Gamla enstånkor

Utifall någon tittar in här om några år och faktiskt tror på det du skriver:

Jo, det går alldeles utmärkt att rulla igång en storstånka. Man behöver veta vad man håller på med och ha lite träning - så går det geschwint.

Det är en bra idé att öva på att rullstarta sin hoj när den är frisk och fin så man vet hur det skall kännas när allt lirar. Då blir det lättare att känna vad som är fel den gången man står där i vätan, blåsten och mörkret och svär för att hålla gastarna borta.
De där gamla storstånkorna är extrema produkter, framtagna för att möta den kubikfixerade marknaden i USA på 70-talet. Både Honda och Yamaha hade problem att få materialet i kolvar och vevstakar att hålla för de varvtal man behövde för att nå de eftertraktade 32hp. Man var också tvungen att införa dekompressionsventiler och nivåfönster för kolven för att ö h t kunna kicka igång dem. Alla dessa problem slipper man med färre kubik. Yamaha ersatte sin SR500 med den betydligt trevligare SR400 av samma skäl.
 
Att man gillar och föredrar den hojtyp man gillar är ju jättebra.

Jag vill nog se det som att olika versioner (t,ex kubik) fyller olika uppgifter, det är därför iaf jag har lite olika sorters hojar, ingen av dem är universell nog för att bli min "enda" hoj.

Så förutsatt att jag inte ändrar användningsområde så råkar jag just nu ha "rätt" hojar, ändrar det sej väsentligt så får jag byta hoj, eller skaffa fler.

Jag tror att låser man sej i någon icke verklighetsförankrad uppfattning gör man det onödigt krångligt för sej..
Men vi har alla olika mål så va fan, jag är den siste att döma ?

Ténérén är från -84, runt 46hk original, nu 600cc, högkompkolv, portad topp, tajmad kam och inte så mycket mer än balanserad och koll att balansaxel o vev harmonierar...
Har aldrig blåst någon kolv eller råkat ut för haveri, den är för katten byggd för ökenracing, hehe.

Extremt lättstartad (kick), har hänt att jag bara satt foten på kicken så den pressats ner utan kraft, jag skojar inte, lättare än en standard 50cc moppe och tackvare autodekomp har motorn hoppat igång, nästan magiskt ?

Varvar fullt och går lätt mätaren ut.
Kostade 7500kr, vad mer behöver jag?
Jo en R1a också, såklart ?
 
De där gamla storstånkorna är extrema produkter, framtagna för att möta den kubikfixerade marknaden i USA på 70-talet. Både Honda och Yamaha hade problem att få materialet i kolvar och vevstakar att hålla för de varvtal man behövde för att nå de eftertraktade 32hp. Man var också tvungen att införa dekompressionsventiler och nivåfönster för kolven för att ö h t kunna kicka igång dem. Alla dessa problem slipper man med färre kubik. Yamaha ersatte sin SR500 med den betydligt trevligare SR400 av samma skäl.


Nej.
Alltså rent generellt - nej, till det mesta du säger.

Dekompressionsventil - ja.
Men det fanns redan på trampmoppens tid för att man skulle bli lättare för klena människor att dra gång den tidens enhästars 50cc monster.

"Nivåfönster för kolven" var egentligen en förlängning av kamaxeln som gjordes synlig för dumma förare så dom hade större chans att starta hojen utan pinsamheter. Större marknad, helt enkelt.
Det man såg där var det en erfaren stånkakickare kände i benet.

Endast Yamaha hade tittfönstret. Honda utvecklade däremot den automatiska dekompressionen som alla andra sedan tog efter.

Skälet att SR 400 kunde leva vidare några år har inte med "trevlighet" att göra utan med utökade bullerkrav. 400an hade lite mer gods i cylinder och topp och gick att dämpa lite mer än 500an.

SR 400 är en trevlig hoj.
SR 500 är trevligare.
 
De där gamla storstånkorna är extrema produkter, framtagna för att möta den kubikfixerade marknaden i USA på 70-talet. Både Honda och Yamaha hade problem att få materialet i kolvar och vevstakar att hålla för de varvtal man behövde för att nå de eftertraktade 32hp. Man var också tvungen att införa dekompressionsventiler och nivåfönster för kolven för att ö h t kunna kicka igång dem. Alla dessa problem slipper man med färre kubik. Yamaha ersatte sin SR500 med den betydligt trevligare SR400 av samma skäl.
Nu får du sluta fantisera. Ge oss källan till "brustna kolvar och vevstakar". Både här och i Tyskland berodde SR400 enbart på försäkringsmatematik. I Sverige p.g.a. 400-gränsen och i Tyskland på 27-hk-gränsen. Alltså bara tramsiga regler som tog livet av en frisk 500.
 
Ännu en nackdel med en storstånka, det är inget man rullar igång. Lyckas man inte kicka igång den finns inget alternativ. En 250cc är därför ett bättre val för de flesta, betydligt smidigare att ha att göra med i alla sammanhang.

De är inte så svårt att rulla igång en 600+ cc om man vet hur... Kicka är inge märkvärdigt heller för den delen, gäller samma där. .

Grunden är alltid att hålla ordning på sin hoj så man slipper hamna i lägen att behöva typ rulla igång den..
 
.. wow, nu blir jag också svag för den modellen. Men är den verkligen automatväxlad? Det vill man väl inte ha på en motorcykel?

Kollar >> här << men det verkar inte stå nåt om att den är automatväxlad.
 
Va!?

.. måste kolla på det. Så det går att köpa hojar på facebook?
Det finns åtminstone en massa hojar till salu där. Alla som säljer verkar inte se att man försöker kontakta dem eller också har de annonser ute för att partnern ska tro att man försöker sälja.
 
Folk kollar generellt jävligt dåligt på vad dom kryssat i innan dom slänger upp annonsen.

Man hittar motorcyklar under "Hemelktronik" och vävstolar under "Bilar" på blocket.

FB marketplace är ju ännu jävla mycket sämre och där har väl allt varit automatväxlat sedan dom lanserade marketplace, det är en bugg men dom skiter i att åtgärda den.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top