Gasturbinhoj = JETeskoj!

Blir det spillgas mellan kraftturbin och gasturbin? Var tar de vägen?
Hur leder du gasflödet efter kraftturbinen? Kommer detta flöde bidra något till den bakåtriktade kraften?

Nä, alla avgaser går genom kraftturbinen och sedan direkt ut åt sidorna. Det finns ingen användbar energi kvar i avgaserna sedan dom passerat kraftturbinen så det kvittar åt vilket håll dom blåser ut.
 
Hur gick turbinsparken nu då, var isen fortfarande fin? :)
 
Lehaitre%20Tracked%20Bike%20%2004.jpgModerna tanks har väl gasturbinmotorer??

Det öppnar ju helt klart möjligheten att sätta rekord på andra underlag än salt:hihi
 
Jetdriven brandbil får en ju att tro att den är jättesnabb fram till branden, jag hade fel iaf

qI4pw.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=uyGDxglTVgA (annat fordon men samma funktion)
 
Bara 102km/h som mest, jag har ju kört 122km/h med krokiga medar så det finns mer att ge. Hade vi bara fått i mer bränsle i EBK:n så skulle det gått betydligt fortare på det här kanonföret.
 
Jävla gött väder !
Skulle gärna byta från Tokholm.
 
en länk till jaguars nya turbin bil som skall gå att köpa 2016 om allting fungerar,

Jag begriper mig inte på det där riktigt, dom bygger en elbil som ska vara snål och bra och sen sätter man i den mest bränsletörstiga motortyp som existerar som någon sorts reservkraft...:va

Ikväll var det tänkt bli ett storryck med fästena till gasturbinens växellåda, jag gick ut stenhårt med att kapa upp aluminiumbiten till lämpliga delar.

JU-01938.jpg


Kap kap.

JU-01939.jpg


Och så här fina bitar trillade det ut efter en stund.

JU-01941.jpg


Efter att ha planfräst den första biten bestämde jag mig för att ta tag i något som jag retat mig på en längre tid, nämligen växelhuset till fräsen. Det klappar och slår i kuggarna som ett par träskodansare som löper amok på ett plåttak och det blir bara värre och värre så det var dags att lyfta på locket och se så allt sitter där det ska.

JU-01942.jpg


Rena hjärnkirurgin det här, tyvärr så ser allt ut att vara i sin ordning och några justeringsmöjligheter verkar det inte finnas så jag lär få leva med oljudet. Det är ett glapp i växelhuset som är boven för om jag slår ett rep runt spindelaxeln och bromsar den medan jag fräser så dreven spänner upp blir den tyst och fin. Med ny växellådsolja blev det i alla fall lite bättre.

JU-01943.jpg


Sist men inte minst en liten kvalitetsrulle så här på kvällskröken, en kille på ett amerikanskt jetforum som jag brukar hålla till på ville gärna se kraftturbinen i action så jag spelade in en actionrulle med ljudeffekter och rubbet. Med detta mästerverk säger jag god natt för den här gången.:)

http://www.youtube.com/watch?v=r12j3sbwtAo

Tjo!
 
...Efter att ha planfräst den första biten bestämde jag mig för att ta tag i något som jag retat mig på en längre tid, nämligen växelhuset till fräsen. Det klappar och slår i kuggarna som ett par träskodansare som löper amok på ett plåttak och det blir bara värre och värre så det var dags att lyfta på locket och se så allt sitter där det ska.

Rena hjärnkirurgin det här, tyvärr så ser allt ut att vara i sin ordning och några justeringsmöjligheter verkar det inte finnas så jag lär få leva med oljudet. Det är ett glapp i växelhuset som är boven för om jag slår ett rep runt spindelaxeln och bromsar den medan jag fräser så dreven spänner upp blir den tyst och fin. Med ny växellådsolja blev det i alla fall lite bättre....
Tjo!

Det kan inte vara axialspelet på de snedskurna hjulens axlar som gått upp sig? Då brukar det bli tock-tock-ljud.
 
Last edited:
Jag begriper mig inte på det där riktigt, dom bygger en elbil som ska vara snål och bra och sen sätter man i den mest bränsletörstiga motortyp som existerar som någon sorts reservkraft...:va

Det verkar som om dom tar dessa pygme turbiner o använder dom att dra generatorer på ett bränsle optimalt rpm,, tro den skulle kunna rulla 90 mil med turbinerna igång som batteri laddare, sedan så verkar det ju vara någon typ av din kraftturbin som dom använder för att ta ut effekten med.

tror jaggan kunde vrida ur 882 hp o toppade 320+ så snål elbil vete FN :-))

Att man kan få ut uppåt 150 kw i en cola burks storlek är fräckt, men inte lika fränt som att du med en troligen mikro budget bygger samma saker som stora företag tar fram..

mvh
 
Klart, har man råd med en sån kärra skiter man väl fullständigt om den suger i sig några liter fotogen per mil utöver batteriförbrukningen. Gruvligt fränt projekt i alla fall.:tummenupp
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top