Gasturbinhoj = JETeskoj!

Ikväll gjorde jag färdigt det provisoriska elsystemet på hojen som jag hållit på pota på med nån kväll förra veckan också, ingen loggning eller så utan enklast möjliga för att kunna göra alla tester som behövs på motorn nu i höst.



Huvudströmbrytare, brytare för oljepump, brytare för returpumparna, fjädrande knapp för tändningen och en relästyrd brytare för bränslepumpen som bara ger på ström när en oljetryckskontakt känner oljetryck.



En extra brytare till bränslepumpen sattes framtill så jag kan nå den ifall något akut händer under körningen, enda sättet att stänga av motorn är ju nämligen att döda bränslepumpen.



Nu återstår bara att fylla tankarna, fixa eventuella läckage och provköra alla pumpar och se så att allt funkar som det ska. Sen kommer jag göra några provstarter av motorn för att se om avgastempen ser ok ut nu när kraftturbinen sitter på plats, ser allt bra ut är det dags att planera för provkörning!:banana
 
Mina tummar är på standby för att hållas. Sitter alltid med skräckblandad förtjusning och väntar på rapport när det är dags att starta upp besten.
 
:banana Fakking amazing:banana

P.S bryt ett ben
 
Nu återstår bara att fylla tankarna, fixa eventuella läckage och provköra alla pumpar och se så att allt funkar som det ska. Sen kommer jag göra några provstarter av motorn för att se om avgastempen ser ok ut nu när kraftturbinen sitter på plats, ser allt bra ut är det dags att planera för provkörning!:banana

:Bugar:Bugar:Bugar Fantastiskt att du kommit så här långt, håller tummarna för provkörningen!:tummenupp
 
Tack tack snela herar!:)

Idag har jag fixat det sista som behövdes innan jag kunde testa bränsle- och oljepumparna. En avluftning till bränsletanken sattes på plats...



...och en testspridare med ett 1mm hål gjordes och kopplades in efter filtret så jag kunde simulera ett soppaflöde.



Jag drog även en slang från oljefiltret tillbaka till oljetanken så jag inte skulle fylla motorn med olja under testet.



Sen fyllde jag i en skvätt flygfotogen...



...och en skvätt olja.



Mitt hemgjorda gasreglage visade sig inte flöda tillräckligt så det var omöjligt att få ner bränsletrycket till de 0.2bar det ska vara på tomgång, så jag kopplade ur det och körde pumpen på en 30A PWM-styrning istället. Det funkade klockrent så jag kommer köra så i fortsättningen också med en trottellägesgivare som gaswiren ska kopplas emot och styra.



Jag passade på att filma en liten skvätt under kvällens testande, senare ska jag göra nån film då jag går igenom hojen lite noggrannare men det får bli när den är klar.

http://youtu.be/uM_ovekOI_0

Tjo!:)
 
Det här ju bara för fränt. Vilken grym kompetens du besitter :banana . Är du månne professionell inom området också? Ser fram emot att se provkörningen senare.:tummenupp
 
Kompetensen består mestadels en stor portion tjurskallighet. :)

Ingen skolning eller annat i ämnet, bara ett brinnande intresse de senaste 10 åren.
 
Regnar ändå så lite i Bonneville.
:D

Man kan lätt tro det, men tydligen kan det regna rätt rejält där. Inte ovanligt att det står en decimeter vatten över hela banan efter en rejäl skur, som tur är så torkar det undan/blåser bort lika fort igen.

Saltlagret är väldigt tunt på sina ställen och under saltet är det bara lera, så håller man sig inte på de utmarkerade vägarna till och från banan är det lätt att köra fast...:gnissla
 
Saltlagret är väldigt tunt på sina ställen och under saltet är det bara lera, så håller man sig inte på de utmarkerade vägarna till och från banan är det lätt att köra fast...:gnissla

Har hört att detta beror på att man håller på med saltbrytning i stor skala i delar av "sjön", och att man helt enkelt tar ur mer salt än vad som återbildas. Vore ju tragiskt om ett så speciell plats som Bonneville skulle försvinna från landspeed-kartan pga att vi översaltar maten...

För övrigt, om det skiter sig med gasturbinkarriären hade du utan vidare kunnat ta över som berättarröst till Bamse:


http://www.youtube.com/watch?v=1mfKz_4CxQA

http://www.youtube.com/watch?v=uM_ovekOI_0
 
För övrigt, om det skiter sig med gasturbinkarriären hade du utan vidare kunnat ta över som berättarröst till Bamse:

Haha tänkte precis samma sak! Vrider man bara ner hastigheten ett snäpp får man trevliga flashbacks från barndomen. Fast med betydligt vettigare lärdomar. :-)
 
Har hört att detta beror på att man håller på med saltbrytning i stor skala i delar av "sjön", och att man helt enkelt tar ur mer salt än vad som återbildas. Vore ju tragiskt om ett så speciell plats som Bonneville skulle försvinna från landspeed-kartan pga att vi översaltar maten...

För övrigt, om det skiter sig med gasturbinkarriären hade du utan vidare kunnat ta över som berättarröst till Bamse

Som tur är så har dom fått klubbat igenom ett domstolsbeslut att saltet ska tillbaka till sjön efter att det processats, det var inte saltet i sig som utvanns utan något ämne i det så nuförtiden är saltlagret tjockare än på länge och risken för tävlingen borta.:tummenupp

:hihi
 
Sjukt bra film. Men jag saknade ljudeffekter och meningar i stil med: "och här snurrar luften runt runt runt". Mer pedagogik. Tack för bästa tråden.
 
en liten fundering ang, säkerhetsaspekten....
ett fel = trasig transistor i PWM styrningen till soppapumpen ger fullgas och iom att du inte har ngn koppling
kan det bli lite besvärligt....
ett dödmansgrepp eller ngt vore på sin plats..
 
en liten fundering ang, säkerhetsaspekten....
ett fel = trasig transistor i PWM styrningen till soppapumpen ger fullgas och iom att du inte har ngn koppling
kan det bli lite besvärligt....
ett dödmansgrepp eller ngt vore på sin plats..

Mycket bra synpunkt, polaren Olov tipsade om samma sak när jag kopplade in PWM:en och ska jag vara ärlig vet jag inte hur jag ska komma runt det problemet. En bränsleregulator som justeras så att maxtrycket aldrig kan ge mer än fullgas och en lätt åtkomlig strömbrytare på handtaget är nog enda vägen att gå.
 
Kul att det närmar sig start (följer noga :)). Använder du någon programvara typ "GasTurb" när du beräknar prestandan eller räknar du "för hand"?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top