1:1 vinkelväxel kopplas sen mellan utgående axel på lådan och framdrevsaxeln.
 

Bifogat

  • Resize of NGV & turb wheel 3.jpg
    Resize of NGV & turb wheel 3.jpg
    133.2 KB · Visningar: 106
Är det en Allison/Rolls-Royce 250-C20 du tar turbinen från så finns det firma i Arboga som arbetar med motorunderhåll, kanske kan vara bra att veta. www.espartners.se. Killarna där har jobbat med den motortypen sen åtminstone 80-talet tror jag, även om firman är nyare än så.
 
Är det en Allison/Rolls-Royce 250-C20 du tar turbinen från så finns det firma i Arboga som arbetar med motorunderhåll, kanske kan vara bra att veta. www.espartners.se. Killarna där har jobbat med den motortypen sen åtminstone 80-talet tror jag, även om firman är nyare än så.

Jajjemän, har redan ett hjul på G men tack ändå för länken!
 
Huve på spiken !!!

De var det ja försökte få fram med mitt jefla svammel....:glömdet

Jag (tror att jag) förstod direkt hur du menade.
Men tykte att "sektioner" lät komplicerat.

Du som kan jobbet:
Om man är seriös, går det inte att kopiera den ihopfilade kåpan i glas- eller kolfiber när man väl är nöjd?
Känns som om man skulle få det både snyggare och lättare då.
Inte jag förståss.
Möjligen kan jag tejpa fast en begagnad pulka på Uralstyret.
 
Jag (tror att jag) förstod direkt hur du menade.
Men tykte att "sektioner" lät komplicerat.

Du som kan jobbet:
Om man är seriös, går det inte att kopiera den ihopfilade kåpan i glas- eller kolfiber när man väl är nöjd?
Känns som om man skulle få det både snyggare och lättare då.
Inte jag förståss.
Möjligen kan jag tejpa fast en begagnad pulka på Uralstyret.


Jo att göra en avgjutning av sitt kopkok till en form för den nya fina kåpan e precis det som är modellen.

Med egna sektioner menade jag tex. en sidokåpa som man gillar formen på men är för kort.
Kapa den på längden och "dra isär" delarna till önskad längd.
Gjut sen en del imellan så vips har du "din" kåpa.

Mer svammel men jag tror att du hajjar.
 
Last edited:
Nä det gör han ju inte =)
Fast att säga att det är enkelt att forma alujumdum är en liten sanning med modifikation :D

Är Ove din bror?
Visst är det så men nu ska vi peppa Johansson till fler stordåd. :)
Det här brorsans bil. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32171

Jävlar i mig vilket snyggt bygge! Tyvärr har jag hållit på såpass med plåtbearbetning att jag begriper att inte vilken pinknödig trähäst som helst bygger något sånt utan massa kunskap och erfarenhet...:)
Visst är det så men vi tror på dig! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top