Gammelgixxerprojekt

Det visade sig vara svårare är väntat.

Jag har under dagen pratat med ett dussintal firmor som servar stötdämpare, och de vill/kan inte fylla upp med Öhlins 105-olja. Min stötdämpare ärvfrån 1985, och är byggd för olja med ganska hög viskositet (28 cSt vid 40°C). De flesta modernare stötdämpare verkar använda betydligt tunnnare olja, och firmorna vill/kan/orkar inte byta olja i sina vakuummaskiner.

Kari på MC-doktorn i Ronneby fixar det dock, så det får bli en tur dit i veckan.

Om du vill skicka den så tar jag 700kr för en service.

Last edited:
Det blev inte mycket gjort i dag, men fotpinnehållaren fräschades upp och fick en nyrenoverad bromscylinder på plats. 1000016617.jpg

1000016619.jpg

Äntligen en dag i verkstaden igen!

1000017504.jpg

Kari på MC Doktorn i Ronneby fyllde dämparen med olja och gas.

1000017511.jpg

Den ramlade enkelt på plats.

1000017514.jpg

Nästa steg var att strippa framfälgen på färg, inför pulvermålning i vitt. Enklare sagt än gjort! Varken glas eller nastra i blästern bet på färgen. Inte ens efter blötläggning i Stripp. Vad i h-e!? Jag gissar att färgen på fälgen är epoxipulver. Ev. PUR-färg.

Efter lite sökande på div. Aprilia-forum förstår jag att deras fälgfärg är ökänd för att vara utomjordligt besvärlig att ta bort. Någon som har ett förslag på vad som kan hjälpa till att få bort färgen?

Efter lite sökande på div. Aprilia-forum förstår jag att deras fälgfärg är ökänd för att vara utomjordligt besvärlig att ta bort. Någon som har ett förslag på vad som kan hjälpa till att få bort färgen?

Jag har haft bra resultat med Polyfilla Paint Remover. Även på pulverlack. Pensla på och baka in i gladpack, skrapa av efter 1-2 timmar. Verkar finnas på en del Bolist-varuhus.

Annars har jag för mig att flera firmor i det amerikanska landet har speciella pulverlack-strippers. Bl.a. Eastwood och POR 15. Kolla om GDS-butiken har något sådant hemma.

Annars är det nog blästring med nötskal eller små plastflingor som gäller.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back