Gammelgixxerprojekt

Tänkte nog om något av lätthålen kunnat nyttjas rakt av
Men du verkar inte vara rädd för lite jobb av tråden att döma:)
Jag provade faktiskt att använda hålet i mitten till givaren, men den kom inte helt i linje med magneterna då. Ibland får man ta en snabb och enkel väg! 😀
 
Anslutningen till huvudbromscylindern är svivlande, så jag borde kunna hitta en behållare som kan fås att fungera. I bra-att-ha-lådorna hittades en drös bromsvätskebehållare. En lite mindre behållare med anslutning på undersidan verkade lovande.

1000021440.jpg

Jodå, den kan vi få att funka!

1000021441.jpg

Behållaren går fritt från toppkåpan, även vid fulla styrutslag.

1000021442.jpg

En enkel hållare täljdes till efter en pappmall. Slangen på fotona är av silikon. Funkar nog sådär med bromsvätska, så EPDM-slang anlände i går.

1000021446.jpg

Jag hann även med att byta ut alla popnuts. Sakta men säkert närmar vi oss besiktning.
 
Dags att titta på frambromsen. Jag använder en huvudbromscylinder från en RC8, men har ingen behållare från den hojen. För att få en bromsvätskebehållare på plats måste jag kolla frigång o.d. och då måste toppkåpan på plats. Alltså måste framlamporna och deras ram på plats.

View attachment 521617

I underkant av lamphuset hade en del av fästpunkten skadats, och det fattades material. I stället för att lägga tid på att bygga/svetsa in ny plast valde jag att göra en enkel stålbrygga för att hålla fast lamphuset i botten.

View attachment 521622

En bit plattjärn, 2 mm gummiduk, kontaktlim och en brickfjäder gav en stor och jämn anläggningsyta. Sprickorna i plasten är inte i den bärande lilla ramen som är fästet för lamphuset.

View attachment 521623

Nu jävlar! Ståpäls! Mmm...
Håller med dig, dubbla runda strålkastare fram på en R-hoj andas endurance och är så otroligt snyggt.
 
Dagens övningar;

All el färdigställdes och kablar buntades ihop och packades undan. Det enda jag inte sett fungera är varvräknaren, då den inte var inkopplad när jag startade motorn i våras. Annars verkar all el funka som den skall.

1000021935.jpg

Bromsvätskebehållarens silikonslang ersattes av EPDM-slang. Det var inte så enkelt att hitta EPDM-slang i Sverige, så det blev enklast o snabbast att fixa det via ebay i Tyskland. Nu har jag så jag klarar mig ett tag. 🙂

1000021946.jpg

Oken på plats. Bromsslangar monterades och systemet luftades snabbt och enkelt mha en stor spruta. Enkelt att suga ut oljan till oken med den, även om man är ensam. En banjobult med trycksensor monterades, och styr nu bromsljuset.

1000021942.jpg

1000021950.jpg

Toppkåpan hålls i bakkant fast av ett kåpstag, vilket anluter till kåpan via ett par plåtremsor, vilka sprider ut belastningen, och ger fästyta till backspeglarna. Plåtremsorna och kåpstaget blästrades och pulvermålades. Tankens främre fäste också. Det fick dessutom nytt gummi.

1000021948.jpg

Plåtremsorna på plats! Nytt kåpglas likaså. Köptes från Cacko Garage i Polen. Fantastisk passform och kvalitet!

1000021954.jpg

Kåpstag, tankfäste och toppkåpa på plats.

1000021961.jpg

I morgon skall stöd, stödsensor, kuts, ljuddämpare, sadel, bakre sidokåpor, tank, m.m. på plats. Om allt går som planerat så blir det provkörning i morgon! Försäkrad och påställd nu. Nu är det nära! 🙂
 

Bifogat

  • 1000021946.jpg
    1000021946.jpg
    1.9 MB · Visningar: 8
  • 1000021961.jpg
    1000021961.jpg
    4.4 MB · Visningar: 7
Last edited:
Det blev en tur till i verkstaden i dag också. 🙂

1000022057.jpg

Stöd, med kontakt, monterades.

1000022061.jpg

Kedjeskyddet var grått och dassigt. Lite ATF-olja fick tillbaka lite svärta.

1000022063.jpg
En styrdämpare kan ju inte vara fel. Det var tight, men den fick plats.

1000022065.jpg

Kutsen är nylackad, och provades för första gången. Lite nyansskillnad, men mindre än väntat. Inget som stör.

1000022066.jpg

Notera lagningarna! Kutsen är från min första gammelgixxer, 85:a köpt 1990. Kutsen har varit med om många klotningar och har hållits vid liv mha aluminiumplåt, epoxi m.m. Kutsar till speciellt 85:an är hårdvaluta. De är näst intill omöjliga att få tag i.

1000022067.jpg

Växelpinnens kulleder glappar ofta i sina infästningar. Så även denna. Kulledernas infästningar nitades om och sitter nu riktigt tight.

1000022076.jpg
Tanken på plats! Tanklocket har fått samma lås som tändningslås och hjälmlås. Endast en nyckel behövs. Tanken är i ok skick, men kommer att lackas om.

1000022078.jpg
Ute ur garaget för första gången på över ett år.

1000022081.jpg

Uppstartsdags!

Uppstart!

Klappeti-klappeti-klapp! Flatslides!

Hojen provkördes och allt fungerade.

1000022086.jpg

Efter provkörning kollades allt. Inga läckage, allt sitter fast.

Nästa steg är besiktning, för sista gången! Den kommer att besiktigas utan sido- och magkåpor. Jag vill ha koll på ev. läckage o.d.
 
Last edited:
Hydroscand bör ha EPDM-slang, nu har du ju löst det men om någon annan söker så prova där. Hydroscand är ju dessutom bussiga nog att låta privatpersoner handla hos dem. 😊

Fasiken så snyggt jobb Niklas, kul med proviniensen på kutsen 🙌🏻

Får vi se den på bana nästa säsong eller?!?
 
Det blev en tur till i verkstaden i dag också. 🙂

View attachment 522085

Stöd, med kontakt, monterades.

View attachment 522087

Kedjeskyddet var grått och dassigt. Lite ATF-olja fick tillbaka lite svärta.

View attachment 522088
En styrdämpare kan ju inte vara fel. Det var tight, men den fick plats.

View attachment 522089

Kutsen är nylackad, och provades för första gången. Lite nyansskillnad, men mindre än väntat. Inget som stör.

View attachment 522090

Notera lagningarna! Kutsen är från min första gammelgixxer, 85:a köpt 1990. Kutsen har varit med om många klotningar och har hållits vid liv mha aluminiumplåt, epoxi m.m. Kutsar till speciellt 85:an är hårdvaluta. De är näst intill omöjliga att få tag i.

View attachment 522091

Växelpinnens kulleder glappar ofta i sina infästningar. Så även denna. Kulledernas infästningar nitades om och sitter nu riktigt tight.

View attachment 522092
Tanken på plats! Tanklocket har fått samma lås som tändningslås och hjälmlås. Endast en nyckel behövs. Tanken är i ok skick, men kommer att lackas om.

View attachment 522097
Ute ur garaget för första gången på över ett år.

View attachment 522098

Uppstartsdags!

Uppstart!

Klappeti-klappeti-klapp! Flatslides!

Hojen provkördes och allt fungerade.

View attachment 522099

Efter provkörning kollades allt. Inga läckage, allt sitter fast.

Nästa steg är besiktning, för sista gången! Den kommer att besiktigas utan sido- och magkåpor. Jag vill ha koll på ev. läckage o.d.
Måste gå väldigt fint, som en modern hoj med ramförstärkningarna, 17-tumsfälgarna, öhlins och radialbromsar.

Vill ha.

Kommer du att såga de främre bak-kåporna som en del gör för att den ska se bättre ut?
Personligen gillar jag det. Och den här hojen är ju redan customiserad.
 
Kommer du att såga de främre sidokåporna som en del gör för att den ska se bättre ut?
Personligen gillar jag det. Och den här hojen är ju redan customiserad.
Menar du kåporna under sadeln? I så fall, de kommer inte att kapas, men troligtvis byts hela baken ut till en racebakdel. 🙂
 
Ja, jag menar dem. Redigerade precis min fråga, skrev lite konstigt.

Ok!
Jag är lite kluven angående att kapa ner de kåporna. Hojen ser betydligt lättare och smidigare ut om man kapar dem, men det blir ändå inte helt rätt. Jag har ett par olika race-bakdelar, från dubbel-R och liknande. Det blir nog en sådan bak.
 
Last edited:
Jag är lite kluven angående att kapa ner de kåporna. Hojen ser betydligt lättare och smidigare ut om man kapar dem, men det blir ändå inte helt rätt. Jag har ett par olika race-bakdelar, från dubbel-R och liknande. Det blir nog en sådan bak.
Jag var helt säker på att jag skulle kapa till de kåporna då vi byggde den cykel vi nu kallar Julkalendern. Men det blev inte så, ville behålla så mycket av åttiotalsutseendet som möjligt och med den svarta lacken löste det sig. Kapade aldrig och den bakdel jag använde var en i glasfiber så att förstöra original delar var inget problem.
 

Bifogat

  • DSC_0019.JPG
    DSC_0019.JPG
    1 MB · Visningar: 24
Jag var helt säker på att jag skulle kapa till de kåporna då vi byggde den cykel vi nu kallar Julkalendern. Men det blev inte så, ville behålla så mycket av åttiotalsutseendet som möjligt och med den svarta lacken löste det sig. Kapade aldrig och den bakdel jag använde var en i glasfiber så att förstöra original delar var inget problem.
Tack för din Julkalender @Grandell! Mycket uppskattat! :)

Jag har höjt baken litegrann, och då ser de kåporna mindre klumpiga ut. Vinterns projekt (ett av många ...) blir nog att byta baken till en av glasfiber. De brukar vara lite mer avskurna i området kring fotpinnarna, och ser därmed lite nättare ut.
 
Last edited:
Nybesiktigad! För gott!

1000022101.jpg

1000022132.jpg

Första intrycken efter kort provtur är bara positiva. Stabil, följsam, tight. Det skall bli roligt att lära kännna den mer.

1000022120.jpg

Efter inspektion (allt tätt och inga fel hittades) så fick jag feeling och snabbprovade sido- och underkåporna. Den blir inte helt pjåkig!

Nästa steg blir att bygga en matchande motor. Och troligen byta tilll glasfiberkåpor, vilka dock skall vara lika fina som original. Jag har nya set från Airtech (numera Gustafsson) och Fibreman. Får se vilka som lockar mest. Det blir kanske en mobil, uppblåsbar sprutbox i vinter! 🙂
 
Last edited:
Tack för din Julkalender @Grandell! Mycket uppskattat! :)

Jag har höjt baken litegrann, och då ser de kåporna mindre klumpiga ut. Vinterns projekt (ett av många ...) blir nog att byta baken till en av glasfiber. De brukar vara lite mer avskurna i området kring fotpinnarna, och ser därmed lite nättare ut.
Julkalendern var ett mästerverk.

Små diskreta uppdateringar på den hojen så den missuppfattas nästan som helt original och man tänker - var de så här snygga?
 
Nyheter
KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Back
Top