Gamla enstånkor

Här har vi en gammal en. Får se hur länge den blir kvar, dessa brukar försvinna på ett par timmar. Gamla enstånkor köps upp direkt av samlare, finns inte många kvar på marknaden idag.
"Yamaha sr 250 3y8, 12 000 kr"
Här har vi en gammal en. Får se hur länge den blir kvar, dessa brukar försvinna på ett par timmar. Gamla enstånkor köps upp direkt av samlare, finns inte många kvar på marknaden idag.
"Yamaha sr 250 3y8, 12 000 kr"
Finns inga samlare av en sån, nån enstaka nostalgiker eller såna som vill betala 6000:- för en skum oattraktiv motorcykel som inte är kinesisk. Problemet är att den kostar dubbla
 

Finns inga samlare av en sån, nån enstaka nostalgiker eller såna som vill betala 6000:- för en skum oattraktiv motorcykel som inte är kinesisk. Problemet är att den kostar dubbla

Jag har också svårt att se att någon som samlar på motorcyklar skulle köpa den.

Vad har man då för tanke bakom samlingen? Hojar ingen minns?
 
Jag har också svårt att se att någon som samlar på motorcyklar skulle köpa den.

Vad har man då för tanke bakom samlingen? Hojar ingen minns?
Förmodligen påminner de om gamla engelska hojar, där det hela började en gång. BSA, Matchless o d var väl ofta encylindriga en gång i tiden. Antagligen är sådana hojar också enkla att renovera och hålla vid liv p g a den okomplicerade konstruktionen.
 
Förmodligen påminner de om gamla engelska hojar, där det hela började en gång. BSA, Matchless o d var väl ofta encylindriga en gång i tiden. Antagligen är sådana hojar också enkla att renovera och hålla vid liv p g a den okomplicerade konstruktionen.
Nej T-man, nu får du hejda dig (igen) i form av att jämföra saker utan relevans
 
Just den där minns jag från en tidig 80-tals plansch med diverse Yamaha-hojar jag hade på den tiden man körde moped. Allt som var större än moped var jättecoolt då inklusive SR 250. Vet inte om jag har sett nån i verkligheten dock
 
”Enstånkare” avhandlades i ett annat inlägg.
Jag tycker utrycket låter fånigt i den bestämda formen.

Nästa sak upp till rakning är själva uttrycket ”enstånka”.

Kan en 250 vara en enstånka?
En 125a...?
Inte många benämner en Dax enstånka.

Var går gränsen?

Jag skulle nog dra strecket vid 500 cc.
Typ, i vart fall.

XL 350 upplevs inte som en enstånka.

SP 370 däremot - om någon minns den, kändes som en solklar stånka.

Vad säger forumet?
Finns det en anständighetsgräns för uttrycket ”enstånka”?
 
  • Hjärta
Reaktioner: DaK
”Enstånkare” avhandlades i ett annat inlägg.
Jag tycker utrycket låter fånigt i den bestämda formen.

Nästa sak upp till rakning är själva uttrycket ”enstånka”.

Kan en 250 vara en enstånka?
En 125a...?
Inte många benämner en Dax enstånka.

Var går gränsen?

Jag skulle nog dra strecket vid 500 cc.
Typ, i vart fall.

XL 350 upplevs inte som en enstånka.

SP 370 däremot - om någon minns den, kändes som en solklar stånka.

Vad säger forumet?
Finns det en anständighetsgräns för uttrycket ”enstånka”?
Det finns en Wiki på det.
Vi kanske skulle ta och utveckla denne med en mera utstuderad beskrivning och bild?
 
Finns väl ingen anständighetsgräns på det här forumet.
Historiskt sett var det en encylindrig fyrtaktsmotor på minst 350 kubik, gärna 500 eller mer.
Helst långslagig och lågvarvig.
Språket förändras över tid och ord byter betydelse.
 
För mig personligen så stånka startar på 500cc o uppåt. Men alla tycker olika men är ju helt ok

Skickat från min moto g stylus via Tapatalk
 
För mig kräver begreppet "enstånka" att volymen i normalfallet gör att tillverkare väljer fler cylindrar än en. Då blir encylindrigt något som inte är norm.
 
Nej T-man, nu får du hejda dig (igen) i form av att jämföra saker utan relevans
Jag tycker det finns en viss relevans. Kolla en Yamaha SR400 och jämför med en BSA Gold Star från 50-talet. Den som vill köra BSA men utan krångel köper en SR400, som därmed blivit heta för samlare och knappt går att få tag på längre.
 
Jag tycker det finns en viss relevans. Kolla en Yamaha SR400 och jämför med en BSA Gold Star från 50-talet. Den som vill köra BSA men utan krångel köper en SR400, som därmed blivit heta för samlare och knappt går att få tag på längre.
Jag minns ingen BSA som var nersutten på mitten?
Byggde BSA chopperwannabes?

Att dom inte går att få tag på längre kan bero på att det inte såldes några och att dom aldrig kändes värda att spara på.

Är det du som säljer den i annonsen?
 
Last edited:
Jag tycker det finns en viss relevans. Kolla en Yamaha SR400 och jämför med en BSA Gold Star från 50-talet. Den som vill köra BSA men utan krångel köper en SR400, som därmed blivit heta för samlare och knappt går att få tag på längre.
SR 400 ja, men den fanns inte i din ursprungliga jämförelse
 
”Enstånkare” avhandlades i ett annat inlägg.
Jag tycker utrycket låter fånigt i den bestämda formen.

Nästa sak upp till rakning är själva uttrycket ”enstånka”.

Kan en 250 vara en enstånka?
En 125a...?
Inte många benämner en Dax enstånka.

Var går gränsen?

Jag skulle nog dra strecket vid 500 cc.
Typ, i vart fall.

XL 350 upplevs inte som en enstånka.

SP 370 däremot - om någon minns den, kändes som en solklar stånka.

Vad säger forumet?
Finns det en anständighetsgräns för uttrycket ”enstånka”?
Nja, håller med fler om att en stånka är på minst 500 cc, känns mer rätt liksom...

Men apropå namn för större encylindriga hojar (då gärna 80-talare och äldre) så minns jag en artikel i Bike eller ClassicBike om en kille som hade en samling stånkor som han hade för isbana.

Dessa var till största delen Yamaha XT och TT 500 av varierande trimningsgrad. Benämningen han använde på sina hojar var "slagg." Mycket passande tycker jag. "-Nähä, om man skulle ut och rasta slaggen en sväng?" Någon som minns artikeln?
 
Jag minns ingen BSA som var nersutten på mitten?
Byggde BSA chopperwannabes?

Att dom inte går att få tag på längre kan bero på att det inte såldes några och att dom aldrig kändes värda att spara på.

Är det du som säljer den i annonsen?
Nej, om jag hade den skulle jag inte sälja. Jämförelsen med BSA gällde motortypen. Tro det eller ej, men dessa hojar är populära bland de som bygger caferacers. I synnerhet utomlands men även i Sverige. Vilket tyvärr för med sig att det finns allt färre kvar av dessa. J
 
Back
Top