Gasturbinhoj = JETeskoj!

Jag godkänner varenda jefla glesbyggsbidrag som går att skaka fram om det kan gagna projekt som detta !
 
Jag godkänner varenda jefla glesbyggsbidrag som går att skaka fram om det kan gagna projekt som detta !

Kan tänka mig vad som hänt om någon börjat pyssla med gasturbinmotorer hemma på balkongen på söder, eller för den delen raketmotorer. :D
 
:banana

Jag tror dock att jag får vila upp mig lite innan nästa tur uppåt landet, fifan vad långt det var att köra...:näsblod :D Men tackar som frågar, någon gång kommer jag gärna tillbaka och inspekterar!:tummenupp

Måste ge dig en eloge för din insats på säckpipan (för det var du, gissar jag)! "Scotland the Brave" kändes som helt rätt stycke för tillfället.
 
Kan tänka mig vad som hänt om någon börjat pyssla med gasturbinmotorer hemma på balkongen på söder, eller för den delen raketmotorer. :D

Är man latteförälder på söder skall man ju vara så jäkla tolerant. Då måste man förstå att vissa gillar surdegsbakande och korvstoppande andra föredrar raketmotorer....
 
Ni har ju iaf lyckats bygga ett bra inbrottslarm om ni kopplar den till dörren :brinnerup
 
Måste ge dig en eloge för din insats på säckpipan (för det var du, gissar jag)! "Scotland the Brave" kändes som helt rätt stycke för tillfället.

Haha, tackar för det:tummenupp ursäkta de små felspelen men jag frös så jävligt om fingrarna...:näsblod :D
 
:banana

Jag tror dock att jag får vila upp mig lite innan nästa tur uppåt landet, fifan vad långt det var att köra...:näsblod :D Men tackar som frågar, någon gång kommer jag gärna tillbaka och inspekterar!:tummenupp

Kan tänka mig att det kände på att kuska hela vägen hem till Skåneland, tur i oturen att jag inte hade någon pilsner hemma för då hade du väl varit ännu tröttare...:)

Jag godkänner varenda jefla glesbyggsbidrag som går att skaka fram om det kan gagna projekt som detta !

Kanske man ska starta en postgirofond vid namn "Lustgas till glesbygd" eller något i den stilen...:D

Scenen med traktorn o säckpipan var ju alldeles betagande vansinnig! Tack för underbar underhållning!

Man fick en tår i ögat helt klart, saken är den att polarna var övertygade om att jag skulle komma finklädd precis som när jag körde JU-01 för första gången och ville inte vara sämre dom. Skillnaden var att det inte var novemberväder då, nu hade jag både långfillijonger och underställströja under mekarkläderna...

Ni har ju iaf lyckats bygga ett bra inbrottslarm om ni kopplar den till dörren :brinnerup

Om inte annat har vi byggt en bra "skrämma slag på långfärdsskridskoåkare"-tuta, den funkade till och med över förväntan.:hihi
 
Den tråden är den klart mest levande o intressanta på hela forumet!!:yoparty
Nu har jag iofs inte orkat läsa mycke annat på sajten på år, men tips på ännu bättre trådar mottages tacksamt:hihi
 
Herr Johansson levererar som vanligt, helt sjukt underhållande!
 
Den tråden är den klart mest levande o intressanta på hela forumet!!:yoparty
Nu har jag iofs inte orkat läsa mycke annat på sajten på år, men tips på ännu bättre trådar mottages tacksamt:hihi

Att den är levande får ni ju ge er själva en ryggdunk för, vete fan om man orkat bry sig om att skriva i den takt man gör om det inte vore för alla ni som hejar på, retas, frågar, tipsar, donerar material och postar länkar till mer eller mindre relevanta filmer. Tack ska NI ha!:Bugar

Hur som helst, väl tillbaka från raketmotortestet var det dags att ta tag i nästa moment på hojbygget, nämligen att fästa växellådan i motorcykelramen. För att underlätta centreringen av kraftturbindelen mot grundmotorn svetsade jag fast den inre styrkonan på kraftturbinhuset , då kan jag enkelt linjera upp de tu så spetsen ligger i linje med turbinhjulets dubbhål.

JU-01936.jpg


Sen mätte och ritade jag lite på hur ett vettigt växellådsfäste skulle se ut, första tanken var att ta en stor platta aluminium och fräsa två långa halvmåneformade spår längs kanterna som ramrören skulle vila emot men det skulle bli väldigt krångligt att tillverka så det får bli två separata fästen istället. Designen blir ungefär som det främre motorfästet med ett löst block som skruvas fast underifrån och klämmer fast motorfästet runt ramrören.

JU-01937.jpg


En turbohojåkande kamrat från söderns trakter (inga namn nämnda då biten kanske saknas från hans jobb...) har donerat en rejäl bit aluminium som blir perfekt till detta, den ska styckas upp med byggsågen till lämpliga bitar och sen ska det handvevas utav bara helvete! :banana
 
Du glömde TJO !:tummenupp
 
Du har koll som vanligt.
Ett tips som du säkert redan vet om.
På kommersiela gasturbiner så hänger vi alltid upp dem så att de kan expandera åt ena hållet.
Ofta har man ju där hetändan och drivändan på varsitt håll, så då kan man ofta direktflänsa mot växeln, sen är fästet i andra änden ledat på så sätt att turbinen kan expandera termiskt. Annars blir det probläääm.

Men det har du säkert redan tänkt på nu när du bygger fästen.
Jag gissar att du här sätter växeln (och därmed turbindelen) stumt, men låter gasgeneratorns fästen vara eftergivliga i axiell led.

Snyggt som vanligt!
Att den är levande får ni ju ge er själva en ryggdunk för, vete fan om man orkat bry sig om att skriva i den takt man gör om det inte vore för alla ni som hejar på, retas, frågar, tipsar, donerar material och postar länkar till mer eller mindre relevanta filmer. Tack ska NI ha!:Bugar

Hur som helst, väl tillbaka från raketmotortestet var det dags att ta tag i nästa moment på hojbygget, nämligen att fästa växellådan i motorcykelramen. För att underlätta centreringen av kraftturbindelen mot grundmotorn svetsade jag fast den inre styrkonan på kraftturbinhuset , då kan jag enkelt linjera upp de tu så spetsen ligger i linje med turbinhjulets dubbhål.

JU-01936.jpg


Sen mätte och ritade jag lite på hur ett vettigt växellådsfäste skulle se ut, första tanken var att ta en stor platta aluminium och fräsa två långa halvmåneformade spår längs kanterna som ramrören skulle vila emot men det skulle bli väldigt krångligt att tillverka så det får bli två separata fästen istället. Designen blir ungefär som det främre motorfästet med ett löst block som skruvas fast underifrån och klämmer fast motorfästet runt ramrören.

JU-01937.jpg


En turbohojåkande kamrat från söderns trakter (inga namn nämnda då biten kanske saknas från hans jobb...) har donerat en rejäl bit aluminium som blir perfekt till detta, den ska styckas upp med byggsågen till lämpliga bitar och sen ska det handvevas utav bara helvete! :banana
 
Last edited:
Jag sitter här på nattkröken och funderar på växellåda/drivning. Nu funkar säkert din lösning fint men man kan ju spekulera lite iaf...

Behöver lite info/gissningar, det mesta finns säkert i tråden men den börjar bli lååång att gå igenom.
Max varvtal kraftturbin?
Max varvtal bakdäck?
Max effekt?
 
Du glömde TJO !:tummenupp

Attans!:)

(...)Jag gissar att du här sätter växeln (och därmed turbindelen) stumt, men låter gasgeneratorns fästen vara eftergivliga i axiell led.

Snyggt som vanligt!

Exakt, jag kommer shimsa upp gasgeneratorns fästen så den kan glida fritt på ramrören och låta växeln vara den enda fasta punkten mot ramen. Tur att det inte var tvärtom för då hade nog kedjedrivningen ställt till med lite intressanta snedbelastningar...:gnissla

Tack!

Jag sitter här på nattkröken och funderar på växellåda/drivning. Nu funkar säkert din lösning fint men man kan ju spekulera lite iaf...

Behöver lite info/gissningar, det mesta finns säkert i tråden men den börjar bli lååång att gå igenom.
Max varvtal kraftturbin?
Max varvtal bakdäck?
Max effekt?

Jag klandrar dig inte, att plöja igenom över 100 sidor i jakt efter ett visst inlägg är nog lite väl drygt...

Kraftturbinhjulet har ett maxvarv på 33.000rpm, bakdäcket vete väl fan men det är ett standard GSXR600 däck som ska kunna skuva hojen upp till 322km/h. Jag har inga yttermått i huvudet på däcket så jag lämnar matten till dom som vet.

Maxeffekt är lite lurigt att gissa på i det här stadiet, om jag räknar på vridmomentet från kraftturbinen före alla nedväxlingar skulle jag ha 281.8hk (60Nm vid 33.000rpm) men det låter lite för bra för att vara sant.:)
 
Last edited:
Är gasgeneratorn dimensionerad för att kunna driva kraftturbinen till 100%?
 
Är gasgeneratorn dimensionerad för att kunna driva kraftturbinen till 100%?

Tyvärr inte, Allison C20 turbinhjulet är ca 20% för stort för att JU-01 ska fylla ut det helt. Ledskenorna är byggda efter JU-01´s massflöde så det går kompensera rätt mycket på så vis.:tummenupp
 
Blir det spillgas mellan kraftturbin och gasturbin? Var tar de vägen?
Hur leder du gasflödet efter kraftturbinen? Kommer detta flöde bidra något till den bakåtriktade kraften?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top