Gamla enstånkor

En sån i 110 på motorvägen :)

Vet inte om det finns fästen till din kofångare men nöden är ju uppfinningarnas moder.

Pivåvagn ?

IMG_0296.jpeg
 
Jag har ett sådant ställ som är lite modifierat. 110kg endurhoj, inga problem. 200kg offrodare skulle inte våga transportera så. Men nu är hojen i fråga redan såld, så denna kommentaren är så sett icke relevant längre :crash


Jo, så är det. Jag hade ett stadigt, hembyggt ställ som bultades i kulans fäste. (Franska Siarr).
Hur stadigt som helst, och själva stället bar det man orkade lyfta upp.
Att köra fläskhoj på 200 kg eller mer var dock inte grannt...





En sån i 110 på motorvägen :)

Vet inte om det finns fästen till din kofångare men nöden är ju uppfinningarnas moder.

Pivåvagn ?

View attachment 484818


Ah! Så underbart att fästa en sådan på en modern bil, modifiera den för att bära en MC och blåsa förbi en kontrollplats när tunga gruppen är ute på jobb.

Ett smatterband in i polishusets entré hade inte skapat mer aktivitet.
 
Pivåvagn var ju vanligt för gengasaggregat, men IOM att man körde på gengas så begränsades ju hastigheten automagiskt.
Jag skulle inte tro att hjulet pallar 110 på motorvägen någon längre tid.

Det var inte ovanligt att få kundvagnswobbel på hjulet heller
 
Angående ställ på dragkroken (även om det inte riktigt har med gamla stånkor att göra), det funkar säkert bra. Men ska du köra lagligt får det vara en väldigt lätt hoj. På min Subaru Outback får jag ha max kultryck 90kg, och det är ju allt inklusive ställningen. Kanske 10kg ställning och 80kg hoj på den.

Något att tänka på alltså. Släp, eller ännu bättre om det går, kör hem hojen som den är tänkt att köras!
 
Angående ställ på dragkroken (även om det inte riktigt har med gamla stånkor att göra), det funkar säkert bra. Men ska du köra lagligt får det vara en väldigt lätt hoj. På min Subaru Outback får jag ha max kultryck 90kg, och det är ju allt inklusive ställningen. Kanske 10kg ställning och 80kg hoj på den.

Något att tänka på alltså. Släp, eller ännu bättre om det går, kör hem hojen som den är tänkt att köras!


Det där har vi gått igenom många gånger.

Max kultryck har inte med själva dragets kapacitet att göra. Draget utsätts dynamiskt för nedåtriktad belastning om många hundra kilo momentant under körning. Skräckexemplet är orolig häst i enkelaxlad kärra. När hästen kastar sig fram mot bommen i kärran så flyttas det fram så mycket vikt på kulan att bakfjädringen på bilen bottnar med en smäll.

Draget håller.

Max kulvikt är ett mått att hålla koll på för kördynamikens skull i kombinationen bil/släp - inte en siffra för vad draget klarar
 
Det där har vi gått igenom många gånger.

Max kultryck har inte med själva dragets kapacitet att göra. Draget utsätts dynamiskt för nedåtriktad belastning om många hundra kilo momentant under körning. Skräckexemplet är orolig häst i enkelaxlad kärra. När hästen kastar sig fram mot bommen i kärran så flyttas det fram så mycket vikt på kulan att bakfjädringen på bilen bottnar med en smäll.

Draget håller.

Max kulvikt är ett mått att hålla koll på för kördynamikens skull i kombinationen bil/släp - inte en siffra för vad draget klarar
Klart att det är så! Men det är ju stolpe in för polisen vid en eventuell kontroll. Står det på pappret max kultryck på 90 kg på bilen och du har en registrerad hoj där det står en tjänstevikt som är mer är det lätta pengar in på fikakontot. Att det håller är inga problem.
 
Måste lyfta denna okända(?) stånka.

IMG_0298.jpeg

Jag hade en -81a, köptes -82 med 370 mil på mätaren.
Bäst i test, Bike 1981. Enareträsk-testet.
Körde överallt och i alla väder. Odubbade traildäck. Hyggligt grepp, hängde med hojarna i Klaratunneln. På vintern släppte bakdäcket i 120 när det var isigt på nynäsvägen in mot stan. Efter ett tag tog man upp foten. Gyroverkan gjorde att man kunde åka med sladd på rakorna också. Eller så lättade man lite på gasen så bakhjulet spårade igen.
15 cm snö på Drevviken, full gas på tvåan, lång (nåja) roostertail av snö efter.
Skogarna runt Gladökvarn, Sörmlandsleden (nääe ? ), en natt kom jag ut på Ågesta golfbana men gled in i skogen igen. Ville inte sabba deras green. Kört Uringegropen många gånger, Jordbro/Västerhaningegropen, grusvägar, stigar och sjöisar med den.
Sadeln, gashandtaget och kopplingsvajern frös fast när det var riktigt kallt. Inga värmehandtag. 6 volt för övrigt. Chokeknappen åkte in varje gång jag kickade. Jag orkade inte kicka och hålla ut choken samtidigt. Man var redan varm efter att krängt på skinnställ och överdragsställ utanpå.
Choken fixades med en klädnypa innanför knappen. Klädnypan flyttades till fågelpinnen.
På den tiden skulle man varmköra 1800-2000 varv tills kylflänsarna på toppen började bli varma. Inte idag säger folk nu. Jag gör som jag vill. Nåväl, medan motorn blev varm så blev också gashandtaget varmt av handen och frosten i kopplingsvajern släppte. Sadeln mjuknade stegvis efter några km. Gaffel fick 5w olja så kunde den röra sig igen.
Boeri Turbohjälmen hade två tryckknappar för att stänga visiret. Eller låsa det nedfällt. Det bara att knäppa den ena sidan. Fast då fick man inte upp visiret med dunskinnvantarna.
Tittade man bakåt så blåste visiret upp. Tårvätska på insidan av visiret. Kallt om ögonen. Ja det var 30 minus som värst. Pendlade till jobbet.
Gjorde repmånad rätt kort efter lumpen. Åkte DR dit. Försov mig en gång. Ner till hojen och såg att någon snott det asfula framlyset. Åkte ändå. Med full gas så gjorde den 155 på mätaren, Mariatorget-Kungsängen, ja bara 120 i stan.
Kuriosa: Blinkersreläet kostade 680 spänn på Lelles. 6 volt. Bara en lampa blinkade i taget, fram-bak-fram-bak. Med ett vanligt relä blinkade lamporna för sakta. Ombesiktning. Hade inte 680 spänn över. Kunde ha fixat med stort batteri i topbox men ställde av hojen. Småbarnsförälder. Fast köpa båt gick visst bra.
Ja ja. Man kunde ha jävligt roligt för 11500 kr plus nya Öhlinare för 2800, det lilla framlyset med galler (Lelles), ”crosskärm” fram (låg kromad original) och ett mindre baklyse efter att ha smetat ut originalet på Götgatan en söndagmorgon efter en wheelie på tvåan utan fot på bromsen.

Riktigt rolig hoj. Bättre än xt500 med ingen cred. Fast brydde sig någon då? Mina polare hade xt250, xt600, dt250 och iofs ett par wr240 trailerqueens i grusgroparna också.
Sålde nog 500an 1987.
 
Klart att det är så! Men det är ju stolpe in för polisen vid en eventuell kontroll. Står det på pappret max kultryck på 90 kg på bilen och du har en registrerad hoj där det står en tjänstevikt som är mer är det lätta pengar in på fikakontot. Att det håller är inga problem.


Men det är bara applicerbart när du kör med ett släp tillkopplat.

Utan kopplat släp kan du belasta draget med den vikt du själv finner lämplig.
Enda mätbara begränsningen är axelbelastningen på bakaxeln.

Kultryck blir bara intressant när du har släp.
 
Max kultryck är vad draganordningen max kan belastas vertikalt innan det finns risk att saker går sönder.
Inget kul att tappa både kula och hoj...
Dessutom räknas kultrycket in i lastvikten
 
En sån i 110 på motorvägen :)

Vet inte om det finns fästen till din kofångare men nöden är ju uppfinningarnas moder.

Pivåvagn ?

View attachment 484818
Man behöver ingen pivåvagn för att transportera en MC bak på bilen. Ta bort framhjulet och häng upp framgaffeln i en ställning bak på bilen och låt den rulla med bakhjulet på vägen. Det fungerade i Frankrike på 80-talet vid transport av motocross-cyklar i 130 på motorvägen.
 
Har exakt den skenan, ibland tar jag med den men det är sjukt nervöst att köra 150+ kilo på den kina skenan

Living on dä egg.

Man behöver ingen pivåvagn för att transportera en MC bak på bilen. Ta bort framhjulet och häng upp framgaffeln i en ställning bak på bilen och låt den rulla med bakhjulet på vägen. Det fungerade i Frankrike på 80-talet vid transport av motocross-cyklar i 130 på motorvägen.


Vivre sur le œuf.
 
Man behöver ingen pivåvagn för att transportera en MC bak på bilen. Ta bort framhjulet och häng upp framgaffeln i en ställning bak på bilen och låt den rulla med bakhjulet på vägen. Det fungerade i Frankrike på 80-talet vid transport av motocross-cyklar i 130 på motorvägen.

Man bör väl kanske ta bort kedjan då också?
Jag kan inte tänka mig att växellådan mår bra av att utgående axel snurrar i 130 och allt annat står stilla
 

Saftigt pris för en oreggad. Förregistrering betyder ingenting. Du kunde förregistrera precis vad som helst med ett påhittat ramnummer på nittiotalet, dvs du fick hem en plåt men det var långt ifrån färdigt att köra lagligt på gatan. Det var ett mysko system som de så klart tog bort sen. Fast denna kanske går att regga in?
 

Saftigt pris för en oreggad. Förregistrering betyder ingenting. Du kunde förregistrera precis vad som helst med ett påhittat ramnummer på nittiotalet, dvs du fick hem en plåt men det var långt ifrån färdigt att köra lagligt på gatan. Det var ett mysko system som de så klart tog bort sen. Fast denna kanske går att regga in?

Då, brukade dom väl gå att regga in, jag är mer osäker på om den går att regga in 30 år senare.

Är det någon som har försökt och vet ifall en förreggning fortfarande gäller några decennier senare?
 
Här är en som inte lämnar någon prutmån

Screenshot_20230601-223420_Facebook.jpg
 
Då, brukade dom väl gå att regga in, jag är mer osäker på om den går att regga in 30 år senare.

Är det någon som har försökt och vet ifall en förreggning fortfarande gäller några decennier senare?
Om EU regler gäller skall den klara euro5 vid reg annars är det bara en prydnad för någon som vill ha eller en väldigt dyr oregad fucko moppe.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top