Gammelgixxerprojekt

Det visade sig vara svårare är väntat.

Jag har under dagen pratat med ett dussintal firmor som servar stötdämpare, och de vill/kan inte fylla upp med Öhlins 105-olja. Min stötdämpare ärvfrån 1985, och är byggd för olja med ganska hög viskositet (28 cSt vid 40°C). De flesta modernare stötdämpare verkar använda betydligt tunnnare olja, och firmorna vill/kan/orkar inte byta olja i sina vakuummaskiner.

Kari på MC-doktorn i Ronneby fixar det dock, så det får bli en tur dit i veckan.

Om du vill skicka den så tar jag 700kr för en service.
 
Last edited:
Det blev inte mycket gjort i dag, men fotpinnehållaren fräschades upp och fick en nyrenoverad bromscylinder på plats. 1000016617.jpg

1000016619.jpg
 
Äntligen en dag i verkstaden igen!

1000017504.jpg

Kari på MC Doktorn i Ronneby fyllde dämparen med olja och gas.

1000017511.jpg

Den ramlade enkelt på plats.

1000017514.jpg

Nästa steg var att strippa framfälgen på färg, inför pulvermålning i vitt. Enklare sagt än gjort! Varken glas eller nastra i blästern bet på färgen. Inte ens efter blötläggning i Stripp. Vad i h-e!? Jag gissar att färgen på fälgen är epoxipulver. Ev. PUR-färg.

Efter lite sökande på div. Aprilia-forum förstår jag att deras fälgfärg är ökänd för att vara utomjordligt besvärlig att ta bort. Någon som har ett förslag på vad som kan hjälpa till att få bort färgen?
 
Efter lite sökande på div. Aprilia-forum förstår jag att deras fälgfärg är ökänd för att vara utomjordligt besvärlig att ta bort. Någon som har ett förslag på vad som kan hjälpa till att få bort färgen?

Jag har haft bra resultat med Polyfilla Paint Remover. Även på pulverlack. Pensla på och baka in i gladpack, skrapa av efter 1-2 timmar. Verkar finnas på en del Bolist-varuhus.

Annars har jag för mig att flera firmor i det amerikanska landet har speciella pulverlack-strippers. Bl.a. Eastwood och POR 15. Kolla om GDS-butiken har något sådant hemma.

Annars är det nog blästring med nötskal eller små plastflingor som gäller.
 
Uppdatering gällande gammelgixxern; framfälgens pulverfärg skulle ju avlägsnas. Blästring med glas och nastra (aluminiumoxid) var verkningslöst. Vanlig Stripp, aceton m.m. var verkningslöst. Special-Stripp, specifikt för pulverfärg, beställdes och penslades på.

1000018495.jpg

Efter 3 h, inte minsta påverkan. Mer penslades på och lämnades över natten. Ingen påverkan. Jag provade tillsammans med värme, ingenting. Efter tre dagar kändes färgen lite mjukare, men satt fortfarande som berget. Jag hade nästan gett upp, men penslade på en omgång till, och återkom inte till verkstaden på en och en halv vecka. Då hade färgen släppt.

1000018910.jpg

Halleluja! Mycket kunde skrapas bort med några vassa plywoodbitar, och resten lossnade i glasblästern.

Grundpulver

1000019884.jpg

... följt av vitt pulver

1000019913.jpg

1000019915.jpg

Äntligen vit! Nya lager, tätningar, skivor o däck monterades, och allt balanserades.

1000019963.jpg

På plats ser det inte helt fel ut!

1000019966.jpg

Original mörkblå kulör på framskärmen blev som jag hoppades.

1000019972.jpg

1000019971.jpg
 
Last edited:
Mycket vackert…!

Vilken färgborttagare var det som till slut fungerade på den gamla pulverlacken…?
 
Inget ont mot dig Lasse men jag hoppades verkligen på att det var Niklas som hade gjort ett inlägg eftersom det var några dagar sedan han var här sist.
😊Det kommer snart! Det har varit mycket körningar hela sommaren. Projektet skall snart komma vidare!
 
Efter en hektisk säsong med SMC-körningar i stort sett varje vecka har det inte hänt så mycket i verkstaden som jag hoppades. Dock fick jag till en tur dit i går. Äntligen! Hojen skall besiktigas innan säsongen är över!

1000020130.jpg

Besiktningspersonalen brukar vilja se en hastighetsmätare, men jag har ersatt all instrumentering med en Koso RX2 GP, och var tvungen att få igång den. En induktiv givare måste placeras så den känner av små magneter som man petar in i en av bromsskivornas insexskruvar. Givaren till hastighetsmätaren fick dåligt plats vid framhjulet, så bak fick det bli. Den hemmagjorda okhållaren förskönades med en hållare till Koso-givaren. Väl undangömd och den ser nästan proffsig ut.

1000021447.jpg

1000021426.jpg

Givarens kabel drogs längs okets dragstång, fäst med buntband. Inte snyggast, men funktion före form. Bromsslangen kom också på plats.

1000021445.jpg

När bromsslangen dragits kunde jag montera fotpinneplatta, bromscylinder etc. Passade galant!
 
När hastighetsmätargivarkabeln var dragen var all el på plats, hoppas jag, och det var tid för koll av min nya instrumentering. Mycket tid har lagts på att justera, rensa, lägga till, korta, förlänga, leda om kabelstam osv. Med rätt kabel och kontaktdon. Det tar förbannat lång tid, men det måste göras ordentligt!


Rena discot! I huvudet snurrade Stayin' alive, stayin alive, ah, ha, ha, ha, stayin' aliiiii-aiiiii-aiiiii-aiiive.

Blinkers, halvljus, helljus, neutral, temperatur fungerar. Oljetryck och hastighetsmätare måste verifieras, och jag skall knappa in hjulomkrets etc etc.
 
Last edited:
Efter en hektisk säsong med SMC-körningar i stort sett varje vecka har det inte hänt så mycket i verkstaden som jag hoppades. Dock fick jag till en tur dit i går. Äntligen! Hojen skall besiktigas innan säsongen är över!

View attachment 521544

Besiktningspersonalen brukar vilja se en hastighetsmätare, men jag har ersatt all instrumentering med en Koso RX2 GP, och var tvungen att få igång den. En induktiv givare måste placeras så den känner av små magneter som man petar in i en av bromsskivornas insexskruvar. Givaren till hastighetsmätaren fick dåligt plats vid framhjulet, så bak fick det bli. Den hemmagjorda okhållaren förskönades med en hållare till Koso-givaren. Väl undangömd och den ser nästan proffsig ut.

View attachment 521547
Skulle inte givaren kunna monteras i ett av lätthålen på okfästet? Sparar vikt!!!
 
Skulle inte givaren kunna monteras i ett av lätthålen på okfästet? Sparar vikt!!!
(y) Vikt är viktigt! No pun intended! Dock, hållaren till givaren är av aluminium och väger nog under 30 g, så det hade varit massor av arbete för mycket liten vinning. :)
 
(y) Vikt är viktigt! No pun intended! Dock, hållaren till givaren är av aluminium och väger nog under 30 g, så det hade varit massor av arbete för mycket liten vinning. :)
Tänkte nog om något av lätthålen kunnat nyttjas rakt av
Men du verkar inte vara rädd för lite jobb av tråden att döma:)
 
Dags att titta på frambromsen. Jag använder en huvudbromscylinder från en RC8, men har ingen behållare från den hojen. För att få en bromsvätskebehållare på plats måste jag kolla frigång o.d. och då måste toppkåpan på plats. Alltså måste framlamporna och deras ram på plats.

1000021437.jpg

I underkant av lamphuset hade en del av fästpunkten skadats, och det fattades material. I stället för att lägga tid på att bygga/svetsa in ny plast valde jag att göra en enkel stålbrygga för att hålla fast lamphuset i botten.

1000021623.jpg

En bit plattjärn, 2 mm gummiduk, kontaktlim och en brickfjäder gav en stor och jämn anläggningsyta. Sprickorna i plasten är inte i den bärande lilla ramen som är fästet för lamphuset.

1000021443.jpg

Nu jävlar! Ståpäls! Mmm...
 
Last edited:
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top