Gammelgixxerprojekt

Ingen tanke på att plocka fälgarna från samma cykel som framgaffeln ? Dom är riktigt snygga och rejsiga.
 
Ingen tanke på att plocka fälgarna från samma cykel som framgaffeln ? Dom är riktigt snygga och rejsiga.
Jag har Aprilias smidda OZ-fälgar från en Factory,

1000014756.jpg
... men jag tycker inte de passar på en retrorestomod.

1000014758.jpg

Jag kommer att använda ett 5-ekrat Aprilia icke-Factory-framhjul i stället. OZ-fälgarna kommer nog väl till pass på ett annat projekt. 🙂
 
Last edited:
Efter lite letande på div. forum o YT, så är det många som säger att ättiksbad blir minst lika bra som GDS:s vätska för 1 000 kr/5 l. Biltemas ogräsättika kostar 90 kr/5 l, 12 %. Jag har sett allt från 2-12 % koncentration. Nästa gång skall jag prova ogräsättika.

Jag tar testat med ogräsättika och zinkanod från Biltema dock utan bra resultat, lyckades förzinka men det blev väldigt tunnt, andra gången jag fick nån lustigt reaktion med både zink och koppar plättering. Misstänker att det böev nåt knas så kopparn från koppartråden jag då hängt grejen i lämnade ifrån sig koppar.

Har planer på att testa igen men frågan är om ättikan nu är förstörd om det finns koppar i den? Mitt förzinkande har legat på is ett tag men det känns som att det är en sån sak man skulle ta upp igen då det vore kul att kunna förzinka grejer man tillverkat själv.

Jag har startat en elförzinkningstråd här https://www.sporthoj.com/forum/threads/elförzinkning-hemma.294602/
 
Jag tar testat med ogräsättika och zinkanod från Biltema dock utan bra resultat, lyckades förzinka men det blev väldigt tunnt, andra gången jag fick nån lustigt reaktion med både zink och koppar plättering. Misstänker att det böev nåt knas så kopparn från koppartråden jag då hängt grejen i lämnade ifrån sig koppar.

Har planer på att testa igen men frågan är om ättikan nu är förstörd om det finns koppar i den? Mitt förzinkande har legat på is ett tag men det känns som att det är en sån sak man skulle ta upp igen då det vore kul att kunna förzinka grejer man tillverkat själv.

Jag har startat en elförzinkningstråd här https://www.sporthoj.com/forum/threads/elförzinkning-hemma.294602/
Tack för infon! Kommer du ihåg vilken strömtäthet du körde på? Jag har förzinkat med alldeles för låg strömtäthet tidigare, och mitt zinkskikt blev då också alldeles för tunt.
 
Tack för infon! Kommer du ihåg vilken strömtäthet du körde på? Jag har förzinkat med alldeles för låg strömtäthet tidigare, och mitt zinkskikt blev då också alldeles för tunt.

Körde vad jag kommer ihåg är ganska säker på att det var det som GDS rekommenderar 100mA = 0,1 A ström till 100 cm2 yta tror att samma ström rekommenderades på Youtube av dom som förzinkade med ättika. Kan det vara så att jag hade för lite ström? Kanske läge att ta upp med förzinkningen igen.
 
IMG_2914.jpeg
Detta recept har jag kört på. Batteriladdare med 0,7 eller 4A. Borstat av delarna med mässingsborste. Ibland har jag kört lite till om det blev för tunnt.
Med tanke på priset så är resultatet helt ok. Några grejer har jag förzinkat om efter en säsong.
Originalverktyg med lätthål, 20x2 hjulskruvar till bilen, skruvar, muttrar och hjulaxlar till tre hojar och en moppe. Förgasardelar mm.
Rosten har jag fått bort mha vitvinsvinäger och roterande stålborste. Fuskar man så biter inte zinken. Det går inte att förzinka rost :)

Ja zinken är offeranoder från Biltemas båtavdelning.
Sämre än att lämna bort jobbet, men guld att kunna göra det själv hemma.

IMG_2922.jpeg
IMG_3758.jpeg
 
View attachment 510921
Detta recept har jag kört på. Batteriladdare med 0,7 eller 4A. Borstat av delarna med mässingsborste. Ibland har jag kört lite till om det blev för tunnt.
Med tanke på priset så är resultatet helt ok. Några grejer har jag förzinkat om efter en säsong.
Originalverktyg med lätthål, 20x2 hjulskruvar till bilen, skruvar, muttrar och hjulaxlar till tre hojar och en moppe. Förgasardelar mm.
Rosten har jag fått bort mha vitvinsvinäger och roterande stålborste. Fuskar man så biter inte zinken. Det går inte att förzinka rost :)

Ja zinken är offeranoder från Biltemas båtavdelning.
Sämre än att lämna bort jobbet, men guld att kunna göra det själv hemma.

View attachment 510922
View attachment 510923
Original verktyg med lättningshål hade jag också renoverat, coolt!!
 

Jag har ju också varit ute och snokat efter mer information kring ytbehandling hemma. De flesta gamla snöskotrar är ju fulla med gulkromaterade detaljer som aldrig blir riktigt bra om man bara lackar dem och att hitta dem nya är i de allra flesta fall inte möjligt sedan många år tillbaka.

Jag pratade bl.a. med Stefan Sund och Robert Olsson på tidningen Snowmobile om detta. De har provat själva i samband med att de byggde en kopia av en gammal fabriksracer. De hade väl egentligen ingen annan information än det de själva sett på Youtube.


Min egen slutsats så långt är att jag gladeligen ytbehandlar själv på delar som inte är skruvar, brickor och muttrar. Dessa blir aldrig lika bra som "fabriks" och vad jag vet går det fortfarande att köpa gulkromaterat / gulpassiverat från två bra ställen - tyska Wegertseder och från vilken BRP-handlare som helst så länge man själv kan artikelnumret.
 
View attachment 510921
Detta recept har jag kört på. Batteriladdare med 0,7 eller 4A. Borstat av delarna med mässingsborste. Ibland har jag kört lite till om det blev för tunnt.
Med tanke på priset så är resultatet helt ok. Några grejer har jag förzinkat om efter en säsong.
Originalverktyg med lätthål, 20x2 hjulskruvar till bilen, skruvar, muttrar och hjulaxlar till tre hojar och en moppe. Förgasardelar mm.
Rosten har jag fått bort mha vitvinsvinäger och roterande stålborste. Fuskar man så biter inte zinken. Det går inte att förzinka rost :)

Ja zinken är offeranoder från Biltemas båtavdelning.
Sämre än att lämna bort jobbet, men guld att kunna göra det själv hemma.

View attachment 510922
View attachment 510923
Tack för infon!

Mina experiment och snedkörningar har lett mig till följande slutsats: strömtätheten avgör resultatet. Dessutom har jag ibland fuskat med rengörningen innan förzinkningen, och det straffar sig direkt. I dag är jag extremt petig med rengörningen. :)

Ibland har jag skruvat upp strömmen för mycket, och ytan/detaljen närmast zinkkatoden blir snabbt bränd. Detta kan man se under processen. Å andra sidan har jag ofta kört alldeles för mesigt, t.ex. när jag följt GDS:s rekommendation 1 mA/cm2. I går när jag galvade en okhållare så körde jag ca 5 mA/cm2, och jag kunde nog fläskat på betydligt mer. Ett labbaggregat ger en möjlighet att köra mycket mer precist. En gammal batteriladdare med endast ett par strömlägen kan nog funka om man har ett stort bad och kan styra strömmen genom att flytta katoden närmare eller längre ifrån för att finlira.
 
Angående att få dit ett bakhjul som inte hör hemma i en sving som inte hör hemma i en ram som står hemma. Vi gör samma saker och ritar våra små teckninar och svarvar våra distanser. 15 mm behöver jag flytta drevet för att till kedjelinjen med hjulet i centrum. Tur att jag har mer än en drevhållare att labba med. Kan nog hitta 5 mm fram och 10mm bak.
 

Bifogat

  • DSC05866.JPG
    DSC05866.JPG
    1.4 MB · Visningar: 23
  • DSC05867.JPG
    DSC05867.JPG
    1.4 MB · Visningar: 23
  • DSC05868.JPG
    DSC05868.JPG
    1 MB · Visningar: 22
View attachment 510921
Detta recept har jag kört på. Batteriladdare med 0,7 eller 4A. Borstat av delarna med mässingsborste. Ibland har jag kört lite till om det blev för tunnt.
Med tanke på priset så är resultatet helt ok. Några grejer har jag förzinkat om efter en säsong.
Originalverktyg med lätthål, 20x2 hjulskruvar till bilen, skruvar, muttrar och hjulaxlar till tre hojar och en moppe. Förgasardelar mm.
Rosten har jag fått bort mha vitvinsvinäger och roterande stålborste. Fuskar man så biter inte zinken. Det går inte att förzinka rost :)

Ja zinken är offeranoder från Biltemas båtavdelning.
Sämre än att lämna bort jobbet, men guld att kunna göra det själv hemma.

View attachment 510922
View attachment 510923

Tycker det ser ut bra, är ytan hyfsat tjock så den borta rosten hyfsat?

Vad gör socker i lösningen? Jag har bara ättika och salt.
 
Tack för infon!

Mina experiment och snedkörningar har lett mig till följande slutsats: strömtätheten avgör resultatet. Dessutom har jag ibland fuskat med rengörningen innan förzinkningen, och det straffar sig direkt. I dag är jag extremt petig med rengörningen. :)

Ibland har jag skruvat upp strömmen för mycket, och ytan/detaljen närmast zinkkatoden blir snabbt bränd. Detta kan man se under processen. Å andra sidan har jag ofta kört alldeles för mesigt, t.ex. när jag följt GDS:s rekommendation 1 mA/cm2. I går när jag galvade en okhållare så körde jag ca 5 mA/cm2, och jag kunde nog fläskat på betydligt mer. Ett labbaggregat ger en möjlighet att köra mycket mer precist. En gammal batteriladdare med endast ett par strömlägen kan nog funka om man har ett stort bad och kan styra strömmen genom att flytta katoden närmare eller längre ifrån för att finlira.

Hur rengör du, är det bara med saltsyra? Menar du att man får tjockare lager om man kör med högre ström, spelar inte tiden roll? Bygger det inte på zink hela tiden man har på strömmen?
 
Hur rengör du, är det bara med saltsyra? Menar du att man får tjockare lager om man kör med högre ström, spelar inte tiden roll? Bygger det inte på zink hela tiden man har på strömmen?
Jag brukar blästra, använda saltsyra eller dränka i aceton. Om ytan varit flottig tidigare så får den gå i ugnen i 250ºC i nån timme också. Högre ström bygger upp ett tjockare lager, men man kan ju tycka att dina körningar över natten skulle vara tillräckliga. Har du någon aning om hur stor totalarea du haft i badet när du fått tunt skikt?
 
Angående att få dit ett bakhjul som inte hör hemma i en sving som inte hör hemma i en ram som står hemma. Vi gör samma saker och ritar våra små teckninar och svarvar våra distanser. 15 mm behöver jag flytta drevet för att till kedjelinjen med hjulet i centrum. Tur att jag har mer än en drevhållare att labba med. Kan nog hitta 5 mm fram och 10mm bak.
Vad är det för hoj? Med tanke på svingens dimension och stil så gissar jag att den hojen haft ett betydligt smalare hjul en gång. :)
 
Jag vet inte vad sockret gör. Kemi är inte min grej.
Jo jag är nöjd med min förzinkning.

Kanske det är läge att testa med ny ättika om jag fått koppar i den och sen köra med den blandningen med socker och salt. Kan det vara så att jag har för lite salt i min lösning? Jag saltade lite godtyckligt till vätskan började leda strömmen.
 
Vad är det för hoj? Med tanke på svingens dimension och stil så gissar jag att den hojen haft ett betydligt smalare hjul en gång. :)
Bygger en CBR600 1987 racer för F2 klassen i classic racing. Svingen är en 600 bandit, hjulet är GSXR600. Anledningen till detta krångel är att jag kommer köra med en GSXR600 också och kan då använda samma regndäck eller skicks på båda cyklarna.
 
Ett litet tips om hur du gör så att ett hål blir mindre och även bredare, fungerar inte bara på svingar utan även hjul till hjul.
 

Bifogat

  • DSC05951.JPG
    DSC05951.JPG
    1.6 MB · Visningar: 35
  • DSC05950.JPG
    DSC05950.JPG
    1.3 MB · Visningar: 35
Dags för att se vad jag kan göra åt sadeln.

1000014722.jpg

Jag vill behålla 85:ans delade sadel, men de blå sadlar jag har är alla spräckta i svetsarna. Cellstommen var fortfarande hel och flexibel, så den behåller jag.

1000014424.jpg

På eBay köptes nya överdrag, från Vietnam.

1000014723.jpg

Min kraftigaste klammerapparat orkade inte med plasten, så det blev en tur till Biltema, o köp av deras tryckluftsdrivna klammerpistol. Funkade kanon!

1000014731.jpg

Efter mycket masserande och sträckande, så fick varmluftspistolen göra sitt, och vinylen blev mycket medgörlig. Häftningen gick förvånansvärt enkelt. Då sadeln skall ha en viss form värmdes vinylen igen och jag tejpade dit diverse plastcylindrar o.d för att pressa på rätt ställen. Nu får den vila nån dag, innan jag packar upp och ser om formen blev ok.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top