Gamla enstånkor

Håller med där. Samma på bilsidan och troligen allting som rider på nostalgivågen. Jag är också född ca 1970 (ja, eller exakt) och känner väl igen tendenserna hos generationskamraterna. Femtiotalsjänkare är föräldragenerationen, kompisarnas storkusiner gillar Amazon och Chevelle, vi själva fokuserar på BMW 635CSi och de störande småkusinerna och glina i barndomsgrannskapet suktar efter en 500SL.

Likadant på moppe- eller hojsidan.

Priserna kommer att rasa när innehavarna eller deras dödsbon säljer av sin generations samlarobjekt. Sedan är det nog snarare antalet kvarvarande exemplar som ger värdet.
Jag är född några år senare (-74) men har ändå en viss relation till fordon från 70-talet. Min första moppe var en Suzuki K50 från -79 och min första bil var en 240 från -77. Visst drömde man om 90-talets Gixxers, ZXR och FZR när man kommit över moppeåldern, men fordon från 70-talet är ju väldigt mycket charmigare.

Håller med där. Samma på bilsidan och troligen allting som rider på nostalgivågen. Jag är också född ca 1970 (ja, eller exakt) och känner väl igen tendenserna hos generationskamraterna.
När jag körde folkrace stod en farbror och tittade på bilen brevid min, en PV, ägaren till den folkracebilen frågade om han var intresserad av den, varpå farborn svarade "Jag håller på att orginalrenovera en som var i sämre skick än den här, du har till och med takgöken kvar, den saknas på min och är jättesvår att få tag på"
Folkracebils ägaren sa, "Du får takgöken om du plockar loss den och tejpar hålet du kan låna mina verktyg"

En såg den som en värdefull klenod, den andra såg den som en billig skitbil att köra sönder.

Generationsfråga.

Jag, som är född 1970, höll inte på med motorcyklar efter mopedåren utan har alltid varit mer intresserad av bilar. Att hålla på med dragracing bland annat som starter har gjort att jag inte gillar raka fyror (eller skotrar) förutom Hayabusa som kunde gå fort utan att skära trumhinnorna i bitar.
Tittar man på utseendet på motorcyklar så fastnar mina ögon på XJR1300, GSX1400 och liknande så någon form av nostalgi verkar ha drabbat mig. När jag såg annonsen på den SR500 som dök upp nyss tänkte min hjärna "fan vilket bra pris", men jag behöver (!) inte fler fordon just nu.

Det kan ju bli som med aktiemarknaden, eller bostäder. Samma fenomen där, man har vant sig vid en uppåtgående trend under många år. Oavsett var man köper för så kan man sälja för ett högre pris om ett år. Men det behövs bara att någon eller några måste sälja och sänker priset, då måste resten hänga på för att inte bli sittande med osäljbara objekt. Framtiden får utvisa.
Med tanke på att du inte haf råd att köpa en hoj för 15k så kanske du inte borde vara den som försöker förutse aktiemarknaden eller hojmarknaden.

Hade du haft någon koll på sådant hade du inte haft det lika jobbigt. Köp nu och sluta gnäll.

Med tanke på att du inte haf råd att köpa en hoj för 15k så kanske du inte borde vara den som försöker förutse aktiemarknaden eller hojmarknaden.

Hade du haft någon koll på sådant hade du inte haft det lika jobbigt. Köp nu och sluta gnäll.
Jag gör inte anspråk på att kunna förutsäga prisutvecklingen på vare sig aktier eller hojar, jag bara förklarar hur marknadsmekanismerna fungerar. Du kan ju inte vara omedveten om att efterfrågan och priser går upp och ned på dessa. Vi ser just nu inledningen på en sannolikt nedåtgående trend på både bostäder och aktier, beroende på kommande räntehöjningar och andra oroshärdar i världen. Det blir dyrare att låna pengar till bostad och mindre attraktivt att äga aktier när räntorna går upp. Det är inte orimligt att anta att detta även kommer leda till sänkta priser på t ex bilar och motorcyklar, då folk kommer ha mindre pengar över till sånt.

Hej!
Jag behöver råd. Har blivit sugen på att köra mer grus och då blivit sugen på en något mindre hoj som komplement till min 1200GS.
Pratade lite på jobbet och det visar sig att en kollega har en DR650RSE från -93 han kanske vill sälja. Är det en vettig hoj att ta med på tex SMCs gruskurser och kunna utvecklas på eller ska jag leta upp något annat?

En sak jag ser är att många hojar säljs besiktade och körklara, jag har köpt många hojar till lågt pris som ökade ordentligt efter en lättare ( eller svårare ) renovering. Detta är ju också boostat av den nya besiktningsbefrielsen.

Folk har haft tid att fixa det sista på hojarna, som stått orörda i några år i garaget.

Personligen saknar jag mest de riktigt udda hojarna, flopparna, hojar med smalt användningsområde eller som bara är konstiga.

De finns knappt alls, inte ens dyrt.

Hej!
Jag behöver råd. Har blivit sugen på att köra mer grus och då blivit sugen på en något mindre hoj som komplement till min 1200GS.
Pratade lite på jobbet och det visar sig att en kollega har en DR650RSE från -93 han kanske vill sälja. Är det en vettig hoj att ta med på tex SMCs gruskurser och kunna utvecklas på eller ska jag leta upp något annat?
En vettig hoj att ta med på SMC-s gruskurser är just 1200 GS...

Hej!
Blir jättebra. Man har roligare utanför asfalten ju lättare hojen är.

Hur mycket vill han ha för den?

En vettig hoj att ta med på SMC-s gruskurser är just 1200 GS...
Nä lägger man tvåhundra kakor på den optimala grus och äventyrshojen måste man ju ha en gammal hink att lägga i gruset.

Jag ser ofta större gäng på fullutrustade nya GS hojar, de ser lika rena ut på väg hem från Södermanland som när de åkte ut?

Nä lägger man tvåhundra kakor på den optimala grus och äventyrshojen måste man ju ha en gammal hink att lägga i gruset.

Jag ser ofta större gäng på fullutrustade nya GS hojar, de ser lika rena ut på väg hem från Södermanland som när de åkte ut

Alla pratar om de där GS-gängen som bara kör på asfalt, trots att jag varit aktiv i Bmwklubben sedan 2015 har jag aldrig stött på dem. Däremot är de vanliga på gruskurserna, det är nog den absolut vanligaste tjockhojen och till skillnad från många andra hojar så tål den ju en marksyning utan att gå sönder.

Poängen med gruskurser är ju att bli bättre på att köra grusväg med den hoj man faktiskt kör…

Jag gör inte anspråk på att kunna förutsäga prisutvecklingen på vare sig aktier eller hojar, jag bara förklarar hur marknadsmekanismerna fungerar. Du kan ju inte vara omedveten om att efterfrågan och priser går upp och ned på dessa. Vi ser just nu inledningen på en sannolikt nedåtgående trend på både bostäder och aktier, beroende på kommande räntehöjningar och andra oroshärdar i världen. Det blir dyrare att låna pengar till bostad och mindre attraktivt att äga aktier när räntorna går upp. Det är inte orimligt att anta att detta även kommer leda till sänkta priser på t ex bilar och motorcyklar, då folk kommer ha mindre pengar över till sånt.
Du förutspår ekonomiska makrotrender men kan inte skaka fram 15 KSEK. Du har nog koll.

Visst är det så och tanken är att göra det framöver också. Nu känner jag mig dock inte riktigt mentalt redo för att lägga den i gruset därav frågan om DR650.

Körningen blir så mycket roligare och instruktionerna går att ta till sig på ett annat vis när man kör hoj man kan hoppa av och låta fortsätta själv utan att få ont i magen.

Det går att köra djävlen med en GS också, absolut - men där finns en mental tröskel att hoppa stavhopp över.

Tjööp en DR, jaga spökena ur kroppen och sälj den till hösten för mer än du gav.

Have fun.

Blir jättebra. Man har roligare utanför asfalten ju lättare hojen är.

Hur mycket vill han ha för den?

Skiljer det så mycket om man tar av korvlådorna och fritösen från en GS?

DR var väl ingen lättviktare på sin tid

EDIT: Ja lite lättare var den, den som fick så mycket skäll för att vara tung...

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda