Gamla enstånkor

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag har Svedea till båda mina hojar, VFR -98 kostar 1300kr/år och Tenere 660 -93 760kr/år. Bor centralt, över 50 och med eget garage där hojarna alltid är inlåsta.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Xr650r årsmodell -01 hel/helår 696 :- hos trygg hansa för mig som passerade 47 nyss ?58:- i månaden är den gamle grisen värd finns mycken annan skit man köper per månad som inte är lika kul ?
Tack för tipset om Trygghansa och deras prissättning.
Går ner 700:- om året genom att byta dit från ICAs helförsäkring.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Xr650r årsmodell -01 hel/helår 696 :- hos trygg hansa för mig som passerade 47 nyss ?58:- i månaden är den gamle grisen värd finns mycken annan skit man köper per månad som inte är lika kul ?
Vad är det värt att vara helkund på ett bolag?
Tack @sundström, där kom nog kvittot på vad jag misstänkt, dvs att jag varit kvar på Trygghansa för länge..

Kollade vad en XR650R -01 skulle kosta hos TH.....
1068kr hel/helår...

Bor i småstad, eget garage, över 55år har alla fordon, hem och en svindyr sjuk & olycksfallsförsäkring hos dem...

Brukade betala ~700kr hel/helår för mina XT600 och nu har de "glidit" upp till 1063kr hel/helår...

Helförsäkring per år för XT600an från 1990:

Bilsport & MC: 496kr
(med smc rabatt och -121kr för jag är kund hos TH(?!)

Svedea: 800kr

TH: 1063Kr

Folksam: 1861kr

If: 2352Kr
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad är det värt att vara helkund på ett bolag?
Tack @sundström, där kom nog kvittot på vad jag misstänkt, dvs att jag varit kvar på Trygghansa för länge..

Kollade vad en XR650R -01 skulle kosta hos TH.....
1068kr hel/helår...

Bor i småstad, eget garage, över 55år har alla fordon, hem och en svindyr sjuk & olycksfallsförsäkring hos dem...

Brukade betala ~700kr hel/helår för mina XT600 och nu har de "glidit" upp till 1063kr hel/helår...

Helförsäkring per år för XT600an från 1990:

Bilsport & MC: 496kr
(med smc rabatt och -121kr för jag är kund hos TH(?!)

Svedea: 800kr

TH: 1063Kr

Folksam: 1861kr

If: 2352Kr
Du slog väl inte till på IF? ?
Vill de inte ha enstånkor som "kunder"?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vad är det värt att vara helkund på ett bolag?
Tack @sundström, där kom nog kvittot på vad jag misstänkt, dvs att jag varit kvar på Trygghansa för länge..

Kollade vad en XR650R -01 skulle kosta hos TH.....
1068kr hel/helår...

Bor i småstad, eget garage, över 55år har alla fordon, hem och en svindyr sjuk & olycksfallsförsäkring hos dem...

Brukade betala ~700kr hel/helår för mina XT600 och nu har de "glidit" upp till 1063kr hel/helår...

Helförsäkring per år för XT600an från 1990:

Bilsport & MC: 496kr
(med smc rabatt och -121kr för jag är kund hos TH(?!)

Svedea: 800kr

TH: 1063Kr

Folksam: 1861kr

If: 2352Kr
Nu barkar stånketråden iväg mot försäkringar men helkund ska man aldrig vara byter varje år numer på allt som är dyrare där jag har det .
var också helkund hos länsf ett tag men nej alla bolag är beroende av folk som inte byter bolag det är där dom tjänar pengar så nu är allt utspritt och kommer så att bli .
Hade aldrig haft helförs på en grushoj heller förrän nu när hel är billigare än halv hos andra bolag köpt nya hojar och haft halv då gruseksem hör till
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag vet, blev jäkligt O.T, sorry för det..

Nu är det ju inga katastrofala summor som skiljer, 1063kr/år för en XT kan jag leva med, möjligen var det väl IF som stod ut en del...

Fast andra försäkringar jag har kan skilja rätt mycket och med alla dem sammantaget kan det bli stor skillnad i slutänden...

Så av princip tänker jag nog avsluta helkundtänket för de vill inte gynna mej i längden, bara använda det mot en...

Men för att sammanfatta.
Det lönar sej alltid att kolla runt bland bolagen och kanske byta bolag då och då...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kör man Yamaha så blir valet oftast Svedea.
Har nu nästan allt där, bilar, släp, hojar, snöskotrar.
Undantaget är mina sporthojar och mopederna, det är saker som Svedea inte försäkrar, troligtvis strategiskt beslut.
Man slipper dom största riskkunderna.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Kör man Yamaha så blir valet oftast Svedea.
Har nu nästan allt där, bilar, släp, hojar, snöskotrar.
Undantaget är mina sporthojar och mopederna, det är saker som Svedea inte försäkrar, troligtvis strategiskt beslut.
Man slipper dom största riskkunderna.
De helförsäkrade inte min TTR. Verkar som alla andra gör det.

Men angående försäkringar, kostnaden för försäkring på stånkor kanske inte är så hög, men samtidigt är det ju inte många som har en enstånka som enda hoj. De flesta av oss har ju ett par-tre där en stånka ingår, då måste ju varje tvåhjuling kontrolleras vid förfallodatum. Det blir lite pengar i slutändan.

För egen del betalar jag nu totalt 4000 i runda slängar för helförsäkring inkl lägsta självrisk för en Tracer, en TTR och en CBR. 800:- lägre försäkringskostnad för TTRen är ju pengar det med.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
De helförsäkrade inte min TTR. Verkar som alla andra gör det.

Men angående försäkringar, kostnaden för försäkring på stånkor kanske inte är så hög, men samtidigt är det ju inte många som har en enstånka som enda hoj. De flesta av oss har ju ett par-tre där en stånka ingår, då måste ju varje tvåhjuling kontrolleras vid förfallodatum. Det blir lite pengar i slutändan.

För egen del betalar jag nu totalt 4000 i runda slängar för helförsäkring inkl lägsta självrisk för en Tracer, en TTR och en CBR. 800:- lägre försäkringskostnad för TTRen är ju pengar det med.
Jo, precis.
Jag har lagt in alla försäkringar i ett excelark, då blir det enkelt att följa förfallodagar och premier.
Är faktiskt nere i 1568kr/månad nu, med helförsäkring på 13 fordon, och det är helt överkomligt tycker jag.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Nu barkar stånketråden iväg mot försäkringar men helkund ska man aldrig vara byter varje år numer på allt som är dyrare där jag har det .
var också helkund hos länsf ett tag men nej alla bolag är beroende av folk som inte byter bolag det är där dom tjänar pengar så nu är allt utspritt och kommer så att bli .
Hade aldrig haft helförs på en grushoj heller förrän nu när hel är billigare än halv hos andra bolag köpt nya hojar och haft halv då gruseksem hör till

Får dra tillbaka den på rätt spår igen: Vilken hoj får mest körning hos dig nu, 650R eller 690?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du slog väl inte till på IF? ?
Vill de inte ha enstånkor som "kunder"?

IF ville i alla fall inte tidigare alls ha motorcyklar eller "specialbilar", men hörde långt senare att dom tydligen tog vissa motorcyklar (märkesförsäkring kanske?)

Tidigare har jag varit nöjd med IF, hade ett försäkringsärende på en bil hos dom som dom löste smidigt, dom har varit billiga på dom vanliga bilar jag har haft.

Dom ville inte heller ha en pickup, så jag bytte från IF när jag skaffade den, ett tag senare ringde dom upp och undrade om jag ville försäkra min pickup hos dom, för nu försäkrade dom även sådana, jag fick ett pris och det priset var "vi-vill-inte-men-vi-erbjuder-ändå" högt...
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Får dra tillbaka den på rätt spår igen: Vilken hoj får mest körning hos dig nu, 650R eller 690?
Sålde 690r:en men Hondan fick bli kvar , hade mycket krångel med -10:an jag hade bla kamkedjebrott så jag var trött på den .
är i hojletandet just nu faktiskt då jag vill ha en med elstart också så det lutar mellan gasgas es700 eller Husqvarna norden efter prisdumpen , Hondan går bara grus/Stig/spår så den är lite för hardcore åt det hållet så grus enbart för den ?
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Sålde 690r:en men Hondan fick bli kvar , hade mycket krångel med -10:an jag hade bla kamkedjebrott så jag var trött på den .
är i hojletandet just nu faktiskt då jag vill ha en med elstart också så det lutar mellan gasgas es700 eller Husqvarna norden efter prisdumpen , Hondan går bara grus/Stig/spår så den är lite för hardcore åt det hållet så grus enbart för den ?
Ajdå, synd med problemen, vettiga hojar annars. Gasgas 700 har jag inte sett tidigare, väldigt lik 690/701, samma ram, samma motor, samma allt. Är det någon skillnad förutom färgen?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Mer OT, men när det gäller försäkring: är inte Bilsport & MC billigast i alla lägen? Har bara haft dem de senaste 10 åren.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ajdå, synd med problemen, vettiga hojar annars. Gasgas 700 har jag inte sett tidigare, väldigt lik 690/701, samma ram, samma motor, samma allt. Är det någon skillnad förutom färgen?
Lägre pris och röd färg ?var väl ett måndagsex jag fått men tröttnade på allt ett tag, kliade i fingrarna i vintras när dom sålde ut 22:eek:rna för under 100” är ju ingen märkbar skillnad i övrigt. Encylindriga är inte kul på landsvägs så det talar för en norden men en stånka är ju mer hardcore grushoj alla gånger
Mer OT, men när det gäller försäkring: är inte Bilsport & MC billigast i alla lägen? Har bara haft dem de senaste 10 åren.
var nog säkert 10 år sen jag hade nåt hos dom men har dom varit billigast för dig så är det väl bra ?
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Lägre pris och röd färg ?var väl ett måndagsex jag fått men tröttnade på allt ett tag, kliade i fingrarna i vintras när dom sålde ut 22:eek:rna för under 100” är ju ingen märkbar skillnad i övrigt. Encylindriga är inte kul på landsvägs så det talar för en norden men en stånka är ju mer hardcore grushoj alla gånger

var nog säkert 10 år sen jag hade nåt hos dom men har dom varit billigast för dig så är det väl bra ?
Under 100k för en ny -22 är rätt bra, med tanke på att 7-10 år gamla 690, med 1000mil ligger ute för ~70k på blocket. Ingen idé att köpa begagnat med dessa priser.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Dom här har haft en stabil värdeökning sedan modellen lades ner.
Kanske inte direkt en ”gammal enstånka”, men den finns inte längre att köpa som ny.


View attachment 487150
Det har du nog rätt i.
Jag annonserade ut min 2000-mila -12:a förra året för 59 lax, fick 57. Och på den satt det packväskor i plast, centralstöd och lite annat smågodis.

Köpte istället en -08 med den rätta Yamaha Speedblocks-grafiken för 49", f.ö. den enda jag sett på Blocket under de tre-fyra år jag letat. Totalt sett blev det nog en backaffär som vanligt men skitsamma, nu har jag den Tenere jag vill ha! :tummenupp
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top