Gamla enstånkor

Tro det eller ej, men dessa hojar är populära bland de som bygger caferacers. I synnerhet utomlands men även i Sverige. Vilket tyvärr för med sig att det finns allt färre kvar av dessa.

Var finns alla då? även dom som är ombyggda?

Dom blir inte populära bara för att du upprepar det.
 
Nej, om jag hade den skulle jag inte sälja. Jämförelsen med BSA gällde motortypen. Tro det eller ej, men dessa hojar är populära bland de som bygger caferacers. I synnerhet utomlands men även i Sverige. Vilket tyvärr för med sig att det finns allt färre kvar av dessa. J
Lägger man krut på att bygga på en 250 har man verkligen inget intresse att köra hoj , dom är ju aptrista på riktigt inget illa menat men nej inte ens innanför tullarna hos hipsterskäggen kan dom stå högt i kurs och lär väl inte sålts i såna volymer heller ?
På crossbana eller i enduroskogen eller rr bana är väl enda ställena en 250 är kul och då är trimmningsgraden en annan :)
 
Last edited:
”Enstånkare” avhandlades i ett annat inlägg.
Jag tycker utrycket låter fånigt i den bestämda formen.

Nästa sak upp till rakning är själva uttrycket ”enstånka”.

Kan en 250 vara en enstånka?
En 125a...?
Inte många benämner en Dax enstånka.

Var går gränsen?

Jag skulle nog dra strecket vid 500 cc.
Typ, i vart fall.

XL 350 upplevs inte som en enstånka.

SP 370 däremot - om någon minns den, kändes som en solklar stånka.

Vad säger forumet?
Finns det en anständighetsgräns för uttrycket ”enstånka”?
Intressant att så många lägger gränsen vid 500 cc. Spontant skulle jag svarat 250 cc. Men jag vet inte.

Hur blir det med den här tråden nu? Måste vi döpa om den till "gamla encylindrig fyrtaktare" ? Eller får vi bara diskutera hojar över 500 kubik ?
 
Intressant att så många lägger gränsen vid 500 cc. Spontant skulle jag svarat 250 cc. Men jag vet inte.

Hur blir det med den här tråden nu? Måste vi döpa om den till "gamla encylindrig fyrtaktare" ? Eller får vi bara diskutera hojar över 500 kubik
Det är ju fritt att lägga gränsen vad man själv känner för

Skickat från min moto g stylus via Tapatalk
 
:roflIntressant att så många lägger gränsen vid 500 cc. Spontant skulle jag svarat 250 cc. Men jag vet inte.

Hur blir det med den här tråden nu? Måste vi döpa om den till "gamla encylindrig fyrtaktare" ? Eller får vi bara diskutera hojar över 500 kubik ?

Man skulle kunna komma runt problemet med ett:

"Sorry för off-topic, men jag har hittat en 350 som verkar intressant..."

Äsch, pladdra på i tråden bara.

Jag tänker bara på de gånger man hukat bakom styret i motvind och spelat på de tre högsta växlarna för att försöka hålla en stackars 250 över 100-strecket.

Det är inte "enstånka", "bottendrag" eller "urkraft" man tänker på.

Funderingarna går snarare i banorna kring bensintanken man ligger på och om den fungerar som sprängkåpa eller egentligen genererar mer splitter när motorn under desintegrerar?

Det, och "vad kostar kalsonger i Nomex egentligen...?"
 
Hur gör vi med "enstånkor" nyare än - 00 nu då? Ska vi ha en till tråd för "moderna enstånkor"? ? Och är det 350 och uppåt som gäller då också ?
 
För mig är enstånka, en cylindrig motorcykel oberoende cubiken. .

Alla har lite olika bedömning då... Gamla kan oxå vara förra årets modell för vissa .
 
Hur gör vi med "enstånkor" nyare än - 00 nu då? Ska vi ha en till tråd för "moderna enstånkor"? ? Och är det 350 och uppåt som gäller då också ?
Vi skulle kunna kompromissa och säga att har dom ABS så är dom för nya. Och att dom borde inte kosta mer än 20 000, oavsett vad man får betala i dag ?...
 
Vi skulle kunna kompromissa och säga att har dom ABS så är dom för nya. Och att dom borde inte kosta mer än 20 000, oavsett vad man får betala i dag ?...
Ska vi räkna årsmodell eller räcker det med att modellen presenterades före - 00? ?
 
Back
Top