Gamla enstånkor

En vettig hoj att ta med på SMC-s gruskurser är just 1200 GS...
Nä lägger man tvåhundra kakor på den optimala grus och äventyrshojen måste man ju ha en gammal hink att lägga i gruset.

Jag ser ofta större gäng på fullutrustade nya GS hojar, de ser lika rena ut på väg hem från Södermanland som när de åkte ut?
 
Nä lägger man tvåhundra kakor på den optimala grus och äventyrshojen måste man ju ha en gammal hink att lägga i gruset.

Jag ser ofta större gäng på fullutrustade nya GS hojar, de ser lika rena ut på väg hem från Södermanland som när de åkte ut

Alla pratar om de där GS-gängen som bara kör på asfalt, trots att jag varit aktiv i Bmwklubben sedan 2015 har jag aldrig stött på dem. Däremot är de vanliga på gruskurserna, det är nog den absolut vanligaste tjockhojen och till skillnad från många andra hojar så tål den ju en marksyning utan att gå sönder.

Poängen med gruskurser är ju att bli bättre på att köra grusväg med den hoj man faktiskt kör…
 
Jag gör inte anspråk på att kunna förutsäga prisutvecklingen på vare sig aktier eller hojar, jag bara förklarar hur marknadsmekanismerna fungerar. Du kan ju inte vara omedveten om att efterfrågan och priser går upp och ned på dessa. Vi ser just nu inledningen på en sannolikt nedåtgående trend på både bostäder och aktier, beroende på kommande räntehöjningar och andra oroshärdar i världen. Det blir dyrare att låna pengar till bostad och mindre attraktivt att äga aktier när räntorna går upp. Det är inte orimligt att anta att detta även kommer leda till sänkta priser på t ex bilar och motorcyklar, då folk kommer ha mindre pengar över till sånt.
Du förutspår ekonomiska makrotrender men kan inte skaka fram 15 KSEK. Du har nog koll.
 
Visst är det så och tanken är att göra det framöver också. Nu känner jag mig dock inte riktigt mentalt redo för att lägga den i gruset därav frågan om DR650.


Körningen blir så mycket roligare och instruktionerna går att ta till sig på ett annat vis när man kör hoj man kan hoppa av och låta fortsätta själv utan att få ont i magen.

Det går att köra djävlen med en GS också, absolut - men där finns en mental tröskel att hoppa stavhopp över.

Tjööp en DR, jaga spökena ur kroppen och sälj den till hösten för mer än du gav.


Have fun.
 
Blir jättebra. Man har roligare utanför asfalten ju lättare hojen är.

Hur mycket vill han ha för den?

Skiljer det så mycket om man tar av korvlådorna och fritösen från en GS?

DR var väl ingen lättviktare på sin tid

EDIT: Ja lite lättare var den, den som fick så mycket skäll för att vara tung...
 
Inte diskuterat något pris än. Han skulle ta några bilder i helgen alt ta den till jobbet nästa vecka. Vet bara att den besiktigades förra året och gått ca 6300mil.
Den största skillnaden kanske inte är vikten utan prisskillnaden. Jag skulle mycket hellre lära mig på en hoj för 20 tusen än en för 200 tusen. Köp!
 
200+20 = 220

Var är ”vinsten”?
Det är säkert olika hur man tänker. Men för mig skulle det vara svårt att köpa en offroadhoj för 200 tusen och ta ut i skogen. Det är lika med endurohojar. Jag kör hellre runt på en för runt 20 tusen än en ny för drygt 100.
 
Är du medlem i SMC och sen försäkrar båda så får du ju samlingsrabatten hos Svedea.
Torde väl nästan bli att DR:en blir gratis att äga när rabatten på GS:en vägs in.
Förutom inköpspriset, vilket du förhoppningsvis kan återvinna vid försäljning till stor del.

Där har du vinsten, rent ekonomiskt.
 
Japp, jag tror jag skulle gilla den typen av körning, och kanske lite smalare stigar till och med men jag har ingen hoj för det.
Jag är ganska nöjd med min insats.
Tog ett tag, men det är egentligen för att jag inte har tid att spendera i garaget.

Tomgången är åt skogen för hög, vilket måste felsökas, borde inte få tjuvluft så det är väl dubbelkolla alla vajrar och justeringar. Men det kan jag leva med som första uppstart.
Redigt imponerad av hur lätt den startade. Hade räknat med något stort läckage eller skrammel, men gick för jäkla fint.
Fick en kilometer in i skogen till närmsta kalhygge åtminstone.

Bromsklossarna bak är stål mot stål, och däcken (fram) är direkt farlliga,ett blinkglas är kross också. Men även med det nytt så borde jag klara mig väl under 10k, så det får anses som en seger.

Edith: Annars kan du ju alltid fortsätta i trådens anda och gnälla om det i sju månader. :hihi
 
Jag är ganska nöjd med min insats.
Tog ett tag, men det är egentligen för att jag inte har tid att spendera i garaget.

Tomgången är åt skogen för hög, vilket måste felsökas, borde inte få tjuvluft så det är väl dubbelkolla alla vajrar och justeringar. Men det kan jag leva med som första uppstart.
Redigt imponerad av hur lätt den startade. Hade räknat med något stort läckage eller skrammel, men gick för jäkla fint.
Fick en kilometer in i skogen till närmsta kalhygge åtminstone.

Bromsklossarna bak är stål mot stål, och däcken (fram) är direkt farlliga,ett blinkglas är kross också. Men även med det nytt så borde jag klara mig väl under 10k, så det får anses som en seger.

Ja, bättre däck och nya klossar kan ju förbättra körupplevelsen enormt, allt för låg tomgång kan ju leda till tjuvstopp i skogen också.

Blinkersen kan ju vara bra att ha på besiktningen.

En kilometer kan väl vara en helt okej testrunda!
 
Ja, bättre däck och nya klossar kan ju förbättra körupplevelsen enormt, allt för låg tomgång kan ju leda till tjuvstopp i skogen också.

Blinkersen kan ju vara bra att ha på besiktningen.

En kilometer kan väl vara en helt okej testrunda!
Nåjo, men tre och ett halvt tusen känns lite väl.
Framhjulet saknar delar så det skall väck, bak är egentligen i skick men sju år gammalt, och jag vill ha något knöligare att skotta lera med, så det får bli en uppsättning.

Behöver inte besikta så jag kan köra ut och hjula väg bäst jag vill. Jag tillhör dock dom som brukar använda blinkers för att undvika att bli blodpudding.
 
När du repat en 200kkr hoj, och spridit plasten över ängarna som säd i roskilde, så är den värd 150 tusen. Gör du det samma med en hoj som är värd 20 tusen, så är den fortfarande värd ca 20 tusen.

Sätt undan 20’ i en repfond och se hur mycket som går sönder för att man kör grus med en GS.

Efter fem år har du 40.000 på banken…
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top