Gamla enstånkor

Precis som jag påpekat tidigare är det ett oförklarligt sug efter vissa hojar. Offroad, i synnerhet stora, även encylindriga hojar av alla fabrikat och storlekar, och 125cc - alla går de åt direkt. Iskalla är däremot radfyror från 80- och 90-talet, förmodligen för att de har diverse renoveringsbehov. 4 förgasare är inte kul när det börjar krångla.
Det har blivit oerhört inne att ha en stor offroad i garaget, det visar att man är en tuffing som gilla äventyr. Enstånkor generellt är hojar många vill ha, de går att meka med och hålla igång till en vettig kostnad. 125cc är nostalgi, vem vill inte minnas ungdomsårens smattrande tvåtaktare? En Yamaha RD125 var vad alla ville ha då, och nu har man både pengar, utrymme och tid. Vad blir nästa samlarobjekt? Kanske tidiga 80-tals 400cc twin, som många började hojkarriären med en gång i tiden..?
 
Vad blir nästa samlarobjekt? Kanske tidiga 80-tals 400cc twin, som många började hojkarriären med en gång i tiden..?
Bra spaning, kan mycket väl stämma!
Det som talar emot är väl att samlarpriserna redan skulle börjat öka. Och sen att CB-GSX-Z-XS 400 såldes i ofantliga mängder skapar inte heller nåt samlarsug. Folk fick nog av dem redan då.
Åas såldes det ju drivor av DT 125or som trots det säljs direkt idag.
 
Fina allihop. Men den grå XT500:an ?
Precis det jag menar. De som varit förutseende nog, och haft tid, pengar och utrymme nog har pensionen tryggad. Dessa sex hojar lär väl representera en avsevärd förmögenhet. Trist bara att de kunnat förgylla tillvaron för 6 andra hojåkare om de kom ut på marknaden, istället för att ruva i ett garage hos någon samlare. Men sånt är livet...
 
Precis det jag menar. De som varit förutseende nog, och haft tid, pengar och utrymme nog har pensionen tryggad. Dessa sex hojar lär väl representera en avsevärd förmögenhet. Trist bara att de kunnat förgylla tillvaron för 6 andra hojåkare om de kom ut på marknaden, istället för att ruva i ett garage hos någon samlare. Men sånt är livet...
Men det är väl bättre att en person räddar 6 st hojar i det där skicket än att 6 st personer kör slut på varsin hoj som "stugmoped" ?
 
Last edited:
Men det är väl bättre att en person räddar 6 st hojar i det där skicket än att 6 st personer kör slut på varsin hoj som "stugmoped" ?
Precis, håller med!
För pendlare, svinåkare och andra varje-dag-bruksåkare finns det modernare hojar som är billigare i inköp och utan värdetapp. Jag är övertygad att det finns hojar så det räcker till dem.

5 sept -16 (17).JPG
23e maj -17 (3) - kopia - kopia.JPG
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top