Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aha, då är jag med! Tack för detSkillnaden är att det här är en radialkompressor (samma som i en turbo), stora gasturbiner har oftast axialkompressorer som består av ett stort antal kompressorsteg vilket gör den motortypen smal och lång. Flygande tunnan hade en motor med radialkompressor (en ättling till Whittles första gasturbin) och du vet ju hur smäckert det planet blev.![]()
Aha, då är jag med! Tack för detfinns det specifika för och nackdelar med de två motortyperna förutom utrymmet de tar upp I olika riktningar eller är det jet som jet? Hur skiljer de sig mer åt?
Tjusigt, kommer att hålla Murphy borta.

Det är helt olika sorters kompressorer, lite förenklat kan man väl säga att en centrifugalkompressor (radial, centrifugal, samma sak) är billig, stryktålig och ger höga tryckökningar per steg. Nackdelen är att en centifugalkompressor med högt massflöde blir väldigt stor.
En axialkompressor däremot är sjukt dyr att tillverka, skadas lätt av insugna föremål och behöver ha många kompressorsteg för att nå ett användbart laddtryck. Den stora fördelen är att dom kan ge sjuka massflöden samtidigt som dom har en liten ytterdiameter, och med tillräckligt många steg levererar dom mycket högre tryck än en centrifugalkompressor vilket bl.a. ger en bättre bränsleekonomi.
Så ska det se ut.
Tror inte att det där blir något. Det är ju jag som inte har tumme med Murphy. 
Så ska det se ut.
Du har också lyckats få till klassikern att sno tråden ett varv för mycket mellan skruvskallarna. Den har man själv gjort ett flertal gånger. Det funkar så länge man inte har stukat till tråden för mycket...Tror inte att det där blir något. Det är ju jag som inte har tumme med Murphy.
J.K Nilsson
Jag tycker att det krävs mer träning med specialtången för att inte översträcka tråden. Lättare att få till bra låsningar med vanlig plattång och händerna. Men efter mycket träning så blir dom snyggare med specialtången.Det är inte helt enkelt att sno låstråden med en vanlig tång, hade jag hållit på lite mer skulle jag köpt en sån där specialtång men det känns inte riktigt försvarbart just nu. Finns ju roligare saker att lägga stålarna på.
Är någon lärare på FMTS? ;-)Vik trådarna 90 grader där du vill avsluta najningen, ta skruvdragaren och ha chucken lite öppen och sätt trådarna i centrum så ändarna sticker ut igenom en av de tre backarna,
Så snyggt det blir. Det är ju så man blir tårögd... Mc-semester med den till sommaren?
En bra låstrådstång gör man av en plattång som man kapar av skänklarna på och sedan svetsar 25cm långa rör med ca 10mm dia.
Tången kapas innan så påsvetsade rör blir paralella.






|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |