Gamla enstånkor

App, app, app.
Eftersom jag känner mig träffad som en av dom tre spekulanterna så måste jag faktiskt säga att avståndet är väl inget problem?
Man behöver ju ändå oftast bil och släp för att hämta saker, eller hur?
Och då har man ju både transportmedel och bostad med sig i samma förpackning :tummenupp
Vill man ha något så fyller man termosen, krokar på släpet, och åker...
Annars får man helt enkelt vara utan! :)

Skillnaden för dig och mig mot de flesta sörlänningar är väl att vi tycker att typ 20 mil enkel väg är nära, 50 mil helt okej, 70 mil lite långt, 100 mil nu börjar bli långt ?

Hur många stockholmare tycker att köra 40 mil en dag är lite och 100 mil är helt okej?
 
"Väldigt ovanlig och eftersökt".......så däför har jag ställt den utomhus, och löter den sakta återgå till naturen. :va
Man måste ha lite mera säljande text..

"Modellen är en Yamaha XT 400 från 1982 och dessa är väldigt ovanliga och eftersökta av veteran motorcyklar. Så därför har jag låtit den stå utomhus för att patineras för att kunna behålla den rustika känslan kring dess rätta ålder. Jag har varit nogrann och vänt på den 1 gång i månaden så båda sidorna får samma mängd av vinstersolen bara för att undvika nyanskillnader i lacken. Tack vare allt detta så har den saker som XTs som stått innomhus saknar som t.ex. äkta torrsprickor i däcken och sadelöverdraget. Det är sånt som alla andra försöker fejka för att framstå som genuina. Här är alla de sakerna äkta och har uppkommit på ett genuint sätt. Jag har även saltvattenbehandlat delar av avgasröret för att uppnå det genuina Yamaha XT utseendet som gjort dem så legendariska. Det är ingen XT om inte grenröret är rostigt."
 
Hur många stockholmare tycker att köra 40 mil en dag är lite och 100 mil är helt okej?
Det kan inte vara många. Bara man läser här i tråden så verkar Södertälje, Kungsängen, Upplands-Väsby vara okej. Närmar det sig Strängnäs, Enköping eller Uppsala börjar det bli långt ?
 
Jag hade just en sån 2 år sen, våldsamt ful tycker jag, bensintanken åren före och efter är klart mer eazy on the eye. Varför såg modellen så bizarr ut 1-2 år för egentligen? Redan året efter var det som en tidsresa.

jättedyr blocketannons för övrigt


Mellanmodell med M.

Inget skiljde de två årsmodellerna åt.
Misstänker att dom batchproducerade allihopa på två månader och parkerade häckarna i en lagerhall för att ställa om produktionen till annat, viktigare.

Utseendet på tanken var rätt, då.
Den härmar dåtidens crosshojar med sina alptoppstankar, och den behöver verkligen en sådan tank - eftersom stötdämparen hamnat däruppe.

Föregångarna: XT 250 och XT 500 hade den ultrasleeka alutanken i 70-tals design. Det är dags för något nytt!
Bättre? Nytt!

Utvecklingen inom MX skenade, och saluhojarna för on- off road måste spegla denna för att inte stanna av i försäljningen.

Från att fram till 70-talets slut varit tämligen proportioneliga så började crosshojarna ändra utseende - dels drivet av teknik, dels av körstil och dessa två storheter var dessutom kommunicerande kärl.
"Komma fram på tanken" var något nytt för att dra runt snäva lågfartskurvor.
Tankarna blev kortare - men högre.

Nästa teknikrevolution var vattenkylningen.

70c977df-82c9-b728-8e74-0594334efbeb.jpg
.
Notera hur allt masseras framåt/uppåt.
På crosshojarna för att centrera vikten, på saluhojarna för gatan för att efterlikna crosshojarna.

Jag tycker ärligt talat att de on- off roadare som har stympad tank fram för att efterlikna crosshojarna, ibland med kylarvingar för att förstärka intrycket är lite larviga - eftersom dom fortfarande är luftkylda. Men, sedda i dåtidens ljus var dom knivskarpa.

För att illustrera hur mycket utvecklingen rusat framåt kan man gärna ta en 20-tals människa, klä på honom dagens kläder och sätta honom på en 60-tals hoj.
En STOR 60-tals hoj: en Triumph twin!

Vintage_about.jpg

Hojen bär spår av att ha blivit modifierad till typ mid-sjuttiotals standard (höjd) med både gaffel och bakfjädring.

Och ändå - en minimoto.


Utvecklingen är droppen som urholkar stenen. Vi ser den sällan årsmodell för årsmodell, men bakar man ihop några årgångar så blir det quantum leaps gång på gång.

Man behöver ha samtidsglasögonen tillgängliga för att betrakta gårdagsdesign.


Edit: XT 400 var väl Sverigespecifik?

Edit 2:

Eddie Hau byggde upp en 5Y3-hoj han kunde totalvinna hela enduroserien på med hjälp av IT och YZ-komponenter i ren bygglådestil. Slagvolymen blev helt otippat 660 cc...


xt550-EH.1.jpg

Notera gärna den analoga besiktningshastighetsmätaren nere på gaffelbenet...


Parallellt och självständigt byggde Sonauto en Dakarräser på just 5Y3:



1982--XT550.jpg


Skiva och ok fram från XJ 650

Dak-XT-550-Bremsanlage-vorn.jpg



Bromsar bak fick bli en moddad framsköld - den hade ju dubbla nockar!

XT-550-1982-PD.7.jpg


Allt detta jobb för en enda tävling.
5Y3 blev omodern medans man höll på att mecka med den.
 

Bifogat

  • XT-550-1982-PD.7.jpg
    XT-550-1982-PD.7.jpg
    42.8 KB · Visningar: 8
Last edited:
Som sagt, det är inte kraft eller körglädje som det handlar om. Dessa hojar går och går, och när de inte går kan man renovera dem. En cylinder och en förgasare - hur svårt kan det vara?

Det är tur att du inte har upprepat hur otroligt eftertraktade 250cc hojarna är i dag, för jag tänkte kolla blocket, och jag började nästan tro dig.
 
Det är tur att du inte har upprepat hur otroligt eftertraktade 250cc hojarna är i dag, för jag tänkte kolla blocket, och jag började nästan tro dig.
Beror lite på vilken 250cc. Twinar från tidigt 80-tal är inte så heta, men offroad och encylindriga landsvägsmaskiner går nog åt rätt snabbt. Beror förstås lite på prisnivån också, många övervärderar sin gamla sura 250cc. Jag har bjudit på dessa nedanstående för att ha som stugmoppe på landet, men ingen av säljarna har nappat på en prutning på ett par tusenlappar. Många har en stöddig attityd, inget svar alls eller bara ett "Nej, tack". Inget motbud, ingenting.
 
Det har inte hänt mycket nu på ett tag, varit väntan på verktyg, föräldraskap, jobb, snöstorm och en jävla massa flunnsa som kommit ivägen.

Men nu blev det iaf en timme i garaget.

Vad är det för djävla feledat, missfostrat halvintellekt till ingenjör som fått för sig att detta är acceptabelt?
DSC_0330.JPG

Rätt mycket bättre på insugssidan...
DSC_0331.JPG

Sådärja, 5 ventiler inom spec.
Äntligen så kan man börja plocka ihop.
DSC_0333.JPG
 
;)Det där och att man får böja bladmåtten för att få dit dom ska känner man tyvärr igen men det är värt att fira med en kall bira när det är gjort :tummenupp
 
;)Det där och att man får böja bladmåtten för att få dit dom ska känner man tyvärr igen men det är värt att fira med en kall bira när det är gjort :tummenupp
Ja, dom har ju onekligen gjort en femminuters syssla till en timmes projekt involverande verktygsskattjaktsmekano, helt genom blåst paketering. Egentligen bara på avgasventilerna.
 
Kollade igenom en "how to do" video på youtube lite snabbt när jag skulle en ventiljustering på en ktm 390duke. I videon bröjade dom med att berätta att det gick snabbare om man lyfte ur motorn. Äh, har smala fingrar tänkte jag. Men nästa gång jag ska justera ventilerna på en stånka kommer jag lyfta ur motorn!
 
Ja, dom har ju onekligen gjort en femminuters syssla till en timmes projekt involverande verktygsskattjaktsmekano, helt genom blåst paketering. Egentligen bara på avgasventilerna.
Beror förstås på att man satsar på design och prestanda, som säljer. Vad som sen händer när det är dags för service och reparationer får bli någon annans problem. Känns igen inom bilindustrin också.
 
För mig genom åren har det alltid gått med rätt verktyg när jag tagit bort tanken. Men håller med om att det är trångt och tar lite tid osv. Får ofta böja bladmått i vinkel.
 
Beror förstås på att man satsar på design och prestanda, som säljer. Vad som sen händer när det är dags för service och reparationer får bli någon annans problem. Känns igen inom bilindustrin också.
Jag har sett startmotorer monterade i V et på V8or, så att man måste riva hela insuget för att komma åt den, men den senaste jag såg på internet tar nog priset, inuti spränkåpan, så man måste lyfta ur motor/ta ner växellådan för att komma åt startmotorn.

Eller den engelska bilen där man var tvungen att lyfta ur motorn för att byta.... fläktrem!
(dom uppfann senare den delade fläktremmen)

Att böja ett bladmått ter sig som en bagatell
 
Man ser det man vill se.
Vi är flera som dragit hem både XT 600 och XT 660 för pengar runt 10' nu i vår.
I brist på andra "stånkor" letar jag efter Suzuki Savage 650, men även dessa är svåra att hitta. Sannolikt mycket eftertraktade, 30 år gamla men kostar oftast över 20.000kr och försvinner snabbt på Blocket.
 
För mig genom åren har det alltid gått med rätt verktyg när jag tagit bort tanken. Men håller med om att det är trångt och tar lite tid osv. Får ofta böja bladmått i vinkel.


Äsch, det är bara att ta ett lite tunnare bladmått.
Manualen föreskriver så himla tjocka blad.
Tunnare är lättare att böja.
Fattar ju alla -
utom tröga konstruktörer! :fakta:1pajas:glömdet
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
I brist på andra "stånkor" letar jag efter Suzuki Savage 650, men även dessa är svåra att hitta. Sannolikt mycket eftertraktade, 30 år gamla men kostar oftast över 20.000kr och försvinner snabbt på Blocket.

Lite roligt att du nämner Savage. Även jag har tittat på dom. Men tror det ligger 5-6 stycken ute under 20 tusen.
 
Beror förstås på att man satsar på design och prestanda, som säljer. Vad som sen händer när det är dags för service och reparationer får bli någon annans problem. Känns igen inom bilindustrin också.
Ja, fast, att flytta "locken" 2-3mm hade gjort underverk för att komma åt (och framförallt att se vad man gör), och skadar knappast varken prestanda eller design.
 
Ja, fast, att flytta "locken" 2-3mm hade gjort underverk för att komma åt (och framförallt att se vad man gör), och skadar knappast varken prestanda eller design.
Det handlar om att konstruktören aldrig har skruvat i någonting.

Hade konstruktören tvingats visa hur man justerar ventilerna så hade locken varit flyttade till den absolut optimala positionen innan tillverkning.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top