Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skillnaden är att det här är en radialkompressor (samma som i en turbo), stora gasturbiner har oftast axialkompressorer som består av ett stort antal kompressorsteg vilket gör den motortypen smal och lång. Flygande tunnan hade en motor med radialkompressor (en ättling till Whittles första gasturbin) och du vet ju hur smäckert det planet blev.:)
Aha, då är jag med! Tack för det :) finns det specifika för och nackdelar med de två motortyperna förutom utrymmet de tar upp I olika riktningar eller är det jet som jet? Hur skiljer de sig mer åt?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Aha, då är jag med! Tack för det :) finns det specifika för och nackdelar med de två motortyperna förutom utrymmet de tar upp I olika riktningar eller är det jet som jet? Hur skiljer de sig mer åt?

Det är helt olika sorters kompressorer, lite förenklat kan man väl säga att en centrifugalkompressor (radial, centrifugal, samma sak) är billig, stryktålig och ger höga tryckökningar per steg. Nackdelen är att en centifugalkompressor med högt massflöde blir väldigt stor.

En axialkompressor däremot är sjukt dyr att tillverka, skadas lätt av insugna föremål och behöver ha många kompressorsteg för att nå ett användbart laddtryck. Den stora fördelen är att dom kan ge sjuka massflöden samtidigt som dom har en liten ytterdiameter, och med tillräckligt många steg levererar dom mycket högre tryck än en centrifugalkompressor vilket bl.a. ger en bättre bränsleekonomi.

:tummenuppTjusigt, kommer att hålla Murphy borta.

Jag vill gärna hoppas på det, men han vet var jag bor den jäveln......:gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är helt olika sorters kompressorer, lite förenklat kan man väl säga att en centrifugalkompressor (radial, centrifugal, samma sak) är billig, stryktålig och ger höga tryckökningar per steg. Nackdelen är att en centifugalkompressor med högt massflöde blir väldigt stor.

En axialkompressor däremot är sjukt dyr att tillverka, skadas lätt av insugna föremål och behöver ha många kompressorsteg för att nå ett användbart laddtryck. Den stora fördelen är att dom kan ge sjuka massflöden samtidigt som dom har en liten ytterdiameter, och med tillräckligt många steg levererar dom mycket högre tryck än en centrifugalkompressor vilket bl.a. ger en bättre bränsleekonomi.

Tackar så mycket, enkel och bra förklaring! :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det vore väldigt intressant att se förbränningen, ett par siktglas skulle nog gå sätta fast på motorhöljet någon dag.

Risken är väl bara att man kommer gå och oroa sig i onödan över eventuella varmfläckar, det man inte vet mår man inte dåligt av. Typ.:)
 

J.K Nilsson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2013
Ort
Salem
Hoj
1973 Suzuki K50
Så här blev den nya trådlåsningen, ser ju lite seriösare ut än tidigare.:tummenupp

Så ska det se ut. :tummenupp

Du har också lyckats få till klassikern att sno tråden ett varv för mycket mellan skruvskallarna. Den har man själv gjort ett flertal gånger. Det funkar så länge man inte har stukat till tråden för mycket... :tungan Tror inte att det där blir något. Det är ju jag som inte har tumme med Murphy. :näsblod

J.K Nilsson
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Så ska det se ut. :tummenupp

Du har också lyckats få till klassikern att sno tråden ett varv för mycket mellan skruvskallarna. Den har man själv gjort ett flertal gånger. Det funkar så länge man inte har stukat till tråden för mycket... :tungan Tror inte att det där blir något. Det är ju jag som inte har tumme med Murphy. :näsblod

J.K Nilsson

Det är inte helt enkelt att sno låstråden med en vanlig tång, hade jag hållit på lite mer skulle jag köpt en sån där specialtång men det känns inte riktigt försvarbart just nu. Finns ju roligare saker att lägga stålarna på.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Vik trådarna 90 grader där du vill avsluta najningen, ta skruvdragaren och ha chucken lite öppen och sätt trådarna i centrum så ändarna sticker ut igenom en av de tre backarna,
 

J.K Nilsson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2013
Ort
Salem
Hoj
1973 Suzuki K50
Det är inte helt enkelt att sno låstråden med en vanlig tång, hade jag hållit på lite mer skulle jag köpt en sån där specialtång men det känns inte riktigt försvarbart just nu. Finns ju roligare saker att lägga stålarna på.
Jag tycker att det krävs mer träning med specialtången för att inte översträcka tråden. Lättare att få till bra låsningar med vanlig plattång och händerna. Men efter mycket träning så blir dom snyggare med specialtången.

Helt klart överkurs med specialtången.

J.K Nilsson
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Så snyggt det blir. Det är ju så man blir tårögd... Mc-semester med den till sommaren?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
En bra låstrådstång gör man av en plattång som man kapar av skänklarna på och sedan svetsar 25cm långa rör med ca 10mm dia.
Tången kapas innan så påsvetsade rör blir paralella.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
En bra låstrådstång gör man av en plattång som man kapar av skänklarna på och sedan svetsar 25cm långa rör med ca 10mm dia.
Tången kapas innan så påsvetsade rör blir paralella.

Upp med en bild, för den blev konstig i min skalle med 25cm rör.....
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Dags att sätta in motorn i ramen igen. Någon har sagt att motorcyklar är som kvinnor och det stämmer fanimej för det var enormt mycket mer trixande för att kunna stoppa dit den än det var att dra ut den, en halvtimmes övertalning tog det med svordomar och slipstift innan den halkade dit...:brynad



Jag måste fräsa av växellådsfästena någon millimeter för att få avgashuset och motorn att linjera bättre vid V-bandsflänsen.



Sen var det ju det här med kedjefrigången, jag har inte bestämt mig än hur det blir med en eventuell kedjesträckare men hur som helst måste jag ta bort hörnet på ena växellådsfästet så jag börjar där.



Första gången jag verkligen saknade ett tiltbart maskinskruvstycke, det gick ändå på något vis men smidigt var det ju inte...:gnissla

 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Du håller hundratals fans på sträckbänken med ditt högkvalitetsbygge - du skulle kunna sälja dyra biljetter till nästa uppstart och bli rik på kuppen.
För övrigt har jag gjort en massa saker för att komma in men slipstift har jag då aldrig använt för att få ett "Ja"...
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top