Gammelgixxerprojekt

Vilken mekabstinens jag får.

Och snart ska du väl i med den fina motorn. Den snyggaste Suzuki har byggt.
😁 Ja, motorn står på tur. Jag älskar den motorn, och tycker den är en snygg klassisk design av en radfyra. Också låter de ju så skönt, speciellt med flatslides. 🙂 Tyvärr åker det på ett besiktningssystem först, men roligare toner väntar. 🙂
 
😁 Ja, motorn står på tur. Jag älskar den motorn, och tycker den är en snygg klassisk design av en radfyra. Också låter de ju så skönt, speciellt med flatslides. 🙂 Tyvärr åker det på ett besiktningssystem först, men roligare toner väntar. 🙂
Motorn är snygg, ser ut att bara vara upplockad ur gjutformen - rått och racemässigt! :tummenupp
Men det är ju en...klump. Har du nån uppfattning om vikten jmf en samtida vattenkyld motor?
 
Har ni sett "True moto resto" och hans gammelgixxer 750 med 1200 Bandit motor?

Lacktemat är det klockrena "Skoal Bandit"
Tydligen tuggtobak...

Han köpte den som totalvrak. Motorn var utbytt och slut så därför krängde han i en Banditmotor. Finns en hel serie givetvis.

 
Motorn är snygg, ser ut att bara vara upplockad ur gjutformen - rått och racemässigt! :tummenupp
Men det är ju en...klump. Har du nån uppfattning om vikten jmf en samtida vattenkyld motor?
Bra fråga! De sades var lätta, jämfört med samtidens vattenkylda motorer, men jag har aldrig sett några siffror att lita på. Om någon vet så hade det varit intressant att veta.
 
Har ni sett "True moto resto" och hans gammelgixxer 750 med 1200 Bandit motor?

Lacktemat är det klockrena "Skoal Bandit"
Tydligen tuggtobak...

Han köpte den som totalvrak. Motorn var utbytt och slut så därför krängde han i en Banditmotor. Finns en hel serie givetvis.

Det projektet följdes, men det var inte mycket "Mod", bara "Resto". 🙂 Han har renoverat många trevliga hojar. Väl värt ett besök! 👍
 
Bra fråga! De sades var lätta, jämfört med samtidens vattenkylda motorer, men jag har aldrig sett några siffror att lita på. Om någon vet så hade det varit intressant att veta.
Det lite tragiska, om man får säga så 🤣 är att 750 och 1100an delades upp till skillnad från början när de var mer likvärdiga.

1100an blev bara tyngre å tyngre fram till 98a när den var så gott som en sporttouringhoj och då den blev gravid och mor till Hayabusa'n. Allt medans 750in nästan blev en motogp hoj och gav oss sedermera GSXR 1000.

Hittade det här.
2:20 nämns 93-hojarna (USA) och vattenkylningen.
 
Last edited:
Motorn svabbades av och sump, oljepickup och oljefilter avlägsnades.

1000013156.jpg

Sedan lyftes motorn på plats.

1000015084.jpg

1000014213.jpg

Original skruvar trumlades och borstades sedan på pelarslip med stålborsterondell. Helt ok yta efter 40 år. De där japaneserna kunde sin förzinkning. 🙂
 
Last edited:
Bra fråga! De sades var lätta, jämfört med samtidens vattenkylda motorer, men jag har aldrig sett några siffror att lita på. Om någon vet så hade det varit intressant att veta.
Hej tittade i Bike från april 1985 där står det att motorns totalvikt ligger på 67 kilo 750 motorn. Sen står det att den väger 73 kilo med olja oljekylare och luftrenare . Mvh L-G .
 
Helt ok yta efter 40 år. De där japaneserna kunde sin förzinkning.

Utan tvekan och skruvar från 70-, 80- och 90-tal har sannolikt bättre ytbehandling än nya, på grund av alla lagkrav som tillkommit. Sedan har japanerna legat i kvalitens framkant på sådana detaljer åtminstone sedan sent sjuttiotal. Det man alltid märker på veteransnöskotrar är skillnaden i skruvars ytbehandling och gummidetaljers beständighet. Det är en uppenbar skillnad mellan Japan, Kanada och USA och ungefär i den ordningen…
 
Utan tvekan och skruvar från 70-, 80- och 90-tal har sannolikt bättre ytbehandling än nya, på grund av alla lagkrav som tillkommit. Sedan har japanerna legat i kvalitens framkant på sådana detaljer åtminstone sedan sent sjuttiotal. Det man alltid märker på veteransnöskotrar är skillnaden i skruvars ytbehandling och gummidetaljers beständighet. Det är en uppenbar skillnad mellan Japan, Kanada och USA och ungefär i den ordningen…

Renoverade (och förlängde) boggin på min gamla redtop Venture 700 -98 när den gått 700 mil. Alla skruvar såg helt nya ut, satt fortfarande med precis lika moment. Bytte lager i boggi och drivaxel/växellåda, samma där. Otrolig kvalitet!

Gick som ny i allt annat också, föga förvånande. Gjorde 175 på mätaren med 32mm 365x38 ripsaw.


Mvh
 
Hej tittade i Bike från april 1985 där står det att motorns totalvikt ligger på 67 kilo 750 motorn. Sen står det att den väger 73 kilo med olja oljekylare och luftrenare . Mvh L-G .
Poäng på det!
Gissar att det var i den tidningen de körde den mot FZ750 och GPZ900? Om GSXR-motorn som du säger väger 67 kg, så är det vikten på de andra två motorerna som vore kul att få reda på. Aja, vi behöver inte fastna i det. :tummenupp
 
Jag hoppas att Astronauten inte misstycker att jag kapar tråden med en projektuppdatering:

Motorn jag monterar nu är för provkörning och besiktning. Den kommer från en 89:a GSX750F. Den var kortslagig, och varvvilligare, som 88-89-års GSX-R 750, och utrustades därför med en större kylare från fabrik. Den behåller jag.

1000014018.jpg

Besiktningsavgassystemet provas, och allt passar fint med kylaren.

1000014194.jpg

Jag behåller kylarens original gummibussningar vid fästet mot ramen, men fick göra en adapterplatta och fila till ett par aluminiumkilar för att kompensera för kylarnas olika ursprung.
 
Last edited:
Eftersom ramen är uppstyvad kring styrhuvudet så kan tändspolarna inte sitta där de brukar.
1000014032.jpg
Jag fick sätta dem på tvären på ett par hemmagjorda skenor.

1000015118.jpg

1000014350.jpg
Silikonkablar. 7 mm. Original tändhattar.

1000014352.jpg
 
Förgasardags! Original 29 mm flatslides.

1000014398.jpg

Ultraljudstvättades, och alla packningar och o-ringar byttes. Skruvar till flottörhusen byttes till insex.

1000014399.jpg

Flottörhöjder justerades. Det glöms ofta, och det blir omöjligt att få förgasarna att funka korrekt. Då jag inte kommer att kunna använda luftburken så blir det separata K&N-filter. Jag har inte kört med dessa små förgasare och separata filter på många år, så jag har glömt hur jag brukade bestycka dem. Senil. Efter en del letande så hittade jag mina gamla förgasare, oförändrade sedan de satt på en motor med samma konfiguration. 117,5 huvudmunstycken börjar vi med.

1000014416.jpg

Det svåraste att hitta var 3 mm bensinslang, för att koppla ihop flottörhusen (det finns bara acc-pumpar i två förgasare, så de kopplas samman). Utrymmet är så tight att det även är svårt att få dit slangklämmor. Efter mycket letande så hittade jag en slang som funkade hos Thansen. Från en motorsåg.

1000014420.jpg

På fotot ovan syns litegrann hur tight det är att få plats med slangklämmor. Jag fick skala bort väven i ändarna, och det ser sådär ut, men slangarna sitter kanon. Funktion före form!
 
Last edited:
Dags för ECU-inkoppling. Första generationens GSX-R använde sig av två induktiva givare för att styra tändpulserna. Senare motorer hade ett system med endast en givare. Kabelhärvan jag har i hojen är gjord för två givare, så det enklaste är att behålla tändplatta, ECU osv från originalhojen.

20250214_164436.jpg

20250214_164332.jpg

Ovan syns de två pulsgivarna på originalmotorn. En tändförställare från Vanse Himske kom som en bonus. De tändförställarna var på 5 grader, vilket gör mellanregistret lite krispigare. Den behåller vi!

20250215_092155.jpg Nya motorn rensad på sin tändplatta.

20250215_092710.jpg ... och nygamla tändplattan på plats!. Lite tvättning och putsning av tätningsytor, och sedan blir inkopplingen till kabelstam och ECU en barnlek.

Det närmar sig uppstart! :)
 
20250205_105412.jpg

Insugsgummina är inte supermjuka efter 35+ år, men med lite hjälp av värmepistol, silikonfett och spännband så gled förgasarna på plats. Senil som man är så tänkte jag inte på att ansluta gasvajrarna innan jag monterat förgasarna, så det var lite tålamodskrävande att pilla dit öppningsvajerns ändklump med ena handen samtidigt som man håller en ficklampa i munnen och håller det förbannat hårda gasspjället öppet med andra handen. En och annan svordom kan ha förekommit, men ingen kan ha förstått ett jota, pga ficklampan. Betydligt enklare att ansluta gasvajrarna när förgasarna är lösa och kan hållas vertikalt. Nygammal lärdom som jag inte tänker glömma tills kommande motorbyte. Jävla rookie!

20250215_115537-2.jpg

K&N-filterna tvättades och passade fint.

20250215_115851.jpg

Olja o sen startdags!
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top