Gasturbinhoj = JETeskoj!

Hoppas såinihelvete att ditt bygge kommer att funka, det rockar !!!
 
Hoppas såinihelvete att ditt bygge kommer att funka, det rockar !!!

samma här, sitter och hoppas på uppdatering varje dag :D
ingenjörskonst på pornografisk nivå

hade lätt vart värt att åka till östersund bara för att få närvara vid uppstart :yoparty
 
samma här, sitter och hoppas på uppdatering varje dag :D
ingenjörskonst på pornografisk nivå

hade lätt vart värt att åka till östersund bara för att få närvara vid uppstart :yoparty

Gillar underdogkänslan på bygget.
Begränsad maskinpark och medel men massa klurighet och gediget hantverk sparkar cnc-röv åtta dagar i veckan.
 
Last edited:
Hoppas såinihelvete att ditt bygge kommer att funka, det rockar !!!

Klart det kommer funka, jag förutsätter nämligen att bygget är idiotsäkert och kommer starta på första försöket. Inte kommer jag behöva bygga om något heller!:rofl

samma här, sitter och hoppas på uppdatering varje dag :D
ingenjörskonst på pornografisk nivå

hade lätt vart värt att åka till östersund bara för att få närvara vid uppstart :yoparty

Hemska tanke att behöva ordna fram uppdateringsmaterial varenda dag, då hade man nog tröttnat ganska fort.:gnissla

Du är välkommen upp och beskåda härdsmältan när det blir dags för provstart, se till att bli klar med rörramshojen din så jag får glo lite på den i samma veva!:tummenupp
 
Hörru Pucken förresten, har du några stalltips angående kåpbygge till ramen? Hur gör man formen enklast till exempel?

Gott nytt år för fan!:cpparty
 
Vi tar det imorgon, håller på att steka oxfilé !:banana

[YOUTUBE-ID]JOiN5TQhP2Q&[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Vi tar det imorgon, håller på att steka oxfilé !:banana

Jajamän, jag har grovskissat lite på ett kåpset ovanpå ramritningen.

Ramen-2.jpg


Röven blev jag inte nöjd med med fronten är ungefär som jag tänkt, lite gixxer1000-stuk fast smalare. Med lite tur blir hojen inte bredare än kanske 35cm, beror på hur mycket arslet växer innan det är dags att provköra...
 
Tycker ni förresten att framskärmen och allt annat ser helt cp ut beror det på reglementet för farttävlingar i USA, hojen byggs ju trots allt för att gå fort och inte för att se bra ut.

Sen om man kan få den bli något så när halvtjusig är det så klart ett stort plus.
 
Tycker ni förresten att framskärmen och allt annat ser helt cp ut beror det på reglementet för farttävlingar i USA, hojen byggs ju trots allt för att gå fort och inte för att se bra ut.

Sen om man kan få den bli något så när halvtjusig är det så klart ett stort plus.

Man får inte bygga en full streamliner? De går ju väldigt fort med lite effekt. Denna gör 186 mph på 125 cc!
 

Bifogat

  • BuddFabStreamliner-72dpi.jpg
    BuddFabStreamliner-72dpi.jpg
    13.3 KB · Visningar: 792
Man får inte bygga en full streamliner? De går ju väldigt fort med lite effekt. Denna gör 186 mph på 125 cc!

Jodå, men reglementet för full streamliners är väldigt strängt då föraren sitter fast inuti hojen. Brandsläckning, stödhjul och massvis med annat krångel gör att det inte är värt det, dessutom blir hojen helt oanvändbar om man vill ta sig en sväng runt stan med den.:)

Partial streamlining är vad jag siktar på, då får hojen vara kåpklädd så länge hela föraren förutom händer och underarmar är synliga från sidan och ovanifrån. Framskärmen får täcka maximalt 180° av hjulet och rövkåpan får sticka ut max 10" bakom bakhjulet. Plus massa andra regler men det där var huvuddragen.

Om jag bygger ramen och kåporna bra med liten frontarea och så borde jag nå 200mph "utan problem", enligt en gammal MCM som Elffors hade liggandes på dass kan man nå 200mph med ca 130hk i en sån hoj om luftmotståndet är lågt och saltet bra.

attachment.php
 
Idag blev det en hel del till gjort, först så svarvades pinnbultarna till turbinhuset och svetsades fast.

JU-01-251.jpg


JU-01-254.jpg


JU-01-252.jpg


Sen sattes bitarna ihop.

JU-01-255.jpg


JU-01-257.jpg


Sen frästes två spår ut där blödluft till turbinhjulets baksida ska läcka in, detta för att hålla förbränningen borta från turbinaxeln så den inte blånerar av värmen.

JU-01-258.jpg


JU-01-259.jpg


JU-01-261.jpg


JU-01-262.jpg


JU-01-263.jpg
 
Tack ska ni ha!:)

Det här bygget borde väl vara ganska så solklart vid det här laget...:D

Solklart :D

[YOUTUBE-ID]Hccf-8BYaDg[/YOUTUBE-ID]

Edit. Jag tror att jag kommer hänga med på gasvägen när väl brännkammaren kommer på plats, men just nu är jag lite lost.:gnissla
 
Last edited:
Jag skulle lätt kunna ha samtliga delar i bokhyllan för att dom är så coola.

Att göra en helt ny kaross från scratch e ett hästjobb.
Om vi kan hitta delar ifrån kraschkåpor och jag kanske kan låna div kåpor från rakt fram-hojar som kan gjutas av och moddas så att det passar ditt åk.
SEN göra en gjutform av hopkoket.
Sjukt mycke lättare att få ihop linjerna om man har något att utgå ifrån.
Massa bra liksidiga mätPuNgTer att ta hjälp av.
 
Att göra en helt ny kaross från scratch e ett hästjobb.

Men kan det verkligen vara så mycket mer jobb att bygga helt nytt jämfört med att modda gammalt mög? Problemet blir att jag kommer behöva kapa rejält mycket i donatorkåporna då hojen kommer bli väldigt smal, motorn blir kanske 30-35cm bred och hela hojen ska helst inte bli mycket bredare.

Sen vore det kul att göra rubb och stubb själv också, lite fusk att utgå från köpekåpor...:D

Till att börja med kommer jag nog köra kåplöst med en moddad busa-framskärm så att kåpbygget kommer ta tid är inget som kommer hindra mig från att använda hojen.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top