Gamla enstånkor

Kicka igång en sån där några gånger per år är inga bekymmer. Om allt är i skapligt skick.
Kan kanske bero på vilken hoj men det är fascinerande, gamla Teneren, 600cc med högkompkolv o autodekomp..
Spelar ingen roll hur länge den stått.

Ett långsamt kick upp till kompläge och ett kick (ganska lätt tack vare autodekompen) och den tuffar igång ?
 
Emot?

Priset, möjligen.
Det ligger typ 10' för högt. Att hojen fått ny kam, borrats och fått ny kolv efter bara 3000 mil tyder på att hojen under någon period misskötts på oljesidan - vilket kan komma att få andra, kommande konsekvenser. Man har bytt det man måste för att få igång hojen och kunna sälja den - och vill ha betalt för jobbet.

En annan sak du skall ha i minnet är att modellen har ett 23" framhjul - något den är helt ensam om. I världen.

Fullt körbar ändå, men däcksutvalet är klent och däcken dyra.

Räkna med att behöva köpa och ev anpassa ett extra 21" hjul för att få hojen att fungera bättre till vardags.

Visst, man kan ekra om det existerande framhjulet till en 21" fälgbana - men det kostar några tusen det med och då har du städat undan ett mysigt quirk med just den hojen.

Extra hjulsats fram och bak hade jag satsat på - men inte på ett objekt med det höga utgångspriset.
Finns ju en R (med 21") på Blocket som "går otroligt bra". I mina ögon en snygg hoj med typiskt 80-tals offroadutseende. 1982 körde Bike den mot XT550.

XT mot XL.jpg
Bild från Bike nr 1/82
 
Då återstår bara frågan, hur mycket är den värd för dig?
Fina gamla offroadhojar lär varken bli vanligare eller billigare.
25-30000 är helt okej för en fin rackare.
Ser nu dock att den ena jag länkade saknar original ljuddämpare och den andra original blinkers. Blinkers går säkert att hitta någonstans men ljuddämparen kan säkert vara värre att få fatt i.
Ska jag åka en sån där så ska det vara original utseende. Slitage är ok men inte en Snelldämpare eller ledblinkers.
 
Den är för ny. Säkert bättre men det struntar jag i. :)
-80 eller äldre är ett krav. Och billig. Och i närheten. Och fin. :)
Haha, inga dåliga krav! Men varför just äldre än -80? Vad fanns det mer då än XT500?
 
Haha, inga dåliga krav! Men varför just äldre än -80? Vad fanns det mer då än XT500?
Honda xl 500s :) Den blev att se lite annorlunda ut till -81 annan sving och lyskåpan tex.
Sen finns det väl en massa 250-350 xl från mitten av sjuttiotalet också men dom är kanske inte så vanliga i Sverige..? Gillar sjuttitalarna.
Är liksom bara Honda för mig.
 
Honda xl 500s :) Den blev att se lite annorlunda ut till -81 annan sving och lyskåpan tex.
Sen finns det väl en massa 250-350 xl från mitten av sjuttiotalet också men dom är kanske inte så vanliga i Sverige..? Gillar sjuttitalarna.
Är liksom bara Honda för mig.
Jaha, ja då är det såklart bara 500S kvar om man vill ha en stor offroad. För nån fjösig 250/350 duger ju inte.
 
Jaha, ja då är det såklart bara 500S kvar om man vill ha en stor offroad. För nån fjösig 250/350 duger ju inte.
Honda XL250 från tidigt 80-tal är extremt eftertraktad bland mogna förare och går knappt att hitta på Blocket. Eller så har de köpts upp av samlare, som alla äldre encylindriga hojar.
 
Honda XL250 från tidigt 80-tal är extremt eftertraktad bland mogna förare och går knappt att hitta på Blocket. Eller så har de köpts upp av samlare, som alla äldre encylindriga hojar.
Förstod att du skulle hugga på mitt inlägg. :hihi

Så här ligger det till:
Honda och Yamaha gjorde några haltande, vingklippta småhojar som en hel värld ansåg vara för klena för att ens ta sig runt kvarteret med. Man väntade på något annat och såg XT500 bli till. Året var 1976 vilket i offroadvärlden räknas som År Noll. 500 kubik och 32 häst var vad man hade väntat på och efter detta duger inga astmatiska små fjutthojar.
 
Just nu är min Tenere 66 väldigt billig.... Den vill inte gå riktigt och jag har inte hittat felet ännu. Den startar men tvekar lite på gasen och så dör den ibland. Förgasaren är rengjord och tändsiftet (nytt, gått 30mil) är sotigt, så den verkar gå lite fett. Jag hör att det smäller lite i ljuddämparen vid gassläpp. Jag har precis köpt en annan (öppnare) ljuddämpare som ska monteras, ska bli intressant att se om den passar bestyckningen bättre. Det är bra komp i en 660, motorn stannde när jag provkörde och tänkte att med fart och tvåans växel (och drygt 100kg pilot) är det bara att släppa kopplingnen och se om den startar. Men icke, motorn gick inte runt en millimeter utan bakhjulet bara kasade på asfalten...
 
Just nu är min Tenere 66 väldigt billig.... Den vill inte gå riktigt och jag har inte hittat felet ännu. Den startar men tvekar lite på gasen och så dör den ibland. Förgasaren är rengjord och tändsiftet (nytt, gått 30mil) är sotigt, så den verkar gå lite fett. Jag hör att det smäller lite i ljuddämparen vid gassläpp. Jag har precis köpt en annan (öppnare) ljuddämpare som ska monteras, ska bli intressant att se om den passar bestyckningen bättre. Det är bra komp i en 660, motorn stannde när jag provkörde och tänkte att med fart och tvåans växel (och drygt 100kg pilot) är det bara att släppa kopplingnen och se om den startar. Men icke, motorn gick inte runt en millimeter utan bakhjulet bara kasade på asfalten...
Ännu en nackdel med en storstånka, det är inget man rullar igång. Lyckas man inte kicka igång den finns inget alternativ. En 250cc är därför ett bättre val för de flesta, betydligt smidigare att ha att göra med i alla sammanhang.
 
Ännu en nackdel med en storstånka, det är inget man rullar igång. Lyckas man inte kicka igång den finns inget alternativ. En 250cc är därför ett bättre val för de flesta, betydligt smidigare att ha att göra med i alla sammanhang.
En 660 har elstart.
 
Ännu en nackdel med en storstånka, det är inget man rullar igång. Lyckas man inte kicka igång den finns inget alternativ. En 250cc är därför ett bättre val för de flesta, betydligt smidigare att ha att göra med i alla sammanhang.


Utifall någon tittar in här om några år och faktiskt tror på det du skriver:

Jo, det går alldeles utmärkt att rulla igång en storstånka. Man behöver veta vad man håller på med och ha lite träning - så går det geschwint.

Det är en bra idé att öva på att rullstarta sin hoj när den är frisk och fin så man vet hur det skall kännas när allt lirar. Då blir det lättare att känna vad som är fel den gången man står där i vätan, blåsten och mörkret och svär för att hålla gastarna borta.
 
Utifall någon tittar in här om några år och faktiskt tror på det du skriver:

Jo, det går alldeles utmärkt att rulla igång en storstånka. Man behöver veta vad man håller på med och ha lite träning - så går det geschwint.


Det är en bra idé att öva på att rullstarta sin hoj när den är frisk och fin så man vet hur det skall kännas när allt lirar. Då blir det lättare att känna vad som är fel den gången man står där i vätan, blåsten och mörkret och svär för att hålla gastarna borta.
Typ välja rätt växel. :hihi
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top