Gasturbinhoj = JETeskoj!

Kul att det närmar sig start (följer noga :)). Använder du någon programvara typ "GasTurb" när du beräknar prestandan eller räknar du "för hand"?

Jag räknar för hand, en polare (John Wallis aka "Racketmotorman") har skrivit några bra räkneexempel som jag använder.

Jag har bollat siffrorna fram och tillbaka med honom och till slut har vi kommit fram till något som låter vettigt. Ungefär så har motorn designats, prestandaberäkningarna utgår både från beräkningar och hans erfarenheter från tidigare turboshaft-byggen så det borde hamna ganska så rätt.

den här tråden har jag följt länge nu, fy fan va bra den är! jag vill ha start :rolleyes:

Tackar, det vill jag också!:)

Imorgon ska jag, om gud vill, prova förvärmningen och köra en startcykel utan att spola in nåt bränsle för att se att allt är som det ska.
 
Va gött =) Hoppas verkligen att du har super tur och att allt klickar någorlunda så att du kan med mindre eller inget utbyte få till en start inom snar framtid :Bugar
 
Va gött =) Hoppas verkligen att du har super tur och att allt klickar någorlunda så att du kan med mindre eller inget utbyte få till en start inom snar framtid :Bugar

Det blir när det blir, jag är härdad så skulle jag bli tvungen att riva motorn för att fixa en oljeläcka i lagringen är det inget att hetsa upp sig över.:)

Huvudsaken att jag har hojen färdig till våren, provkörningen nu i höst är mest för skojs skull.
 
Mycket bra synpunkt, polaren Olov tipsade om samma sak när jag kopplade in PWM:en och ska jag vara ärlig vet jag inte hur jag ska komma runt det problemet. En bränsleregulator som justeras så att maxtrycket aldrig kan ge mer än fullgas och en lätt åtkomlig strömbrytare på handtaget är nog enda vägen att gå.


så kan man göra, en knapp som när den INTE är intryckt alltid har motorn på tomgång...
och trycker man in den kan man ge gas...
typ en sekundär bränslekrets som bara har tomgångstrycket och som kopplas in/ur mha en elektrisk tvåvägsventil...
 
så kan man göra, en knapp som när den INTE är intryckt alltid har motorn på tomgång...
och trycker man in den kan man ge gas...
typ en sekundär bränslekrets som bara har tomgångstrycket och som kopplas in/ur mha en elektrisk tvåvägsventil...

Ingen dum idé alls, men jag är lite anti mot dödmansgrepp då det är ännu en sak som kan krångla i stridens hetta. Dessutom försöker jag hålla mängden elektronik till ett minimum då jag inte begriper mig på det så frågan om inte en maxtrycksregulator och en brytare framme vid tummen är enklare ändå.

Det blir för övrigt lite mer skruvning innan jag kan göra provstarten, igår kväll testade jag förvärmningen och varvade upp motorn med fullt oljetryck för att se så allt var i ordning. När jag lossade dräneringen i botten på motorn rann det ut nästan en deciliter olja så det är ännu en gång läckage i banjoanslutningarna till lagringen inuti motorn...



Det var tro det eller ej rätt bra att det hände för nu har jag en anledning att bygga om oljesystemet till något lite mer idiotsäkert istället för banjokopplingar som jag inte kan dra hårt nog pga aluminiumgodset: (gammal byggbild för den som undrar)



Dessutom blev det en bra övning för att se om det gick plocka ut gasproducern ur ramen utan att behöva ta isär allt, med ett kluvet fitthår till godo så kunde jag lyfta ut den så det var bra. :)



Under tiden jag skruvade fick dykarkompressorn stå och tuffa, den har stått oanvänd hos farsan rätt länge och är i lite behov av renovering men orkade ändå pumpa upp tuben till 180bar vilket är helt ok.



Efter en stund så stod min JU-01 på arbetsbänken, nu jävlar ska det bli sista gången det läcker olja ur den!:smasha



Längre än att ta av höljet hann jag inte förrän det var dags att göra kväll, ska bli intressant att klura ut en bra lösning på det här.:tummenupp



Tjo!:)
 
Jag rev motorn idag och hittade anledningen till oljeläckaget, det var inte banjokopplingarna som jag först trodde utan axeltätningen bakom kompressorhjulet som var skadad.



Den gången kompressormuttern lossnade och det blev lite skrot missade jag att även kolvringstätningen mot kompressorhuset tog stryk, jag ser nu att den förmodligen skurit i sitt säte och svarvat ur tätningsytan som av ren lättja från min sida gjordes i aluminium.



Jag måste alltså svarva ur sätet och tillverka ett nytt i stål och pressa dit, när jag ändå är isär med motorn kommer jag ändå bygga bort banjokopplingarna då dom är ett ständigt orosmoment.
 
Bra att hitta ett fel av den karaktären nu redan. Är det en glidlagrad yta det där? Och måste man vara petig med materialval isf?
 
Jo, värre om jag upptäckt det här till sommaren. Nu har jag ju hela vintern på mig att skruva ifall det kniper.:tummenupp

Det är bara ett säte för en kolvringstätning så det är inte jättenoga, ett brotchat stålsäte ska täta finfint.
 
Lite olja så skär det snart är ju kommentaren som gäller när man svarvar cylindrar, är det samma som gäller turbiner?
 
Nu har jag satt spaden i marken (eller kanske närmare bestämt pinnfräsen i lagerhuset) och påbörjat ombyggnationen av oljetillförseln till turbinaxellagringen.

Först passade jag på att städa bort all keramikbeläggning som jag testade att lägga på insidan av motorn tidigare för att minska värmestrålningen från brännkammaren, det mesta lossnade direkt efter start pga taskigt förarbete...



Sen klurade jag ett tag på hur jag skulle spänna upp lagerhuset i fräsen på bästa sätt, efter att ha svarvat en lager-dummy att trä lagerhuset på fick jag fast det tillräckligt stabilt. Inte läge att klanta sig nu Anders...



Efter någon timmes fräsande, mätande och fräsande igen hade jag ett 30mm brett spår djupt nog för att rymma en aluminiumbit med oljekanaler och O-ringssäten i.



Här ligger en grovkapad bit på plats i spåret. I änden på biten ska inloppskanalen vara med en O-ring, den ska få olja genom en nyborrad kanal i diffusorplattan. Jag ska ta några kort senare så kanske det klarnar. Inte lätt att förklara i text...:gnissla



Tjo!:)
 
Näe!! Detta går inte längre, JAG MÅSTE ha en egen fräs!:gnissla
 
För nån kväll sen filade jag vidare på lagerhuset. Oljekanalerna borrades upp lite till 3.5mm, fyra M6-gängade hål sattes dit och en urfräsning i sidan gjordes för oljetillförseln.



Nu kunde jag ta loss lagerhuset då det inte ska göras mer åt den biten, next up är biten som oljekanalerna ska borras i.



Jag har även fått drivkedjan med posten.



Jag hängde dit den lite provisoriskt för att bekräfta något jag redan visste om, nämligen att det bakre växellådsfästet är i vägen för kedjan. En provkörning i höst känns mer och mer avlägsen...:)



Här syns det tydligare, det här är dessutom inte det största framdrevet så jag kommer behöva fräsa bort lite material här och kanske även montera någon form av glidlist ifall det finns risk att kedjan ändå kan slå i fästet.



En ny tändning har också dykt upp, jag ska testa den mera med rätt spänning och ett tändstift senare men bra tryck är det i den redan vid 3V.:tummenupp

http://youtu.be/kAd8fZD_ky8

Tjo!:)
 
Du har nog köpt en fantastiskt bra kedja!:banana

Meeen..... Den snor nog en del Mph i topp speed jämfört mot en o-oringad billighetsvariant. Och hur många mil ska du åka på, säj 10år?
 
Hmm, du kan ha en poäng där.

Men först den dagen jag kört hojen allt den går för kan jag börja testa såna grejor som lättare kedja, keramiska hjullager osv osv. Att börja i den andra änden är ju som köpa en fartdräkt när man väger 170kg och ska springa stockholm marathon...
 
Hmm, du kan ha en poäng där.

Men först den dagen jag kört hojen allt den går för kan jag börja testa såna grejor som lättare kedja, keramiska hjullager osv osv. Att börja i den andra änden är ju som köpa en fartdräkt när man väger 170kg och ska springa stockholm marathon...

Fast nu var nog tanken inte en lättare kedja utan en med mindre friktion som dessutom är betydligt billigare. Nåja, det är ju billigast att använda det man redan köpt och så mycket lär det nog inte sakta ner ekipaget att det är värt att köpa en kedja till. Du lär ju inte direkt slita ut dom på löpande band.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top